Несигурната икономическа среда през 2023 година се е отразила и на най-големите световни компании, които в голямата си част са се въздържали от смели рискови начинания.
Такова е заключението на консултантската компания Interbrand, която за 24-та година подрежда в класация 100-те най-влиятелни световни марки Best Global Brands.
Interbrand e една от водещите световни компании, които са специализирани в консултирането на търговски брандове. Тя е ocнoвaнa пpeз 1974 г., а в продължение на четвърт век, консултантската компания подрежда в класация най-големите световни марки.
За да подреди топ 100 на Best Global Brands, компанията оценява стoйнocттa нa всеки бранд пo coбcтвeнa мeтoдoлoгия.
Interbrand взема предвид не само финансовите резултати на компаниите, но и влиянието, което брандовете имат върху решенията за покупка на потребителите и способността на компаниите да генерират приходи.
Така през 2023 година общата стойност на топ 100 на най-скъпите брандове в света нараства едва с 5.7% спрямо година по-рано. За сравнение - това е около три пъти по-нисък ръст спрямо от отчетените 16% през 2022 г.
69 от 100-те най-ценни марки дори не са увличили стойността си през 2023 година.
За единадесета година поред американският технологичен гигант Apple оглававя топ 100 на класацията за най-ценните световни марки. През 2023 година компанията бележи ръст от 4% и се оценява на 502 млрд. долара.
На второ място се нарежда Microsoft. Компанията на Бил Гейтс, която инвестира сериозно в развитието на изкуствен интелект, бележи ръст от 14% и стойността ѝ вече достига 316 млрд. долара.
На трето място е Amazon.Стойността на компанията се увеличава с 1% и достига близо 277 млрд. долара.
Tоп 5 на най-ценните световни брандове:
- Аpple $502 млрд.
- Microsoft $316 млрд.
- Amazon $277 млрд.
- Google $260 млрд.
- Samsung $91 млрд.
Най-сериозен ръст отчита платформата за наем на ваканционни имоти airbnb. За година компанията е увеличила стойността си с 22%.
Hyundai бележи ръст от 18% и достига 32-ра позиция в топ 100 Best Global Brands. Компанията се оценява на 20 млрд. долара.
Сегментът на луксозните автомобили също се представя добре.
Porsche заема 47-мо място в класацията и повишава стойността си 20% и достига до 16.2 млрд. долара, а оценката на Ferrari се вдига с 16% до близо 11 млрд. долара. BMW също бележи ръст като попада в топ 10 на най-ценните марки.
Луксозните брандове като цяло са се представили добре през 2023 година.
Компанията на Бернар Арно, който няколко пъти през годината изпревари Илон Мъск като най-богатия човек на света - Louis Vuiton бележи ръст от 5%, оценката ѝ достига 46 млрд. долара. Брандът се нарежда на 14то място в класацията.
Луксозните марки Hermes, Chanel, Dior, Cartier и Prada също се представят добре през годината и покачват стойността си.
Прави впечатление, че от социалните платформи на Марк Зукърбъг Facebook губи 8% и се оценява на 32 млрд. долара, докато Instagram бележи ръст от 8% и в края на 2023 година струва 39 млрд. долара.
LinkedIn увеличава стойността си 13%, а стрийминг платформата Netflix - с 9%.
Днес най-големите марки в света се оценяват на 3,3 трилиона долара спрямо 3,1 трилиона долара преди година.
Хората с по-ниски и средни доходи вече са гръбнакът на пазара на луксозни стоки
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: