Лондон губи потребителите на луксозни стоки, които отиват към Франция и Италия Снимка: © Getty

Търговците на луксозни стоки в Лондон се опасяват, че градът губи привлекателността си като дестинация за пазаруване.

Опасенията идват от това, че туристите от Съединените щати, Китай и Персийския залив се стичат в Париж и Милано, където данъчните облекчения все още предлагат начин за намаляване на разходите за покупките им, пише Reuters.

Индустрията настоява Министерството на финансите да възстанови пазаруването без данък върху продажбите на задгранични посетители, което беше в сила до 2020 г., когато Великобритания напусна Европейския съюз.

Магазини като Harrods и Harvey Nichols, мениджърът на имоти в Челси Cadogan и The Lanesborough Hotel са се обединили заедно със стотици търговци на дребно с призив за промяна на правилата.

„Чуваме от някои марки, че приоритизират Париж за инвестиции в магазини. Виждат какво се случва с продажбите“, казва Стив Медуей, главен изпълнителен директор на организацията, представляваща търговците от Кингс Роуд и Найтсбридж.

Медуей отбелязва, че международните посетители допринасят с 28,4 милиарда паунда (34,5 милиарда долара) към БВП на Обединеното кралство годишно, от които Найтсбридж и Кингс Роуд са значителна част.

Международната компания за възстановяване на данъци Global Blue публикува изследване, според което разходите на туристи от САЩ във Великобритания изостават на фона на интереса им към Франция, Испания и Италия.

Още по-голям проблем е, че самите британски потребители започват да харчат повече в Европейския съюз, където те могат да си върнат ДДС, начислен върху стоките.

На фона на признаците, че някои луксозни марки инвестират повече във френските си магазини на "Шанз Елизе", отколкото в Лондон, представителите на индустрията искат данъчните стимули да бъдат възстановени, за да се запази Великобритания конкурентоспособна.

В противен случай това ще окаже негативно влияние върху цялата туристическа екосистема, включително хотели, ресторанти, таксита, музеи и театри.

Правителството твърди, че безмитното пазаруване не е имало особено голямо влияние върху туризма, поради което е предпочело да събира приходи за бюджета. Това обаче не се потвърждава от британските търговци.

Burberry, най-голямата британска марка за луксозни стоки на дребно, предупреждава от година, че Лондон губи от други европейски градове заради правилото за ДДС. Производителят на чанти Mulberry казва, че премахването на пазаруването без ДДС е основен фактор зад затварянето на магазина си на "Бонд Стрийт" през февруари.

Сара Джаконели, директор по комуникациите на New West End Company, която представлява 600 бизнеса, коментира, че Великобритания си е вкарала огромен автогол: „Ако можете да отидете в Европа и да получите 20% отстъпка, защо да не го направите?“

Данните на Global Blue показват, че през 2022 г. разходите на американски посетители във Великобритания са се върнали до 101% спрямо нивото от 2019 г. - но Франция и Италия са удвоили този ръст с 256% и 226%.

За посетители от страните от Персийския залив (Бахрейн, Кувейт, Оман, Катар, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства) продажбите в Обединеното кралство се са се върнали само до 65% от нивата от 2019 г. Междувременно Франция е с ръст 198% спрямо 2019 г., Италия - 166%, a Испания - 158%.

Още по-тревожно за бъдещето е, че проучването на Global Blue, обхванало и над 10 000 китайци, посетили Европа през 2019 г., установява, че Великобритания намалява привлекателността си и за тях.

Само 42% от китайските туристи планират да посетят Великобритания - спад от 70%, сравнено с 2019 г. Испания, Италия и Германия вече са по-популярни от Острова.

Китайците са най-важната демографска група за наблюдение, защото винаги са били най-чувствителни към цените.

Управляващият директор на Harrods Майкъл Уорд казва, че ако не се предприемат мерки, въздействието ще се види далеч отвъд магазините, като хотелите и ресторантите в Лондон вече отбелязват липсата на международни купувачи.

Cadogan, основният наемодател в западните лондонски квартали Челси и Найтсбридж, чиито имоти обхващат над 364 217 кв. м., също призова правителството да действа.

„Сега сме в ненужно неблагоприятно положение спрямо нашите съседни градове в ЕС, във време, в което трябва да се съсредоточим върху стимулирането на международните пътувания“, смята главният изпълнителен директор Хю Сиборн.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple слуша руската цензура и спира достъпа до медии

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024