Парламентът на Канада одобри закон, който задължава цифровите компании да компенсират местните медии за линкове към техни статии – стъпка, заради която Facebook заяви, че ще блокира достъпа на канадските потребители до новинарско съдържание в платформата си, както направи преди две години в Австралия.
Google, собственост на Alphabet, също сигнализира за възможни ограничения на новинарското съдържание в своята функция за търсене в Канада в отговор на законодателството.
Канадският министър-председател Джъстин Трюдо заяви, че правителството няма да отстъпи, и обвини Facebook и Google, че прилагат тактики на тормоз, за да постигнат своето. „Това няма да проработи“, каза той по-рано през юни.
Приемането на законодателството тази седмица е вторият ход в рамките на около три месеца, когато канадският парламент одобрява нови регулаторни мерки в дигиталната сфера, което подразни водещите технологични компании. А гигантите се притесняват от разпространение на механизмите и в други държави.
През април Отава прие законодателство, което ще задължи стрийминг платформите, като Netflix и YouTube, да представят повече канадско съдържание на потребителите в тази страна.
Новият закон, приет от канадския сенат, изисква от платформите да сключват търговски сделки с издатели на новини, включително печатни, онлайн и радио- и телевизионни издания, за тяхното съдържание. Целта е да се осигури на медиите финансова помощ, за да се компенсира загубата на приходи от реклама, които бизнесът насочи към цифровата сфера.
В отговор Meta, компанията майка на Facebook, потвърди в четвъртък, че планира да се съобрази със законопроекта, но като прекрати достъпа до новини във Facebook и Instagram за своите канадски потребители. Meta не даде подробности за сроковете, но каза, че ще изтегли местните новини от сайта си, преди Законът за онлайн новините да влезе в сила (б.р. – законопроектът ще влезе в сила шест месеца след като получи кралското одобрение).
Канада предприе реформата по примера на Австралия, където през 2021 г. влезе в сила сходен режим. В отговор на ресктрикцията веднага Meta блокира новинарските материали в платформата си в знак на протест. Забраната приключи, след като компанията и Австралия сключиха сделка, в която длъжностните лица се съгласиха да облекчат разпоредбите за плащане за съдържанието.
„Издателите избират да споделят съдържанието си, защото това им е от полза, докато за нас то изобщо не е особено ценно“, заяви през май Ник Клег, президент по глобалните въпроси на Meta, за да обясни решението на компанията да блокира новини.
Тогава той допълни, че канадският закон надхвърля австралийския, тъй като поставя цена на свободните линкове към уебстраници – „което е в разрез със световните норми за принципите на авторското право и излага на риск свободния поток на информация онлайн“.
Meta изчислява, че нейният канал е осигурил на канадските издатели на новини около два милиарда посетители – чрез кликване върху линкове към новини – през 12-месечния период, приключил на 30 април.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: