Всички сме срещали поне един от тях - онзи, който се крие зад аватари и анонимни профили онлайн, откъдето раздава "шамари" и виртуално правосъдие, хейт, подигравки и тролско заяждане. Той е най-великият, най-надъханият, най-остроумният, а личното му мнение е по-важно от достойнството на останалите хора.
До момента, в който мама му звънне по телефона и го върне на земята.
Това е и историята на Стефан - 13-годишно момче от София, което обича да разцъква Fortnite, да гледа на света отвисоко, да "сипва" на всички слабаци онлайн, където се подвизава с никнейма Стефоник.
Стефоник вярва, че всичко му е позволено, защото в интернет нищо не е реално. Играта загрубява, когато той се принуждава да научи няколко основни житейски правила.
Научава ги по трудния начин.
Внимавай къде ходиш. Внимавай какво говориш. Стани фен на истината. Подхождай с уважение към всеки. Просто не бъди тъп. И онлайн, и офлайн.
Защото животът не спира, когато влезем в интернет.
Всичко това е малък откъс от графичния роман, с който A1 влиза в училищата, за да помогне и на децата, и на техните учители да бъдат по-сигурни срещу рисковете в интернет. Той е част от IONLINE – най-новото издание на кампанията за безопасно и отговорно поведение в мрежата, която А1 организира вече десета година.
Дигиталният комикс, в който момчето е главен герой, говори на език, който младите харесват и разбират. Инфлуенсърът Чефо, който също участва в IONLINE, описва преживяването като смесица между екшън, драма, трилър и комедия.
Учениците, които следят кампанията, са на мисия да научат и да си припомнят как да пазят себе си и другите, докато са в интернет. Комиксът е дело на сценариста Васил Николов и художника Иво Илиев – Yeto, когото познаваме като част от графити екипа “140 ideas”.
Кампанията на А1 влиза в училищата чрез специално разработен час на класа, който се провежда в близо 40 града в страната, сред които Благоевград, Бургас, Варна, Видин, Плевен, Пловдив, София, Велико Търново, Враца, Стара Загора и други. В часа учениците гледат видеоурок, обсъждат полезни съвети и споделят примери от собствения си опит.
За да не остане всичко само един разговор в час на класа, историята ще продължава да се развива на уебсайта през цялата учебна година. Читателите ще могат да проследят как Стефоник търси себе си, да печелят награди, а всеки, който следи новелата, има възможност сам да се превърне в герой в нея.
Регистриралите се в сайта на кампанията участници могат да спечелят технологични награди от А1, сред които iPhone 16 и геймърско оборудване.
Има и четири специални награди – участие като герои в следващата глава на комикс новелата.
Стряскащата статистика на Центъра за безопасен интернет показва, че през 2023 г. броят на сигналите за онлайн престъпления срещу деца се е увеличил двойно спрямо 2022 г. и е достигнал 46 359, като в това число влизат вредно съдържание, онлайн тормоз, заплахи, измами и други злоупотреби и престъпления.
По данни от националното представително проучване “Киберздраве България 2023” всеки 20-и българин е жертва на киберпрестъпление, а от отдел “Киберпрестъпност” на ГДБОП всеки ден получават средно по 30 сигнала за киберпрестъпления.
„Кампанията IONLINE е част от нашата дългогодишна мисия да правим технологиите по-достъпни и безопасни за всички. Щастлива съм, че тази година нашата кампания за отговорно поведение в интернет преминава на ново, още по-ангажиращо ниво, така че по интуитивен начин да повишим информираността на младите хора за това какво „се крие“ в интернет и как да използват възможностите на онлайн пространството безопасно,“ заяви Илияна Захариева, директор „Корпоративни комуникации“ в А1 при откриването на кампанията.
Кампанията IONLINE е част от цялостната политика на А1 за социална, екологична и корпоративно отговорна дейност. Компанията инвестира в програми и обучения, чрез които вече над десетилетие помага на децата, младежите и възрастните хора да получат нужните знания и умения за полезно и отговорно поведение в интернет.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: