В България можеш да забраниш рекламата на хазарт със закон, но няма сила, която да забрани лошия вкус в цялата останала реклама.
А лошият вкус може да опростачи и сладолед във фунийка с бранд "Фамилия", както се видя по посредствения хумор в новата кампания на Nestle.
През 2024 г. някой е решил за адекватно да разгърне билбордове в София с надписи "Най го обичам, преди да свърши..." до силиконовото деколте на инфлуенсърката Ивка Бейбе (24 г.).
В телевизионния клип на същия сладолед се появява и друга звезда на Instagram-поколението Даяна (27 г.), която се кълне, че "Друго не близва".
"Сезонът на дините", в който българските рекламисти третираха младите жени като секс играчки, уж трябваше да е приключил отдавна.
Някъде по същото времето слоганът "Прекалено съм хубава, за да работя" спря да е смешен и започна да става противен на милениълите и поколението Z.
Не е ясно как световна компания като Nestle, чиито хранителни продукти са насочени главно към деца, тийнейджъри и млади родители, е дала одобрение на този тип "естетика".
Това не е първата реклама на Nestle България с двусмисления слоган "Друго не близвам". Най-безобидният им клип е с момче на тийнейджърска възраст, което предлага на Александра Богданска да я почерпи със сладолед "Фамилия Галакси", а тя му отговаря с "Малък си".
Този път подтекст няма. Фалическите асоциации се "набиват с двеста", както казваше един бивш министър-председател.
В България съществува Етичен кодекс за реклама, който забранява "елементи, които нарушават добрите нрави или могат да се определят като вулгарни или отблъскващи според общоприетите морални норми".
- Търговската комуникация не трябва и да "промотира прекалена податливост на сексуалността".
- Специална грижа следва да бъде полагана при търговската комуникация, насочена към деца и подрастващи.
- "Такава комуникация не трябва да подкопава общоприетите правила за благоприличие и обществено поведение", пише в Етичния кодекс.
Самите рекламодатели са тези, които трябва да залагат стандарти за качество на цялата индустрия. Не просто да не плащат за дебелашки шегички, а да изискват отговорно поведение от лицата си.
Критичната обратна връзка, която се вижда навсякъде в социалните мрежи, би трябвало да накара и инфлуенсърите да се замислят за собствените си избори.
И да се научат, че имат право и да отказват предложения за глупави реклами, защото има голяма разлика между провокация и простотия - а простотията пречи на собствената им кариера.
Ивка Бейбе е известна с YouTube-анкети за сексуалните преживявания на гостите в поп-фолк клубовете на България - таргет на алкохола, енергийните напитки, вейповете и пачките със салфетки. Няма лошо, тя си има публика, която търси точно този вид забавления.
Но с цялото уважение към креативния порив и амбиции на българското инфлуенсърство, в "Най го обичам преди да свърши" няма никаква добавена стойност за Nestle.
Лесно е да си купиш инфлуенсър. Уважение не се купува.
Посредствеността води след себе си дълга опашка на репутационни щети - справка със скандала с Тото и Тити Папазов.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: