Много въпроси възникват около катастрофата с туристическия хеликоптер, паднал в река Хъдсън. Една обикновена туристическа обиколка над Ню Йорк завърши фатално в четвъртък. Загина цялото семейство на директора на испанския клон на Siemens Агустин Ескобар.
36-годишният пилот на борда, който също не е оцелял, е бил ветеран от военноморските сили и е имал общо 788 часа летателен опит.
Изглежда, че внезапното въздухоплавателното средство се е разпаднало по време на полета. Експерти смятат, че инцидентът е резултат от "механична повреда", която включва както основния, така и опашния ротор (роторната система се състои от въртящите се крила на хеликоптера). Засега обаче основната причина не е потвърдена от властите, а по случая се води разследване.
Малко преди 15:00 ч. хеликоптер модел Bell 206L-4 LongRanger IV на туристическата компания New York Helicopter Charter излита от площадка в Манхатън. Той се издига на височина от близо 305 метра и преминава около забележителности като Статуята на свободата и мостът "Джордж Вашингтон".
Само 15 минути по-късно обаче летателното средство започва да издава силни шумове, наподобяващи изстрели, които са чути от свидетели. В същото време хеликоптерът започва да се разпада, докато все още е във въздуха. Кадри, споделени в социалните мрежи, показват последния полет на Bell 206, на който се вижда момента, в който опашката и перката се "откъсват". Веднага след това хеликоптерът пада стремглаво надолу в река Хъдсън.
⚡️⚡️ Head of Siemens killed in NYC helicopter crash
— NEXTA (@nexta_tv) April 11, 2025
A private sightseeing helicopter crashed into the Hudson River near Manhattan. On board was Siemens CEO Agustin Escobar — he died along with his wife and three children.
Before impact, the chopper lost its tail boom and main… pic.twitter.com/CKlo3W2687
Това е бил шестият пореден полет на летателното средство за деня. То е собственост на базираната в Луизиана компания Meridian Helicopters, LLC, на чийто уебсайт се посочва, че продава, ремонтира и отдава на лизинг хеликоптери. До този момент тя все още не е коментирала случая.
Снимка на хеликоптер Bell 206L-4 LongRanger IV (Credit: Air Charter Service)
Bell 206L-4 е произведен през 2004 г. и има сертификат за летателна годност, който е валиден до 2029 г., сочат данни на Федералната авиационна администрация.
Информацията за техническото обслужване на хеликоптера не са публично достъпни, а по време на разследвания компаниите не могат да споделят определени детайли, свързани с произшествието.
При разследването на причината за катастрофата ще бъде прегледана документацията за всички дейности, които са били извършени по самолета. Властите ще проверят дали падналият хеликоптер е спазвал две директиви за летателна годност, издадени от Федералната авиационна администрация.
Едната изисква евентуална подмяна на задвижващите валове на опашния ротор на осем различни модела Bell 206L, сред които и 206L-4. Изискването беше въведено през май 2023 г. след друг инцидент с такова летателно средство. Разследващите ще проверят и дали Bell 206-L е отговарял на други специфични изисквания или производствени грешки.
Все още не е ясно дали някой от тези проблеми е изиграл роля при катастрофата в четвъртък.
Бившият пилот на военен хеликоптер Брайън Алекзандър посочва пред Business Insider, че вероятно става дума за "механична повреда". По думите му има няколко причини, които могат да доведат до това перката и опашката на един хеликоптер да се откъснат - това е или механична грешка, или проблeм с трансмисията.
"Ако загубите главния си ротор, т.е. той се отдели, вие нямате подемна сила и с вас е свършено. В този момент не можете да направите нищо. Вие сте просто падащ обект", обяснява Алекзандър.
Това не е първият случай, когато хеликоптер, собственост на Meridian и експлоатиран от New York Helicopter, изпитва системна неизправност. През 2015 г. задвижващият вал на опашката на друг хеликоптер Bell 206 на компанията се отдели, което е довело до загуба на контрол и твърдо кацане в Ню Джърси, стана ясно от информация на Национален съвет за безопасност на транспорта в САЩ. В този инцидент става ясно, че монтираният вал е бил "негоден за използване", като всъщност е бил купен на старо и изглежда само е бил пребоядисан.
Към момента нито Meridian, нито New York Helicopter са дали коментар за последния трагичен случай с техен хеликоптер.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: