Китайски автомобили заляха Русия Снимка: © Getty Images

Напускането на западните автомобилни производители стесни възможностите за избор на руските потребители и това отвори хоризонта пред китайските играчи. Марките като Haval, Chery и Geely вече представляват 40% от продажбите на нови коли в Русия, показват данните на аналитичната агенция Autostat и консултантската компания PPK.

За сравнение, делът на китайските брандове бе по-малко от 10% от продадените нови превозни средства през януари-февруари 2022 г., периодът непосредствено преди началото на войната в Украйна. Година по-късно те се възползват от оставената празна ниша след изтеглянето на гиганти като Renault, Nissan и Mercedes.

Руските потребители обаче не са особено доволни. Reuters разговаря с няколко купувачи на автомобили – частни лица и дилъри – които изтъкват по-ниското качество на някои китайски автомобили от това на западните им конкуренти. Експерти от бранша заявиха, че китайските производители трябва да подобрят репутацията си, независимо че пазарният им дял се покачва.

28-годишният Степан, който все по-често шофира китайски автомобили, когато използва услуги за споделени превози, е сред скептичните. „През 2022 г. успях да си купя Skoda. Ако искате честното ми мнение, разликата (с китайските автомобили) е огромна“, коментира той.

Чешкият автомобилен производител Skoda Auto, част от Volkswagen Group и един от няколкото западни автомобилни производители, които имаха местно производство в Русия, е на финала на сделката за продажба на активите си в страната. Както много други, компанията бяга в резултат на западните санкции, след като Москва изпрати войски в Украйна през февруари миналата година.

VW в капана GAZ: Германският гигант се оказа заклещен в Русия

Докато избира новия си китайски автомобил, 74-годишният Александър търси такъв, който да включва шведска технология. „Вярвам, че с времето надеждността ще се подобри“, казва той. „Например, знам, че (Geely) Tugella има двигател Volvo. Това ми продаде този автомобил.“

Предшественикът на Владимир Путин на президентския пост – Дмитрий Медведев – заяви след посещението си в Китай през декември, че сътрудничеството с китайските производители е добро, а представите на потребителите са остарели.

„Случвало се е да се смеем на някои техни дизайни, но аз се качих на местен автомобил и разгледах други“, разказа той. „Ще кажа направо: автомобилът, който карах, със сигурност не беше по-лош от Mercedes.“

Пресъхващата конкуренция

Повечето западни автомобилни производители, които се бореха с местните играчи за пазарен дял, откакто започнаха да строят заводи в Русия в началото на 2000 г., прекратиха дейността си миналата пролет.

„Цял живот сме живели фокусирани върху европейските, японските, американските марки и не сме отчитали особено китайския пазар, който... се развива с невероятни темпове“, казва Владимир Шестак, генерален директор на „Алтаир-Ауто“ във Владивосток, чийто дилърски център е специализиран в марките Mercedes-Benz и Geely.

Въпреки че по-голямата част от чуждестранните компании са напуснали Русия или са в процес на напускане, запасите и паралелният внос означават, че автомобилите на някои компании засега остават в продажба.

Марката Lada на местния производител Avtovaz е най-популярната в Русия. Renault, чрез бившия си контролен пакет акции в Avtovaz, имаше най-голям пазарен дял сред чуждестранните производители, преди Русия да започне така наречената „специална военна операция“ в Украйна.

Въпреки че китайските автомобили все повече запълват празнината, липсата на репутация остава проблем, отбеляза автомобилния експерт Сергей Асланян. „Да, те вече почти нямат конкуренти тук“, каза той. „Но това не означава, че хората бързо ще променят мнението си.“

Пазарният дял на китайските марки достигна 37,15% през януари-февруари, в сравнение с 9,48% година по-рано, сочат данни на Autostat и PPK. Продажбите на напускащите европейски, японски и корейски марки са намалели до 22,6% от 70%.

Рязкото колебание обаче идва на фона на чувствително спадащите продажби на нови коли – през 2022 г. те се сринаха с 58,8%, тъй като по-ниският стандарт на живот и желанието за автомобили западно производство накараха хората да намалят разходите си и да купуват повече употребявани превозни средства.

В знак на засилващо се сътрудничество китайската Haval вече произвежда автомобили на местно ниво, докато в Москва възроденият от съветската епоха „Москвич“ използва части за двигатели, дизайн и инженеринг от китайската JAC.

Друг проблем за потребителите обаче е цената. Дори Медведев заяви, че тази на „Москвич“ изглежда малко висока – наскоро излезе любопитно сравнение, според което руският модел 3е на въпросната марка е по-скъп за руснаците, отколкото е Tesla Model 3 за американците.

Москвич 3е е по-скъп за руснаците, отколкото Tesla Model 3 за американците

За сравнение, цените на Lada Granta, най-широко продаваният автомобил в Русия, започват от около 680 000 рубли, докато при „Москвич“ става дума за 2-3 млн. рубли.

„(Китайците) внасят много автомобили, но ако говорим за цена, а не за качество, изобщо няма евтини автомобили“, каза Максим Кадаков, главен редактор на списание „Зад волана“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Европейски дневници

Какво са "АПИ-та" и защо никой не иска да гледа как се правят наденица и европейски закони

Лидия Симова за работата на един политически сътрудник в ЕП

20:30 - 25.04.2024
Важно днес

Двама лидери, общо съобщение. ГЕРБ и ДПС се хвалят с 1 млрд. лв. за държавните мини

Трима министри от служебния кабинет на крака при Борисов и Пеевски

18:16 - 25.04.2024
Важно днес

Без да са го прочели, депутати от комисията "Митници" пратиха доклада си в прокуратурата

Но какво пише в документа така и не стана ясно

17:17 - 25.04.2024
Важно днес

Присъдата на Харви Уайнстийн за изнасилване е отменена от съда в Ню Йорк

72-годишният холивудски магнат все пак ще остане в затвора

17:15 - 25.04.2024
Важно днес

"Има риск нашата Европа да умре". Речта на Макрон в Сорбоната

Френският президент призова ЕС за реформи и отговор на рисковете

15:08 - 25.04.2024