Могат ли Airbus, Thales и Leonardo да детронират космическия шампион SpaceX? Снимка: © Getty Images

Европейските компании Airbus, Thales и Leonardo готвят сливане на своите космически подразделения. Крайната цел на сделката е създаването на "европейски шампион", който да детронира лидера в индустрията за сателитна свързаност SpaceX на Илон Мъск.

Новата група ще обединява 30 обекта в Европа и ще има над 25 000 служители. Общите ѝ годишни приходи се очаква да надхвърлят 6,5 млрд. евро. Според Financial Times френско-германската Airbus ще притежава 35% от обединеното предприятие, а останалите две компании – по 32,5% всяка.

Врагът на моя враг е мой приятел

Thales, която е базирана във Франция, и Airbus са ожесточени конкуренти на пазара на големи телекомуникационни сателити, осигуряващи телевизионно излъчване и свързаност от геостационарна орбита (на около 36 000 км от Земята), от години. Но с пускането на високоскоростен интернет от ниска околоземна орбита (до 2000 км над Земята) – което изисква по-малки инвестиции и осигурява по-добро качество, бизнесът на двете компании се оказва под силен натиск.

Лице на тази промяна е американската Starlink. Стартъпът на Илон Мъск набързо натрупа 7 милиона клиенти, сред тях и много правителства – пазар, доскоро запазен за доставчиците на геостационарна сателитна връзка.

Затова и конкурентите обединяват сили заедно с италианската Leonardo (доставчикът на медицински хеликоптери за България), като се надяват, че това ще доведе до създаването на по-ефективна и гъвкава космическа компания – способна да се конкурира със SpaceX. Преговорите са отнели повече от година, тъй като в началото е имало значителни разминавания.

Това не е първaта подобна инициатива, в която участват Airbus и Leonardo. През 2001 г. те създават съвместнo европейско предприятие за производство на ракети заедно с BAE Systems. MBDA е първият съвместен проект от подобен мащаб на иначе конкуриращите се Франция, Италия и Обединеното кралство.

Starlink е далеч напред

Airbus, Thales и Leonardo играят важна роля в производството на комуникационни спътници и военни системи, но не предлагат собствени комерсиални интернет услуги. Техните пазарни дялове в глобалното производство на сателити се оценяват на между 5 и 15%, докато SpaceX – чрез Starlink – вече държи над 50% от активните комуникационни спътници в ниска орбита. Сателитната мрежа вече предоставя услуги в Европа, Северна и Южна Америка, Австралия, части от Азия и Африка и труднодостъпни райони като Арктика, морски платформи, планински региони и зони на бедствия.

През 2025 г. SpaceX стартира и мобилната услуга Starlink Direct-to-Cell, която позволява директна връзка между мобилни телефони и сателити. Този проект може да се окаже революция за телекомуникациите, особено в региони без наземна инфраструктура.

Чисто финансово, Starlink вече е гръбнакът на SpaceX. По оценки на Bloomberg и The Information, приходите от услугата за 2025 г. се очаква да надхвърлят 10 милиарда долара - повече от половината от общите на компанията. Затова и компанията на Илон Мъск планира да увеличи съзвездието си до 12 000 спътника до края на 2027 г., а лицензите ѝ позволяват този брой да достигне 42 000.

В същото време създаването на европейски космически шампион се нуждае от благословията на ЕС. Администрацията на блока неведнъж е показвала, че може да бъде изключително бавна във взимането на важни решения, но този път по всичко личи, че трябва да се действа бързо.

Брюксел трябва да си е взел поука от първите дни на втория мандат на Доналд Тръм в Белия дом, когато Мъск обяви, че ще спре достъпа на украинската армия до системата Starlink. Това повдигна дебата доколко Европа би могла да замести сателитните услуги на американската компания, ако се наложи. Изводите не бяха особено обнадеждаващи. Оттогава сателитните комуникации влязоха в дебата за изграждане на съвременни бойни способности на блока.

На този фон очертаващата се сделка между Airbus, Thales и Leonardo може да се окаже точно това, от което се нуждае европейската сигурност.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

НКЖИ и ДАИ уволниха по 10 служители - за кражба на ябълки и за корупция

Гроздан Караджов обясни, че “гнилите ябълки трябва да се махат от кошницата”

20:31 - 22.10.2025
Важно днес

15-годишният, обвинен в убийството на връстник в мол, остава в ареста

Според съда има опасност момчето да извърши нови престъпления, ако излезе от ареста

20:10 - 22.10.2025
Важно днес

„Ново начало“ влезе в надбягванията на държавния конезавод в Шумен

Три от призовете в конното състезание носят името на партията на Делян Пеевски

19:13 - 22.10.2025
Важно днес

"Обнови Европа" обяви Коцев за политически затворник, а Пеевски за заплаха за демокрацията

Дебатът за върховенството на закона в България раздели евродепутатите

16:45 - 22.10.2025
Политика

Радев върна законите, с които ГЕРБ, ДПС, БСП и ИТН му отнеха думата за назначения в спецслужбите

Риск от политическо овладяване на разузнаването и СРС-ата е сред мотивите на президента

15:58 - 22.10.2025
Живот

"Валиумния изнасилвач" - харизматичният чужденец, съден в няколко страни, получи 9 години затвор в България

Нидерландецът не е бил осъден в родината си, Малта, Испания - заради липса на достатъчно доказателства

15:48 - 22.10.2025
Важно днес

Журналисти затворници от Беларус и Грузия получават наградата „Сахаров“ за 2025 г.

Европейският парламент отличи Анджей Почобут и Мзия Амаглобели за смелостта им да защитават свободата на словото

14:21 - 22.10.2025
Важно днес

Стрелба и пожар пред парламента в Белград, един човек е ранен

Инцидентът е станал малко след 10 часа сутринта, полицията е задържала заподозряния за стрелбата

14:03 - 22.10.2025
Политика

Брюксел разследва шпионирала ли е Унгария Европейския съюз

Случаят повдига въпроси и за мястото на Оливер Верхаи като еврокомисар

13:59 - 22.10.2025