Раздялата на Бийтълс е една от най-неприятните истории за феновете на рок музиката - докато с нея не се заема режисьорът на "Властелинът на пръстените" Питър Джаксън. 

Трикратният носител на "Оскар" е автор на документалния сериал "The Beatles: Get Back", който се излъчва от края на ноември в стрийминг платформата Disney+ и показва невиждани досега архивни кадри от записването на албума "Let It Be". 

Екипът на Джаксън разполага с оригиналния 60-часове видеоматериал, който е заснет през януари 1969 г. от Майкъл Линдзи-Хог. Тогава той работи по едноименния документален филм (с легендарните кадри от концерта на покрива на Apple Corps в Лондон). Крайният продукт на Линдзи-Хог излиза през 1970 г. месец след раздялата на групата. Оказва се твърде мрачна лента, недолюбвана както от почитателите на "Бийтълс", така и от самите музиканти. 

Това, което Питър Джаксън успява да направи, е да разкаже историята отначало - и да я изчисти от всички дефекти - буквално и не само. Целият архив е прецизно реставриран, подреден е в хронологичен ред и разкрива доста различна картина от масовите представи за финала на "Бийтълс". 

Филмът разбива един от най-упоритите митове за това, че Йоко Оно е причината за разпадането на бандата - всъщност съпругата на Джон Ленън може да бъде видяна в съвсем различна светлина.

В много от сцените тя присъства в студиото напълно тихо и уединено, като плете, яде, пише писма, рисува, чете вестник или си говори с Линда Маккартни, без да се меси в работата на музикантите и без да прави забележки по песните. 

"Ако атмосферата в записите наистина беше толкова депресираща, щях да откажа предложението - това не е филмът, който искам да направя. Но през цялото време се смеех. Записите са много, много забавни", казва Питър Джаксън пред USA Today. 

79-годишният Пол Маккартни също разказва, че новият документален сериал го е разубедил от собствената му заблуда, че самият той е виновникът за раздялата на групата. 

В "Get Back" е включена сцена, в която Маккартни и Джордж Харисън влизат в сериозен спор заради китарното соло в една от песните, който кара Харисън да си тръгне от студиото, обявявайки, че "напуска групата". Няколко дни по-късно той се връща, за да довърши работата си по албума, а на 30 януари 1969 г. участва и в импровизирания концерт на покрива. 

Независимо от вътрешното напрежение обаче записите са документален спомен от една съвсем приятелска и творческа среда на работа - четиримата музиканти творят заедно по онзи начин, който дефинира епохата на "Бийтълс". 

В момента на снимането на записите, групата все още не е достигнала до точката, от която няма връщане назад. Четиримата успяват да запишат още един легендарен албум - "Abbey Road" - преди да се разделят завинаги през 1970.

Всички обаче са гледали филма "Let It Be" след разпадането на групата в изключително напрегнато време от живота си - затова и периодът на записите е останал с негативни конотации в паметта им. Сериалът на Питър Джаксън решава точно този проблем, като показва, че в студиото е имало и смях, и радост, и взаимни шеги, и уважение към мнението на всеки. 

Реставрацията на видеоматериала, разбира се, не може да "поправи" обективните неприятности в живота на членовете на групата. Нищо не е толкова просто, колкото изглежда. 

Два месеца преди събирането в студиото за "Let It Be", Йоко Оно преживява спонтанен аборт. Джон Ленън постоянно закъснява за репетициите, а липсата на ентусиазъм към работата прави впечатление на останалите - до степен, в която Джордж Харисън се скарва с него. 

В същото време, графикът на записите е стеснен заради ангажиментите на Ринго Стар към снимките на нов филм с Питър Селърс. "Бийтълс" са принудени да се занимават с всевъзможни организационни въпроси сами, мениджърът им Браян Епстайн умира две години по-рано. Камерите и микрофоните на режисьора Майкъл Линдзи-Хог още повече карат музикантите да се чувстват притиснати.  

Групата не е правила официални концерти на живо от 1966 г. Покривът на Apple Corp се оказва последната сцена, на която четиримата свирят заедно. 

Всичко това прави трите епизода от "Get Back" задължителни за гледане от феновете на "Бийтълс", стига да успеят да издържат продължителността на продукцията на Питър Джаксън - трите епизода, взети заедно, са около 8 часа. 

Както коментира един от журналистите, ревюирали поредицата: "Епизод 2, в който музикалните записи спират заради изчезването на един от членовете на групата, прави филмите на Питър Джаксън от сагата "Хобитът" да изглеждат като майсторски клас по сбитост...".

Самият режисьор разказва, че е изпратил предварително епизодите на Маккартни и Ринго, очаквайки да получи коментари по съдържанието или молби за отрязване на определени части от тях. 

"Не получих нито една забележка, никаква. Казаха, че им е било трудно да го изгледат, било е малко стресиращо, но искаха това да остане като окончателен разказ за онова време", казва той. 



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Борислав Михайлов отхвърли подписката на Бербатов за изборен конгрес на БФС

"Конгресът няма да е изборен, такъв имаше през октомври"

Българско селфи

Един нов пророк ми казва да пия белина. Тя вреди на дрехите, но помага за здравето

Стефан Янев: Няма струпване на войски на НАТО в България

"Такова решение няма - дискутира се и скоро ще бъде обявено пред гражданите", заяви министърът на отбраната

Huawei FreeBuds Lipstick - един много дизайнерски продукт

Безспорно са най-секси слушалките на пазара 

Срокът на "зелените сертификати" в България няма да се променя

За пътуване в ЕС обаче има специални правила от 1 февруари

Има ли България министър на външните работи

Теодора Генчовска остава неизвестна величина и в Брюксел, и в София

"Галъп": Радев остава най-харесваният политик, за първи път от 2009 кабинетът се ползва с доверие

Над 60% искат Скопие в ЕС, но при спазване на Договора за добросъседство