- За да задържим сегашната енергия и да я канализираме в нещо конструктивно, трябва работа. Голяма част от нея е скучна и повтаряема. Но ако се замислим, точно тези малки действия ни правят експерти и носят дългосрочно развитие.
- Не ни трябват много хора, а 5% от населението, които да се включат на 100% в битката.
- Политика на надеждата срещу политика на омразата.
- Предстои да направим шоу на протеста, което да влезе в най-големите международни медии.
Всичко това е част от философията на “Активни политики” - организация, нашумяла напоследък с качествената и навременна информация за най-важните политически процеси у нас.
Тя се развива основно в Instagram, където младежи, но и не само, я следят като надежден източник за следващи дати за протести, например. Тя е и място, където да се запознават със съмишленици и инструмент, чрез който да прилагат натиск над политици.
“Активни политики” като двигател на младежкия активизъм в България
На фона на гражданските вълнения и нарастващото политическо напрежение "Активни политики" претърпява забележителен ръст. Платформата вече е сред основните, от която младите хора се информират и се обединяват. Създателите ѝ - Ивайло Маджаров и Асен Лазаров, и двамата на по 26 години от София - обясняват как тяхната визия за гражданско общество, базирана на прозрачност и дългосрочна работа, е успяла да пробие политическия вакуум.
От телефонно обаждане до обща визия
Ивайло и Асен, които работят на пълен работен ден в сферата на продажбите, се запознават по телефона по препоръка на общи познати. Бързо разбират, че имат близки ценности и виждания за огромната нужда политическите процеси да бъдат обяснени на интересен и разбираем език.
За тях "Активни политики" е на първо място визия за по-добра България, в която всеки може да се развива въз основа на своите качества, умения и образование.
Вярват, че могат да спомогнат на обществото да излъчи управляващи, които да постигнат тази визия.

Моделът "НПО като стартъп"
Въпреки че е неправителствена организация, Ивайло възприема "Активни политики" по-скоро като стартъп - с бърза динамика, поемане на риск и подход, силно фокусиран върху създаването на стойност за обществото. Целта е да постигнат финансова независимост, като избягват изцяло проектното финансиране и грантовете, които създават ограничения и изискват дългосрочно планиране.
Вместо това Ивайло и Асен разчитат на членски внос, микродарения и създаване на услуги (обучения, съдържание, маркетингови стратегии), за да могат други организации да инвестират в тях.
“За нас е много важно да сме финансово независими: да получаваме членски внос, да имаме микродарения, и верифицирани дарения от малкия и среден бизнес. Не бихме взели пари от всеки.”
Екипът на "Активни политики" е малък, като основната тежест се пада на Ивайло и Асен, които работят за каузата през свободното си време, често по пет часа на ден. Осъзнават, че имат таван на възможностите, докато не започнат да работят на пълно работно време по проекта и се надяват в бъдеще това да стане тяхното основно поприще.
“Когато взимаме човек в екипа - за да прави дизайни, да пише публикации, да организира хора, му даваме голям кредит на доверие. Ние правим обучение, казваме какви са нашите процеси, и осигуряваме абсолютната свобода на действие. Нашият фокус не е да микроменажираме, даже напротив - искаме да ти дадем свобода да се разгърнеш и да ти харесва това, което правиш.”

Бърз растеж
Преди няколко месеца организацията е имала 8000 последователи в Инстаграм, докато в момента броят им надхвърля 30 000. Този пробив е плод на четиригодишни усилия и неуморен труд.
Има огромна нужда политическите процеси и живот да бъдат обяснени на интересен език. “В момента бих казал, че с нашия подем от последните месеци сме на много високо равнище и задминаваме много подобни европейски инициативи.”
По време на протестите срещу Бюджет 2026 от "Активни политики" целенасочено се включват с кампания, започваща с публикация за проблемите в бюджета, последвана от публикация с решения, събрани от различни сектори. След като не получават отговор от управляващите - въпреки изпратените стотици имейли от последователи и опити за диалог - от организацията решават да подкрепят протестите и излизат на площада.

Асен посочва, че протестира заради липсата на диалог и за да покаже на управляващите, че има огромна маса от активни граждани, които следят събитията. Ивайло добавя, че протестира за върховенство на закона, срещу състоянието на бюджета и срещу разочароващото отношение на някои политици към младите хора.
“Аз протестирам срещу всеки един проблем в България, който не е решен последните 30 години “ категоричен е Ивайло.
Управление на риска
Рязкото нарастване на популярността идва със своите предизвикателства.
За да осигурят координация, в началото създават отворена Telegram група. Скоро обаче тя нараства до 2000 души и липсата на потвърждение на идентичността на членовете ѝ прави управлението ѝ невъзможно. Започват да се появяват призиви за ексцесии и за сваляне на властта със сила и агресия. За да защитят общността си, Ивайло и Асен вземат решение да замразят групата и да преминат към Signal, където комуникацията е по-защитена и има по-добра система за верифициране на потребителите.
Дългосрочната цел е да създадат общност в Discord от последователи и съмишленици, които имат желание да помагат и да се самоорганизират, като им предоставят безопасно място за граждански дейности, които не се свеждат само до протести.

Ролята на инфлуенсърите и автентичността
От "Активни политики" целенасочено използват инфлуенсъри, за да разпространят посланията си, тъй като вярват, че една качествена публикация няма да стигне до широката аудитория, ако не е shareable. И не го правят от днес, а поне от година. Фокусът им е върху съдържание, което бързо обяснява за какво става въпрос, без да изисква четене на дълги статии.
Инфлуенсърите може да имат голяма аудитория, но това не означава, че имат експертизата и гражданското образование, за да се изказват по всякакви теми. За младежите от АП важното е те да комуникират с хората и да имат гражданска активност. “Ние сме отворени към всеки един инфлуенсър, който ни напише "Пичове, нямам идея защо определено нещо е така, помогнете ми да разбера".
Ивайло добавя, че не инфлуенсърите са главните действащи лица, а гражданите: “Въпреки всички инфлуенсъри и целия хайп, аз искам да похваля най-вече всички обикновени хора: младежи, майки с деца, например, които ни писаха. Аз толкова културни, помагащи хора никога не съм виждал. Пишат ни: "Здравейте, аз съм майка на две деца, притеснявам се да дойда на протеста, какво ще стане?" Аз им обяснявам къде да се позиционират, за да сведат риска от инциденти и ги убеждавам да дойдат. Звучи абсурдно, но донякъде бяхме онлайн подкрепа за хората, които имаха притеснения.“
Набляга и на културата на младежите, с които го среща дейността на “Активни Политики” около протеста. Маджаров дава пример с младо момиче, което предлага идея, но организацията в момента няма капацитет да я осъществи. Тя обаче не се отказва - реализира я сама. "Младите са активни, на младите им пука, младите искат да живеят в една по-хубава страна. Но за да се случи това нещо, те, и не само те, трябва да са добре осведомени за политическите процеси, които текат, било то в правителството, в парламента или в регулаторите."

Въпреки че някои политици напоследък се опитват да влязат в тон с младежите - дори с жаргона им според "Активни политики" тези усилия са закъснели. “Когато анализирахме с екипа всички програми на политическите партии, половината от тях нямаха ясно изразена позиция за младежки политики - без никаква конкретика и визия за младите хора. И тук говорим за ключов документ за една партия.” споделя Асен.
Той и Ивайло смятат, че младото поколение има нужда от автентични говорители и то само ще определи кои са неговите истински лидери, а не тези, които просто извличат политически дивиденти.
“Макар и всички политически партии да се опитват в момента да яхнат вълната, нека бъде ясно: това, че някой използва терминология на Джен Зи или на Джен Алфа, по никакъв начин не го прави авторитетен пред тях. ”
Неутралност и дългосрочна цел
Организацията твърдо заявява, че не е обвързана политически или финансово с никого. Младежите общуват с политици от различни спектри и държат да показват всички участници на политическата сцена, защото смятат, че така е редно. Дори когато получават критики, че са свързани с една или друга партия или дори с "мафията", те приемат това като успокоение, че не са проявили пристрастност.
Въпреки че много хора ги призовават да създадат политическа партия, те категорично отказват. Тяхната цел е да влияят на управляващите, като създадат среда, в която гражданите могат да осъществяват истинско влияние.
“Въпреки че много хора в момента ни призовават да направим политическа партия на младите хора в България, целта на “Активни политики” е да влияем на властта отвън. Политиката е за хората, а не за политиците. И искаме гражданите да бъдат коректив, незаобиколима част от процеса, а не да са просто едни адресати на политиците.”

Според изчисления на "Активни политики" изчисления, направени на база на теорията за трите процента, за да се случи истинска промяна в модела на управление в България и категорично скъсване с корупцията, са необходими 135 000 души, които да се включат на 100% в каузата и да работят методически.
Ивайло разяснява: “Наскоро разгледах политическата теория за трите процента от обществото. Според нея 227 000 души са нужни за протест, за да свалят българско правителство. Преди години изчислявахме колко човека трябва да са критични и партийно независими като гражданско общество, за да влияят. Резултатът беше 135 000 души. Горе-долу 5% от гласуващите към онзи момент на последните избори. Независимо от точната бройка - не ни трябват много хора, а такива, които да се включат на 100%, за да се извоюва тази промяна, тази смяна на модела, това скъсване с всякакъв вид корупция.”
Бъдещи планове и призив за подкрепа
"Активни политики" ще представят тази неделя от 20:00 в YouTube идеите си за развитието на България и гражданското ѝ общество. Дългосрочната им цел е да запазят и поддържат енергията на хората, които искат истинска реформа в България, и да им дадат безопасно място да говорят, да обменят идеи, да общуват, да се обединят.
А за предстоящите протести имат идея: "Предстои да направим шоу на протеста, което да влезе в най-големите международни медии с уникално заглавие и в момента търсим около 5 или 10 хиляди лева, за да го осъществим.”, завършва Ивайло.

Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: