Разследването за катастрофата на пътническия полет на Air India, при която загинаха над 260 души, претърпя обрат. Предварителен доклад от проверката за инцидента води до съмнения, че причина за падането на самолета може да е саботаж или дори умишлено действие на някой от хората на борда.
Разследването сочи, че подаването на гориво към двигателите е било прекъснато. Двете горивни клапи на самолета Boeing 787 Dreamliner са били рязко преместени в позиция "cut-off" - команда, обикновено се използва само след кацане. Това е довело до пълна загуба на тяга само секунди след като самолетът излита от летището в Ахмедабад, Индия, на 12 юни.
При инцидента загинаха 242 души на борда, оцеля само един. Сред тях са 169 индийски граждани, 53 британци, седем португалци и един канадец. Освен пътниците на борда, няколко души на земята загинаха, когато самолетът се разби в общежитие за лекари в жилищен квартал, недалеч от летището.
Разследващите успяха да получат данни от записващите устройства на самолета, включително 49 часа данни за полета и 2 часа аудиозаписи от пилотската кабина. Според доклада Boeing 787 Dreamliner е достигнал скорост от 333 km/h, когато превключвателите на горивните клапи на двата двигателя са "преминали от положение RUN в CUTOFF една след друга в интервал от 1 секунда".
"В гласовия запис от пилотската кабина се чува как единият от пилотите пита другия защо ги е изключил. Другият пилот отговаря, че не е направил подобно нещо", се казва в доклада.
Малко след това превключвателите са върнати обратно в правилната позиция. Точно тогава самолетът започва да пада и минути по-късно се удря в сграда.
Капитанът на полета е 56-годишен мъж, който има над 15 хил. летателни часа в кариерата си. Вторият пилот е 32-годишен мъж с над 3400 летателни часа.
Разследващите отбелязват също, че не са открити данни, които да сочат самолетът да е имал други проблеми при излитане. Горивото е проверено и е установено, че е с достатъчно качествено. На борда не е имало и "опасни товари". Двигателите също са били в изправност, като единият е монтиран на 26 март, а другият - на 1 май.
Семействата и приятелите на загиналите се питат дали катастрофата е могла да бъде избегната - съпругата на един от загиналите казва, че "трябва да се предприемат действия срещу отговорните лица". Говорител на Air India заяви, че авиокомпанията продължава да оказва "пълно съдействие" на властите.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: