Статистически, летенето е един от най-безопасните начини да стигнете от точка А до точка Б. Въпреки това има големи разлики в сигурността на отделните авиокомпании. Според анализа на риска от хамбургската агенция за произшествия във въздуха Jacdec арабските авиокомпании Etihad и Emirates отново са били особено безопасни на пътя миналата година, пише "Зюддойче цайтунг".
Двете авиокомпании от Обединените арабски емирства "кацат" пред нидерландската KLM, американската JetBlue и британската Easyjet.
След инвазията на Русия в Украйна руската авиокомпания Aeroflot беше обезценена и падна на последното 25-о място. Свързаните с безопасността причини за това включват незаконното присвояване на западни лизингови самолети и прекъсването на доставките на резервни части в Русия заради икономически санкции.
Немската Lufthansa заема 14-о място в световната класация на 25-те компании с най-високи показатели на трафика.
През 2021 г. Etihad не е била част от класацията. Тази година тя измести Emirates от първото място. И двете компании имат сравнително нов авиопарк, се твърди в доклада, публикуван в авиационното списание "Aero International".
Finnair води класацията за авиокомпаниите в Европа
Индексът на риска на Jacdec се основава на историята на произшествията на всяка авиокомпания през последните 30 години, специфичната за страната среда, в която оперира, и хипотетичните за авиокомпанията рискови фактори. Теоретично максималната стойност на индекса 100 е постижима, но дори и най-добрите компании не успяват да я стигнат.
Броят на пътникокилометрите, прелетени от авиокомпаниите, също е важен: колкото повече от тях една авиокомпания покрива без произшествия, толкова по-нисък е рискът и следователно е по-безопасна в тази класация.
Сред най-натоварените оператори в Европа Finnair постигна най-висока стойност на индекса, следвана от KLM и Transavia. Дъщерното дружество на Lufthansa Eurowings заема 8-о място, а ваканционната авиокомпания Condor - 12-о.
19 фатални авиопроизшествия през 2022 г.
През изминалата година, в която светът отново стана мобилен след COVID-затишието, беше постигнато изключително високо ниво на безопасност, каза ръководителят на изследването Ян-Арвед Рихтер. Няколко единични събития обаче оказват особено силно влияние върху статистиката.
Катастрофата на Boeing 737-800 на China Eastern Airlines на 21 март близо до южния китайски град Wuzhou беше обявена за най-тежкия инцидент за годината. Всичките 132 души на борда загинаха. Предполага се, че причината за инцидента е самоубийството на втория пилот. Jacdec разчита на вътрешна информация, тъй като китайските разследващи органи досега запазват мълчание.
Jacdec регистрира 19 произшествия, завършили със смърт през миналата година, при които общо 233 души са загубили живота си. Това са 60 смъртни случая повече, отколкото през 2021 г., когато са летели обаче и значително по-малко самолети. Средната стойност за последните десет години е 372 смъртни случая годишно.
Федералната асоциация на германската авиационна индустрия отчита все по-ниска вероятност да умрете по време на полет от катастрофа. Статистически през 70-те години на миналия век на всеки 264 000 пътници има по един смъртен случай. Сега хипотезата е за една жертва сред почти 16 милиона пътници. „Летенето през 2022 г. беше 59 пъти по-безопасно, отколкото през 70-те години на миналия век“, заключава асоциацията.
Въпреки отпадането на COVID-ограниченията търговският въздушен трафик не се е възстановил напълно - той е малко под 71 процента от числата за 2019 година.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: