Повече багаж означава по-тежък самолет, оттам по-висок разход на гориво и по-голям въглероден отпечатък. Авиокомпаниите от години се опитват да ограничат обемните куфари на пътниците си, основно таксувайки ги на високи цени.
Оказва се обаче, че свръхбагажът на туристите и техните чанти на колела, могат да са проблем за настилките на централните градски части на стари европейски градове. Отделно концепцията за пътуване без багаж прилича и на нова бизнес ниша, която може да се разработи по интересен начин.
Вече има дестинации, които налагат забрана за определени видове багаж - това означава, че първите стъпки натъпканият до пръсване куфар да остане в миналото са направени.
BBC Travel дава примeри за места, които са помислили за рационални начини пътуващите не само да не носят, но и да нямат нужда от купища багаж.
Япония: Дрехи под наем и минимален багаж
Авиокомпанията Japan Airlines неотдавна започна пилотна програма за устойчива авиация, която дава възможност на задграничните пътници да наемат предварително дрехи за престоя си в страната.
Програмата "Any Wear, Anywhere?" е създадена така, че туристите, които се отправят към Япония, да носят минимален багаж. Идеята е проста - обработка на по-малко куфари и по-лек на самолет. В резултат авиокомпанията може да измери по-добре въздействието си върху околната среда.
След като пътниците пристигнат в Токио, Осака или Фукуока, до хотелите, където са отседнали, им се доставят предварително поръчаните дрехи в различни размери и стилове. В сайта на акцията има информация, че 10 кг по-малко багаж спестяват средно 7,5 кг въглеродни емисии при дълъг полет и се равняват на забрана за 78 дни човек да ползва сешоар при средна работа на уреда от 10 минути дневно.
Венеция не иска тракащите куфари да рушат вековна архитектура
Градските власти във Венеция отдаван са уморени от шумните куфари на колела на туристите и обмисляха да въведат глоби до 500 евро за всеки, който бъде хванат да използва такъв още през 2014 г. Градът обаче така и не се реши да създаде подобно главоболие на 22 милиона души, които годишно го посещават.
За местните, изтощени от шума на колелата от багаж под прозорците им, идеята звучеше като облекчение. Венецианци се тревожат не само за комфорта си, но и за архитектурното наследство в града си. През 2016 г. дори имаше протести, които дадоха гласност на опасения за „прогресивното влошаване“ на исторически мраморни стъпала, каменни пътеки и пешеходни мостове около старите канали на Венеция.
Въпреки че предложението не почиваше върху съображения, свързани с екологичната криза, можеше да допринесе за намаляването на въглеродния отпечатък на милионите посетители на топ дестинацията, но идеята така и не се осъществи.
Дубровник: Довиждане, багаж на колела!
Докато Венеция е първата туристическа дестинация, достатъчно смела да обмисли забраната на куфарите с колела, за да запази по-добре пренаселените си улици, Дубровник премина към действие и вече препоръчва на посетителите да оставят куфара у дома. С очарователните си цветове и архитектура хърватският град привлича стотици хиляди посетители годишно и е една от най-красивите дестинации в Европа.
Не за първи път през последните години свръхтуризмът си навлича гнева на местните жители. През юли туристическата служба на Дубровик пусна видео с насоки, съвети и препоръки за посетителите. Градът настоя те да не влачат, а да носят, багажа си по историческите улици.
„Често пътниците с повече от 20 килограма багаж просто пълнят куфара си, тъй като смятат, че са платили за него“, обяснява пред BBC Пипа Гандертън, продуктов директор на ATPI Halo - услуга за измерване, намаляване и компенсиране на CO2 и доставчик на устойчиви решения при пътуване.
„Едно потенциално решение, което авиокомпаниите могат да обмислят, би било добавянето на повече категории за килограми чекиран и ръчен багаж. Като предлагат възможности за още по-малко товар. Така и пътниците и дестинациите могат да спечелят, като същевременно намалят емисиите от полетите“, каза още Гандертън.
„На сафари не ви трябват много дрехи“
Сафари локациите в националните паркове в Кения, Танзания и Уганда предлагат различно предложение за повечето ваканции. Въпреки високата цена, атмосферата винаги е спокойна и непретенциозна що се отнася до облеклото. Визията следва да подхожда на цялото настроение около лагерния огън.
Въпреки че няма забрана за определени видове багаж, ограниченията обикновено са налице и се очаква пътниците да разберат и уважат необходимостта да не носят много. В битката с багажа компактните чанти с меки страни отдавна са предпочитани от повечето туроператори, а куфарът с колелца е възможно изобщо да не може да премине през гейта и да стигне до пистата.
„Ние винаги съветваме клиентите на сафари да се опаковат малко поради редица причини“, отбеляза Кати Боате, главен изпълнителен директор на Cartology Travel, луксозна туристическа агенция.
„Не само че има строги ограничения за теглото на по-малките самолети, но много региони използват леки самолети, в които не се допускат куфари с твърди страни – просто няма как да се поберат в багажното отделение. Освен това на сафари никой не се нуждае от много дрехи. Качествените места за настаняване осигуряват тоалетни принадлежности и кърпи, слънцезащитен крем и репелент“, обясни Боате.
Ски туризъм в Алпите: Екипировка под наем
Зимните спортни ваканции вървят може би с най-много свръхбагаж. В курортите във Франция, Швейцария и Австрия призивът е: Оставете екипировката си у дома и я наемете на място.
За да намалят пространството за багаж – и също така и необходимостта пътниците да инвестират в скъпо спортно оборудване – местният туризъм набляга на отдаване под наем на нужната екипировка - ски, щеки, ски обувки, сноуборд, каски, но вече и шапки, ръкавици, очила, панталони и якета. Напоследък пътуването с влак или друг обществен транспорт се превръща в хит. Национални услуги като SkiGala правят възможно лесното наземно пътуване между най-популярните ски дестинации - от Вербие в Швейцария до курорти в цяла Австрия.
„Лесно е да стегнете багажа за зимна спортна ваканция, когато знаете, че можете да вземете повечето от екипировката, от която ще се нуждаете при пристигането си“, каза Криси Роу пред BBC. Тя е старши мениджър по устойчивост в Hotelplan - паневропейска група от специализирани туроператори, включително Inghams и Esprit, цитирана от BBC.
„Всеки произведен артикул има въглероден отпечатък, така че е много по-добре артикулът да се използва от множество клиенти и да може да бъде поддържан от хора, които разполагат с уменията и инструментите, за да му осигурят по-дълъг живот", казва Роу. Дава и още един аргумент - наемът на оборудване може да се окаже по-изгоден, отколкото човек да купи всичко, а след това да плаща за чанти и извънгабаритен багаж по време на полети. А когато си говорим за ски - екипировката е и скъпа, и бързо излиза от мода.
Как става "номерът" с наемането на дрехи на пътуване?
Една от най-известните компании в нишата TRVL Porter (основана през 2020 г. в Кейптаун, Южна Африка) описва четири лесни стъпки, чрез които работи платформата за наемане на дрехи на път.
За да бъде максимално полезна услугата откъм оптимизиране на време, първото нещо, което може да направите е да попълните свой профил с любими модни стилове и да създадете пътуване. Следва да ви бъдат предложени няколко тоалета, взаимствани от стила и личните предпочитания, които сте описали. Можете да одобрите или да смените някои елементи.
Има възможност да получите и напълно нови предложения, ако искате да се слеете с местните в дадена държава.
Дрехите ще бъдат доставени до посочено от вас място - рецепцията на хотел, апартамент, къща или друго място, в което отсядате чрез платфромата Аirbnb, например.
Връщането е също толкова лесно и влиза в цената на наетите артикули. Оставяте тоалетите обратно на рецепцията в хотела, в пощенска служба или на местна фирма за доставки като FedEx.
Как знаем дали дрехата ще ни стане?
Платформите използват алгоритми, които обработват данни от хиляди души, като се съобразяват с мерки описани от потребители и размерите на различните брандове.
В момента TRVL Porter разбработва вариант, при който стилист да носи допълнители артикули и размери, защото все още няма как да бъде гарантирано, че всичко, което човек избере ще му стане на живо.
Каква е цената на услугите?
Различните платформи имат различни начини за таксуване.
SkiGala е описала цената на всяка дреха на ден. Ако наемете ски яке за 15 евро, за три дена, крайната цена ще бъде 45 евро.
В TRVL Porter наемането на гардероб започва от избирането на два артикула за минимална сума от 135 долара. Можете да добавяте колкото пожелаете допълнителни дрехи или аксесоари за 65 долара всеки отделен. Таксите важат в рамките на две седмици и покриват доставка, химическо чистене и т.н.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: