Въздухът е безплатен, но замърсяването му придобива съвсем реална стойност и отделен ред в графа “разходи” в счетоводството на 21-ви век.
Отпечатъкът, който оставяме върху природата вече не е абстрактен и бизнесът може не само да го измери и изчисли, но дори да сравни показателите от дейността си със средните за своя бранш.
Независимо дали компанията се занимава с писане на код, земеделие или мебели, дейността ѝ оставя отпечатък върху природата с всеки ресурс, който използва – от горивото за транспорт до работа или доставки, до суровините и тока.
Именно ефективното управление на ресурсите определя дали компанията ще остане конкурентна и в дългосрочен план.
„Когато материалите се разграждат, те отделят парникови газове. Това е нормално в природата, но когато процесът се случва прекалено бързо и в големи мащаби, надвишаващи естественото, те водят до ефекти като глобалното затопляне. Освен въздействие върху природата, има и чисто финансово измерение: неефективното използване на ресурси води до по-високи разходи“, казва Константин Киров, който отговаря за отдел „Устойчиво развитие“ в ПроКредит Банк.
За да направи тази „невидима сметка“ по-ясна, ПроКредит Банк разработи т.нар. "зелен калкулатор".
Инструментът е създаден специално за българския бизнес, което позволява на всяка компания да сравни резултатите си със средното в конкретния бранш. Достъпът до него е безплатен, независимо дали фирмата е клиент на банката или не.
„За много от компаниите това е първият път, в който се сравняват с други в своя бранш у нас. Предоставили сме вариант, изчислен върху всеки €1000 приходи на компанията, както и на тон продукция за производствените компании. Накрая системата автоматично показва и кратко съобщение – къде се намирате и в каква посока може да се работи. Дали бизнесът е под, над или около средното за сектора в България се вижда веднага след изчислението“, разказва Константин Киров.

ПроКредит Банк е популярна като банката на бизнеса. Фокусът ѝ са малките и средни предприятия, които все още не са задължени да отчитат въглеродните си емисии. Изчисляването им чрез зеления калкулатор на банката обаче носи ползи и за тях.
„Повечето от големите компании, с които те работят, имат законови изисквания да отчитат устойчивостта си и възможността техни контрагенти да разполагат с подобна информация е много полезно за тях. Така че този документ (от въглеродния калкулатор, б.р.) ще ги постави в преференциална позиция, спрямо конкуренцията и биха могли да бъдат предпочитани и при бъдеща поръчка“, казва Киров.
Калкулаторът може да симулира различни сценарии – какво ще стане, ако фирмата инвестира в нови технологии, намали потреблението на гориво или започне да произвежда собствена енергия.
„Така калкулаторът, заедно с финансовия анализ, подпомага вземането на информирани инвестиционни решения – не само за тази, но и за следващите 3–5 години“, дава пример Константин Киров.
„Много от ефектите се виждат почти веднага. Имаме примери на компании, които осъзнават, че вместо да купуват ток от мрежата със съответните емисии, могат да го произвеждат сами – чрез фотоволтаична или биогаз инсталация. При фотоволтаиците възвръщаемостта е около 7 години, а те работят 25–30 години. От деня на пускането си вече започват да спестяват средства“, допълва експертът по устойчиво развитие в ПроКредит Банк.
Казва, че за да е устойчив един бизнес, той трябва да съществува и след 10 години.
„Това означава да взема предвид бъдещата реалност. Климатът вече се променя – виждаме го в България. Важно е сградите да са енергийно ефективни, да не генерират излишни разходи за охлаждане, да са защитени от екстремни явления. Това влияе дори върху условията, в които работят служителите, и доколко работодателят ще може да задържи кадри“, казва Киров.
Банката е известна с това, че не залага на агресивното кредитиране, а на устойчивата възвръщаемост на инвестициите. Такава е и философията им спрямо зелените инвестиции.
Затова дори ако самият бизнес не си задава подобни въпроси, ПроКредит Банк го прави като част от преценката доколко една компания е стабилна и конкурентна.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: