От известно време насам дизайнерските чанти изглеждат... странно. Не заради цветовете или формите, а заради малко създание с козина, хищническа усмивка и леко шантав поглед, което виси от дръжките им. Това е Labubu – новата мания на модната сцена, която превърна една плюшена играчка в ироничен аксесоар, който разкрива повече за вкуса ви, отколкото самата чанта.
Зад Labubu стои хонконгският илюстратор Касинг Лун – артист с необичаен път. Роден в Хонконг, но израснал в Нидерландия, Лун черпи вдъхновение от скандинавски митове, детски книжки и собствения си живот.
Първоначално Labubu се появява като второстепенен герой в илюстрираните му книги, а малко по-късно и като колекционерска играчка в серията The Monsters, създадена за китайския гигант Pop Mart. Постепенно се превръща в централен персонаж с култов статус.
Labubu има заешки уши, изцъклени очи и изражение, в което се смесват наивност и пакостливост. Въпреки леко гротескната си визия, днес е по-близо до статуса на модна икона, отколкото на играчка.
От второстепенен герой до глобална мания
Десет години след първата поява в книгите на Лун тя (да, Labubu е момиче) е лицето на най-продаваната серия на китайския гигант за колекционерски играчки Pop Mart.
Pop Mart започва да работи като търговец на общи стоки, като продава основно играчки и други продукти на трети страни. С течение на времето се насочва към производството на дизайнерски играчки, като работи в тясно сътрудничество с независими художници чрез лицензионни сделки. Играчките, които се произвеждат основно в Китай, намират огромна аудитория сред поколението Z.
Kомпанията дори измести Япония като водеща сила на пазара и изгради собствена фен култура с годишни приходи от над 3 млрд. юана (около 364 млн. евро).
Ключът към манията около Labubu се крие в т.нар. "blind-box" модел – всяка фигурка е изненада. Купувачът не знае коя ще му се падне, докато не отвори кутията. Това превръща покупката в преживяване – вълнение, подсилено от множество видеа в TikTok, в които фенове се радват или крещят, когато попаднат на рядък "Secret Labubu", който излиза само в 1 от 72 кутии.
Притежаването на една от тези играчки е като персонализирано преживяване, тъй като Labubu може да носи различни тоалети. Много магазини започнаха да продават дрехи за фигурките, а малки шивашки фирми приемат заявки за изработване на индивидуални тоалети.
Особено силна е вълната в Югоизточна Азия, където Labubu се продава с предварителна регистрация и опашки от хора в молове, които се редят от 2 ч. през нощта.
Манията по Labubu завладя както обикновени фенове, така и модни икони – от Риана до кпоп звездата Лиса от групата Blackpink.
В Тайланд марката е толкова популярна, че дори е обявена за посланик на туризма. Макар да започва в Азия, където стандартните фигурки струват между 13 и 16 долара, манията бързо се разрасна до САЩ и Европа, където цените достигат 85 долара още при пускането. На вторичния пазар цените на един артикул е над 100 долара. Лимитирани модели като Angel in Clouds и Flip With Me се търгуват между 130 и 300 долара, а най-редките („Secret“) достигат дори до 4500 долара.
Оригиналните фигурки на Pop Mart се разпознават по висококачествена изработка, ясно лого и често – QR код за автентикация. Фалшификатите обикновено имат некачествени материали, размазани детайли и липсващо брандиране.
Pop Mart все още няма физически магазини в Европа, така че фигурките могат да се купят единствено онлайн – през платформи като Amazon, StockX, Rakuten и Kicks Crew.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: