Италия все по-често изглежда като страна, в която кучетата и котките се превръщат в равностойни членове на семейството – с грижите и привилегиите, които някога бяха запазени предимно за децата. Докато раждаемостта в страната остава рекордно ниска, любовта и парите на милиони италианци все по-често се насочват към домашните им любимци.
Тази тема разгръща Financial Times в статия на кореспондентката в Рим Ейми Казмин, която от години отразява политиката и икономиката на Италия.
Един от най-ярките символи на тази нова тенденция се крие в най-новия луксозен хотел на летище "Фиумичино" в Рим. Той изглежда като оазис на спокойствието. Стаите имат подово охлаждане, а хотелът предлага масажи с арника, обща градина, в която гостите могат да общуват, и големи екрани за провеждане на видеоразговори. Луксозният хотел обаче не настанява хора, а техните домашни любимци.
С капацитет за 40 гости Dog Relais се грижи за животните на служителите от авио индустрията, бизнесмени и туристи, които пътуват, като им осигурява безопасно място, докато техните собственици са на път.
"Ние се стремим да предоставим на кучетата най-доброто изживяване в отсъствието на собствениците им. Нашите четириноги гости трябва да могат да се изразяват свободно, да се социализират, да играят и да се чувстват обичани“, казва управителят на кучешкия хотел Роберто Торторела.
Хотелът е само част от бързо развиващата се индустрия за домашни любимци в Италия, която процъфтява на фона на спадащата раждаемост. С все по-малко деца и внуци за гледане и обгрижване, италианците насочват емоционалната си енергия и финансовите си към своите домашни любимци, като кучетата са най-предпочитани, отбелязва Financial Times.
Официалните данни сочат, че около 40% от италианските домакинства имат поне един домашен любимец, което все още е по-малко в сравнение с 60% във Великобритания и 66% в САЩ. Въпреки това, според Торторела, любовта към кучетата в страната никога не е отслабвала, но през последното десетилетие се е превърнала в "нова култура, в която животните се третират като членове на семейството".
"Те правят за кучетата си същото, което биха направили и за детето си", допълва той.
Новите бизнеси обслужват нуждите на животните в различни етапи от живота им. Освен дневни грижи с услуги за вземане и оставяне на животните, се появяват и множество специализирани лаборатории за патология, организират се и тържествени погребения за домашни любимци.
Италианците стават все по-претенциозни и относно храната на любимците си. Ако преди кучетата са се хранели с остатъци от вечерята, днес стопаните им готвят специални ястия за тях.
"Хората се интересуват какво ядат животните им, какво е качеството на храната им. Сега те дори готвят за своите домашни любимци“, казва Торторела.
В Рим кучетата имат достъп до обществени места, които в други части на света често са забранени за животни. В Калифорния например е незаконно да се влиза с животни в хранителни магазини или ресторанти. В Рим обаче никой не се учудва да види кучета в супермаркети, заведения или молове.
Дори големите вериги супермаркети вече предлагат специални колички за кучета, за да може животните да се возят заедно със стопаните си. Домашните любимци все повече се вписват и в ежедневието на политиците. Сенатор Микела Бянкофиоре спечели правото да води своя 12-годишна мопс Пъги на работа, защото, както обяснява, "един кучегледач няма да даде същото внимание колкото собственикът".
Правителствената политика също следва тенденцията. Кабинетът на премиера Джорджа Мелони отделя по 250 хил. евро годишно като т.нар. "бонус за животни". Той се отпуска за възрастни хора с ниски доходи, които да използват средствата, за да покриват ветеринарните разходи на своите домашни любимци. Допълнително кабинетът затегна и наказанията за престъпления срещу животни.
Гулиелмо Джордано, основател на бързоразвиващата се ветеринарна лаборатория MyLav, споделя пред FT, че статутът на домашните любимци се е променил коренно - от обикновени животни те са се превърнали в "центрове на привързаност". За много италианци кучетата несъмнено са по-верни спътници от хората.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: