VW в капана GAZ: Германският гигант се оказа заклещен в Русия Снимка: © getty images

Руски съд замрази всички активи на Volkswagen (VW) в Русия, поставяйки поредна пречка пред усилията на германския автомобилен производител да напусне страната.

Volkswagen, заедно с други чуждестранни производители на автомобили, преустанови дейността си в Русия миналата година, след като западните страни наложиха безпрецедентни санкции на Москва заради нападението над Украйна.

Германският гигант се опитва да продаде руските си активи, включително водещия си завод в град Калуга, който има производствен капацитет от 225 000 автомобила годишно и е неактивен от март 2022 г.

Руският автомобилен производител GAZ обаче се опитва да спре всяка продажба като част от дело срещу VW. Местната компания съди западната за това, че според нея има нарушение на договора помежду им от страна на Volkswagen.

По-рано двете автомобилни компании сключиха договор за производство на автомобили под германската марка в завода на GAZ в Нижни Новгород. Но Volkswagen прекрати споразумението през август и така се превърна в обект на съдебен спор.

В съдебни документи GAZ заявява, че опитите на Volkswagen да напусне руския пазар излагат на риск собствените му интереси и иска обезщетение в размер на 15,6 млрд. рубли (201,3 млн. долара) за прекратения договор.

В понеделник руски съд се съгласи да замрази всички активи на Volkswagen в Русия, докато трае спорът с GAZ, показват съдебните документи, цитирани от Reuters. Това допълнително затруднява опитите на VW да прекрати дейността си в Русия.

Нито една от страните не е коментирала последния развой на събитията.

Миналата седмица чешкият автомобилен производител Skoda Auto, част от Volkswagen Group, заяви, че е на финала на сделката за продажба на руските си активи.

Напускане… ама друг път

Русия задължи компаниите от „неприятелски“ държави – тези, които са наложили санкции на Москва – да получават одобрение от правителствена комисия, преди продадат каквито и да е руски активи. Въвеждането на рестриктивното законодателство събуди опасения, че така държавата може да предприеме действия за национализация на стратегически активи.

През юли миналата година президентът Владимир Путин издаде указ за поемане на пълния контрол върху проекта за добив на газ и нефт „Сахалин-2“ в Далечния изток на Русия, с което на практика отне почти 50% от проекта от Shell и две японски търговски компании.

Други водещи западни производители на автомобили напуснаха руския пазар. Миналата година френската Renault продаде мажоритарния си дял в Avtovaz на руска държавна структура за символична сума от една рубла – на практика отписвайки активи, които преди това оценяваше на 2,2 млрд. евро (2,35 млрд. долара).

Руската автомобилна индустрия е една от най-засегнатите от решението на Москва да изпрати десетки хиляди войници в Украйна през февруари миналата година. Зависимо от западни инвестиции, оборудване и части, производството на автомобили през миналата година спадна с безпрецедентните 67% до най-ниското си ниво след разпадането на Съветския съюз.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Опозиционната ВМРО-ДПМНЕ поведе на първия тур на президентските избори в Северна Македония

Първите резултатите сочат около 100 хил. гласа разлика между първите двама

22:24 - 24.04.2024
Важно днес

Ивет Лалова стана майка на момче

Със съпруга и Симоне са избрали името Тиаго за първото си дете

21:58 - 24.04.2024
Технологии

OPPO влиза официално на българския пазар

Продуктите на OPPO ще се предлагат официално в А1 и Технополис

21:09 - 24.04.2024