Зам.-председателят на "Има такъв народ" Тошко Йорданов влезе в задочен спор със социологическата агенция "Маркет линкс" заради представянето на данните им за електоралните нагласи след парламентарните избори. 

Изследването беше финансирано и реализирано от "Маркет линкс" и bTV, проведено сред 1053 пълнолетни лица между 16 и 23 април 2021 г. - т.е. броени дни преди Слави Трифонов да обяви, че няма да използва втория мандат и да прави опити за съставяне на правителство на ИТН с 51 депутати.

То показваше почти изравнени сили между ГЕРБ и ИТН, както и много висока готовност за гласуване, ако се стигне до предсрочни парламентарни избори - около 60% от анкетираните са казали, че със сигурност ще упражнят отново правото си на глас, а 21% са отговорили "по-скоро бих гласувал". 

Според данните на социологическата агенция, ГЕРБ запазва първото си място с 21,1% от потенциалните гласоподаватели. Партията на Трифонов обаче е увеличила доверието си спрямо резултата от изборите на 4 април и достига до 20,3%. Тези резултати са представени на база на отговорите на хората, които са твърдо решили да гласуват при нов вот. Към датата на провеждането на изследването все още не беше ясно, че ще има нови избори на 11 юли, но от ИТН вече даваха неофициални сигнали, че ще откажат мандат. 

В профила си в Twitter Тошко Йорданов уличава bTV за това, че не е представила всички данни от социологическото изследване - а именно, обобщените резултати за симпатиите към отделните политически сили на база на всички интервюирани граждани (вкл. заявяващите, че няма да гласуват на извънредни парламентарни избори). 

Според неговата справка от данни на "Маркет линкс" сред общия брой от 1053 респонденти - "Има такъв народ" не изостава, а има преднина от 2,2 процентни пункта пред ГЕРБ-СДС. Извадката показва 18,7% за ИТН,  16,5% за ГЕРБ и 14% за БСП.

На следващо място се подрежда ДПС с 9,4%, "Демократична България" с 9,3% и "Изправи се! Мутри, вън" с 4,6 на сто. ВМРО е с 1,8% доверие на база на цялата извадка от 1053 души. 

Колебаещите се и хората, които казват, че няма да гласуват на предсрочни избори, са били общо 27,2% към датата на провеждането на проучването. 

"Има такъв народ" води с 24,1% спрямо 14,6% за ГЕРБ в извадката от 223 души, които са казали, че "По-скоро ще гласуват", без да са твърдо убедени в намерението си. 

В сряда "Маркет линкс" публикува позиция, с която обясняват причините за решението си да представят данни за електоралните нагласи само на база на твърдо решилите да гласуват. 

"Добре известно е, че декларативната подкрепа за една или друга политическа сила не се доближава особено до реалното изборно поведение, докато не бъде интерпретирана през мобилизацията на партийните електорати, изразена в тяхната готовност за гласуване. Поради това и поради желанието ни да ограничим потенциални некоректни тълкувания, включително и появата на две „първи политически сили“, в "Маркет линкс" взехме решение да подадем към партньорите ни bTV, за излъчване в новинарските им емисии, резултатите за партийната подкрепа само на база на твърдо решилите да гласуват, за което носим пълната отговорност", се казва в съобщението. 

От агенцията посочват, че "процесът на повишаване на влиянието на новите партии сред българските граждани е проследен в представянето на резултатите в сутрешния блок на bTV, където форматът и времетраенето позволяват по-детайлен и задълбочен анализ".

В сайта им също е публикувана инфографика с по-подробно тълкуване на резултатите с извод за "известно свиване на електоралната база на ГЕРБ и успоредно с това нарастване на влиянието на трите нови партии в парламента". 

"Маркет линкс" цитират и изследване на екипа на Иван Костов за достоверността на предизборните прогнози, което класира агенцията като "най-безпристрастна" (защото е надценявала и подценявала поравно политическите формации и от статуквото, и от промяната). 

"Публикуването на данни от демоскопски изследвания на електорални нагласи в момент на сериозно политическо напрежение и постоянна предизборна кампания, значително повишава обществената чувствителност към темата и нерядко бива използвано за политически ПР. Осъзнавайки високата си обществена отговорност, в Маркет ЛИНКС смятаме, че е важно да представяме и анализираме информация, която в най-голяма степен може да бъде стабилен ориентир и основа за сравнителен анализ с резултатите от последните избори", казват още от агенцията. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети