От десетилетия Италия мечтае за мост над протока Месина – грандиозен инженерен проект, който да свърже континенталната част на страната с остров Сицилия. Сега правителството на Джорджа Мелони вижда в него не просто инфраструктурно начинание, а потенциален ключ към изпълнение на новите цели на НАТО за отбранителни разходи, пише Politico.
Изграждането на моста ще струва 13,5 милиарда евро, а новата идея на Рим е той да бъде класифициран като военен проект. Така съоръжението би могло да влезе в графата „стратегическа инфраструктура“ като част от новата цел на Алианса страните членки да отделят до 5% от БВП за отбрана до 2035 г. За Италия, която в момента харчи едва 1.49%, тази цел изглежда непостижима.
Мостът обаче може да се окаже решение – поне в представите на италианското правителство.
Идеята за мост над Месина не е нова. Обсъждана е още в Древен Рим, а през XX век – от диктатора Бенито Мусолини и бившия премиер Силвио Берлускони. Сега тя е възродена, като темата за сигурността служи за политическо оправдание срещу критиките към проекта.
Засега няма официално решение мостът да бъде класифициран като военен, но според италиански служители разговорите предстоят. Така правителството на Мелони може да избегне част от бюрократичните и технически пречки, които досега са спирали проекта – като риска от земетресения, високите разходи, отчуждителните процедури и местното недоволство.
Освен това, ако съоръжението бъде прието като част от стратегическа инфраструктура на НАТО или ЕС, Италия би могла да се възползва от европейско финансиране по линия на отбранителната мобилност.
Вицепремиерите Антонио Таяни и Матео Салвини настояват, че мостът ще играе ключова роля в националната и международната отбрана. „Сигурността е по-широко понятие от просто танкове“, казва Таяни. По думите му съоръжението ще улесни придвижването на италианската армия и съюзниците от НАТО между Северна Европа и Средиземноморието.
Правителствен доклад от април също посочва моста като част от „императивен обществен интерес“, включително с принос към „военната мобилност“ – възможността за бърз транспорт на войски и техника.
Проблемът? Протокът Месина не е включен в официалния коридор на НАТО за военна мобилност в Италия. Този маршрут започва от пристанища в област Пулия, преминава през Албания и Северна Македония и стига до България. Не е ясно и дали Европейският съюз ще приеме подобна „разширена“ интерпретация на целите на своята политика.
Под въпрос е и дали президентът на САЩ Доналд Тръмп би приел, че подобна инициатива отговаря на изискванията европейските страни да увеличат военните си разходи, пише Politico.
Във вътрешнополитически план проектът служи и на други цели. За министъра на инфраструктурата Матео Салвини това е възможност да представи крайнодясната „Лига“ като партия с национален обхват, ангажирана и с Юга. За външния министър Антонио Таяни – шанс да демонстрира активност в сферата на сигурността.
Таяни дори предложи мостът да бъде кръстен на Силвио Берлускони – жест, който разделя общественото мнение и придава още по-голяма символика на проекта.
Опозицията обаче е категорична. Евродепутатът Джузепе Анточи от „Движение 5 звезди“ нарича идеята „подигравка с гражданите и с ангажиментите към НАТО“. Според него мостът не може да бъде приоритет в регион, където хората страдат от „разбити пътища, треторазрядни болници и недостиг на вода“.
Много експерти също подчертават, че свързването на две от най-бедните области на Италия – Сицилия и Калабрия – чрез гигантски проект няма да реши реалните проблеми на региона, ако не бъде придружено с основни инвестиции в местната инфраструктура.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: