Световната индустрия за красота се оценява на над 677 млрд. долара през 2025 година.
Числото е трудно за осмисляне, докато човек не се замисли за собствената си баня – за флаконите, туби, бурканчета и шишенца по рафтовете и в шкафовете ни. Сега си представете това умножено по милиарди потребители по света и за въздействието на козметичната индустрия върху околната среда, икономиката и върху нас самите чрез съставките, които нанасяме върху кожата и косата си.

Със своите 37 международни марки и продажби за над 43 млрд. евро през 2024 година L’Oréal е най-голямата козметична компания в света. Тя добре осъзнава отговорността, която идва с подобен мащаб, и през последните години насочва усилията си към това красотата да не се изчерпва до външния вид, а да бъде процес, който започва отвътре навън с отговорност към потребителите, служителите и планетата.
В основата на програмата „L’Oréal за бъдещето“, започнала през 2020 година, стои идеята, че иновацията и устойчивостта не могат да съществуват отделно.
Компанията се стреми да промени не само своите производствени практики, но и навиците на потребителите – чрез опаковки за презареждане, биоразградими съставки и материали, които могат да бъдат рециклирани.
Компанията се стреми да намали значително употребата на пластмаса, потреблението на вода, както и да гарантира устойчивостта на природните съставки и минерали, които влага във формулите си.

До 2030 г. 90% от био-базираните материали, с които работи L’Oréal ще бъдат с устойчив произход, а 100% от индустриалната вода – рециклирана или повторно използвана. L’Oréal разширява мрежата си от Waterloop фабрики, където не се използва прясна вода за индустриални нужди, и въвежда технологии, които намаляват водната консумация с до 65%.
Намаляването на пластмасата в опаковките е друг ключов приоритет. Целта е до 2030 г. използването на т.нар. „девствена“ пластмаса да бъде намалено с 50%, а половината от всички опаковъчни материали да са рециклирани или био-базирани. През 2023 г. 49% от опаковките на L’Oréal вече са създадени така, че да могат да се презареждат, рециклират, компостират или използват многократно.
Сред продуктите, които отразяват целите на „L’Oréal за бъдещето“ са:
-
La Roche-Posay Lipikar Refill / L’Oréal Paris Revitalift Refill – опаковки за презареждане,
-
La Roche-Posay UVMune 400 (Mexoryl 400) – научен пробив във фотозащитата,
-
AirLight Pro (сешоар) – суши по-бързо с до 31% по-ниска консумация на енергия.

Но това далеч не е всичко. Повечето от продуктите на компанията имат подобрен екологичен или социален профил и отразяват философията на програмата, а всички марки са ангажирани с тази трансформация.
Резултатите вече имат конкретни измерения. От декември 2024 г. всички операции на L’Oréal в Европа – фабрики, логистични центрове и офиси, включително този в София – използват 100% възобновяема енергия. Компанията си поставя цел до 2030 г. да постигне пълно преминаване към възобновяема електроенергия във всички свои обекти по света, да намали преките си емисии с 57%, а косвените – с 28% спрямо 2019 г.
Паралелно с екологичните ангажименти, компанията инвестира 150 млн. евро в социални и екологични фондове:
– L’Oréal Fund for Women – подкрепя уязвими жени по света;
– Fund for Nature Regeneration – възстановява екосистеми;
– Circular Innovation Fund – ускорява рециклирането и кръговата икономика;
– Climate Emergency Fund – подпомага при климатични бедствия;
– Solstice Fund – финансира декарбонизацията на доставчици.
До 2030 г. L’Oréal планира да осигури работа на 100 000 души от уязвими групи и да подкрепи 10 млн. души чрез социални инициативи. Филантропските програми ще подобрят благосъстоянието на 5 млн. жени по света.
В България философията „L’Oréal за бъдещето“ вече има реално изражение. Програмата „За жените в науката“ е отличила 42 български учени, а ежегодната инициатива Citizen Day насърчава служителите да участват в доброволчески каузи в своите общности.
През 2025 г. L’Oréal получава троен рейтинг „А“ от CDP за девета поредна година – единствената компания в света с такъв резултат. Оценката покрива три ключови области: климатичните промени, опазването на горите и управлението на водите.
Сред отчетените постижения са:
– 97% възобновяема енергия в обектите на групата (2023 г.);
– 53% намаление на използваното количество вода в заводите и логистичните центрове спрямо 2005 г.;
– 92% от биоизточниците в съставките са проследими и добити от устойчиви източници;
– 76% от отпадъците не се изхвърлят, а се рециклират или използват повторно.

В основата на този модел стои разбирането, че природата и ресурсите ѝ са ценни за повече от едно поколение. L’Oréal използва над 1600 съставки от 350 растителни вида, което прави опазването на биоразнообразието критично за самото ѝ съществуване. До 2030 г. компанията планира да осигурява устойчив произход за поне 90% от био-базираните материали и да възстанови повече земя, отколкото е нейният екологичен отпечатък.
Така красотата може и да не спаси света, но при всички случаи може да се грижим за нея с мисъл за околния свят и обществото.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: