Моника Андреа Типа е от хората, които няма как да не запомниш – енергична жена с широка усмивка и подчертан усет към модата. Самата тя описва себе си като смела и колоритна личност.
„Както отвътре, така и отвън, съм много цветен човек. Днес може би това не си личи толкова, защото съм в офис стил, но обикновено гардеробът ми е много пъстър, защото и аз самата съм такава“, казва Моника Типа и допълва, че обича да шие дрехите си сама, но в последните няколко години не ѝ остава време за това хоби.
Моника Андреа Типа е най-новият член в борда на директорите в МЕТРО България. От септември 2024 г. заема позицията директор „Продажби“. Идва от Румъния, където е част от компанията от 21 години. През това време заема различни позиции, които ѝ помагат да разбере бизнеса не само в дълбочина, но и от различни гледни точки.
Налага ѝ се да се справи с предизвикателствата по време на едни от най-трудните периоди в съвременната икономика - пандемията от COVID-19 и войната в Украйна. Тогава, освен че се изправя пред проблемите с нарушените вериги на доставки, трябва да гарантира и безопасността на екипа си.
Избухването на войната в Европа е следващият проблем пред бизнес, който изисква спешни действия.
„Най-голямото предизвикателство за мен като управител на магазина в Сучава, град в Румъния близо до границата с Украйна, беше координирането и личното организиране на преместването на колеги от МЕТРО Украйна – да ги изведем от границата заедно с техните семейства (след началото на войната), да им осигурим подкрепа и да им помогнем да се адаптират извън домовете си. Тези кризи тестваха устойчивостта ни, но ми дадоха и безценен опит“, разказва Моника Андреа Типа и допълва, че е боец по душа и това според нея ѝ помага да се справя с трудности и кризи.
„Същевременно съм 100% искрена и автентична в комуникацията си и това ми помага да общувам лесно с всички колеги и сътрудници. Моят фокус винаги е бил върху общия успех на екипа, а не върху индивидуалния“, казва Моника. Смята, че стремежът ѝ към иновации и ефективност, както и фактът, че е екипен играч, ѝ помагат да се развие до една от най-високите ръководни позиции.
Още преди да пристигне в България през есента на 2024 година започва да проучва българския пазар. Прави ѝ впечатление, че в Румъния инфлацията се задържа чувствително по-висока отколкото в България (към януари инфлацията в Румъния е 5,7%, докато в Българие е 2,6% по данни на Евростат, б.ред.), а това определя и различното потребителско поведение на двата пазара.
„В Румъния хората са по-чувствителни на тема цени. В България това, което забелязах, е, че здравословното хранене е важен приоритет.
Все повече потребители поставят здравословното хранене на първо място, като значителна част от населението избира по-качествени храни.
Местните продукти и местните производители са много важни в България, което е страхотно, и това е част от нашата стратегия за следващия период – особено за сектора на плодовете и зеленчуците“, разказва Моника Андреа Типа и допълва, че заради доброто качество и конкурентни цени много чужденци предпочитат да пазаруват от магазини МЕТРО в близки до границите ни райони.
Въпреки че румънската икономика е близо 3 пъти по-голяма от българската, Моника Андреа Типа смята, че и на двата пазара имат своите предизвикателства.
Както там, така и тук мениджърските позиции традиционно се доминират от мъже, но и на двете места се наблюдава положителна промяна и все повече жени заемат лидерски роли. Самата тя е доказателство за това.
„Традиционно бизнесът е доминиран от мъже, особено на високи ръководни позиции. Но се радвам, че това се променя, не само в МЕТРО, но и в много други компании. Това зависи най-вече от корпоративната култура и смятам, че МЕТРО e много добър пример в тази посока.
Компанията си е поставила за цел да насърчава разнообразието и да подкрепя жените. Имаме различни програми насочени към жените, така че развиваме таланта им, включително в лидерството.
Няма значение дали си мъж или жена, ние сме равни по този път и аз съм доказателство в тази посока, не е въпрос на пол, а на качества. Все по-често компаниите, включително МЕТРО, обмислят по-гъвкави условия за жените“, разказва Моника Андреа Типа.
Самата тя се старае да „влезе в обувките“ на колегите си дами.
„За жените с деца е много по-трудно да бъдат гъвкави като сменят града или държавата, така че трябва да мислим как да им осигурим възможности за професионално развитие, но и да им дадем стабилност в личен план, така че да могат да останат в своя град, близо до семействата си и в същото време да имат възможности за развитие в кариерата. На първо място ние сме хора и трябва да разбираме нуждите един на друг“, допълва Моника Типа.
Убедена е, че менторството е ключово за професионалното развитие. Освен класическия подход, при който опитен служител помага на по-млад колега, Моника Андреа Типа практикува и т.нар. "обратно менторство". Това е бизнес концепция, при която традиционните "ментор-менти (от англ. наставляван) отношения са преобърнати. Вместо по-опитният старши служител да менторства по-младия, при обратното менторство по-младият или по-неопитният служител става ментор на по-старшия или по-висшестоящия.
Остава впечатлена от новия ракурс, който младите колеги ѝ дават.
"От тях научих, че да останеш адаптивен на този пазар и да бъдеш отворен към нови идеи е изключително важно – без значение от възрастта или позицията, която заемаш. Техният свеж поглед често предизвиква традиционния начин на мислене и може да доведе до креативни решения", казва Типа.
Намирането и задържането на служители остава сред най-големите предизвикателства за частния бизнес както в Румъния, така и в България.
Моника Андреа Типа разказва, че докато следва висшето си образование, самата тя не е успявала да работи и знае колко трудно е това – затова уважава младите хора, които съчетават двата процеса
"Моята основна цел по линия на обърнатото менторство беше свързана със създаването на по-привлекателна среда за младите хора. Така например, с моите ментори открихме, че можем да предложим стипендии за обучение, повече допълнителни почивни дни за изпити, както и някои промени в магазините.
Този подход насърчава непрекъснатото учене не само от страна на менторите, но и от отсрещната страна, защото процесът е двустранен. Аз научих много от тях, но се надявам, че и те са научили нещо от мен.
Дадоха ми например много идеи за социалните медии – как да представяме компанията по-добре.
Те са млади, свежи, ентусиазирани и нетърпеливи да променят света, да направят нещо различно. Ако сме отворени да ги изслушаме и да приложим техните идеи, това води до положителни резултати", обощава Моника Типа и допълва, че освен към ефективност, тя самата постоянно се стреми към иновации, а младите хора са богат извор на свежи идеи.
Наблюдението ѝ показва, че на много представители от поколението Z не им се налага да остават твърде дълго на една и съща позиция, те бързо постигат повишение.
"Те са много умни, амбициозни и имат желание да променят нещата. Виждат ефективността във всичко, което правят и това много ми харесва. Опитваме се да ги обучаваме, да ги задържим в компанията и да им дадем възможност за развитие, защото го заслужават", казва Моника Типа.
Самата тя в рамките на кариерата си в компанията заема различни позиции и може би това е един от факторите, който я задържа 21 години в МЕТРО, въпреки че получава много други оферти през това време. Тя е част от екипа, който разработва и прилага новата концепция за търговия на едро в магазините МЕТРО, която се прилага и в България.
Така бизнес моделът им се трансформира към търговия на едро със специфичен асортимент и специални услуги за професионални клиенти с многоканален подход.
"Какво означава тази трансформация? Тя е насочена към професионални клиенти – хотели, ресторанти, кетъринг, търговци, дребни магазинери и квартални магазини. Какво търсят те от търговията на едро?
Те търсят наличност на продуктите, добри услуги, конкурентни цени и специфични опаковки за професионални клиенти – по-големи разфасовки, готови за продажба пакети с цел ефективност в процеса на пазаруване. Затова решихме да преработим нашите магазини, така че на рафтовете да има цели палети с продукти, което улеснява процеса на покупка на стоките. В същото време, като сме силно фокусирани върху разходната ефективност, можем да предложим на професионалните клиенти водещи пазарни цени.
Така ставаме по-конкурентни в цените, особено с нашата програма „Вземи повече, спести повече“ ("Цени на ниво"), която е адаптирана и за професионални клиенти.
Опитваме се да намалим промоциите и да инвестираме в стабилността на цените, защото искаме да предложим на нашите клиенти концепцията за „ежедневно ниска цена“. Това елиминира необходимостта от търсене на промоции и създава прозрачна и надеждна среда, като осигурява добра цена всеки ден.
Нашите магазини вече са превърнати в многоканални центрове за търговия на едро“ и интегрират различни методи на пазаруване.
Този подход позволява на клиентите да избират най-удобния за тях начин за пазаруване – дали ще посетят магазина, ще поръчат онлайн или ще получат доставка директно до своя бизнес или дом", обобщава Моника Андреа Типа.
Казва, че всяка стъпка от трансформацията в магазините е продиктувана от нуждите на бизнес клиентите, а фокусът е търговията на едро.
Моника Андреа Типа смята, че лидерството е много повече от просто вземане на стратегически решения и постигане на цели, към които неизбежно се стреми.
Тя е от онези лидери, които не просто говорят за промяна – те я носят със себе си. Убедена е, че доверието е най-важният капитал в бизнеса, че лидерството се гради с емпатия, а успехът идва при тези, които не се страхуват да бъдат смели.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: