Само в три от общо девет участъка на АМ "Хемус" има разрешения за строеж с приключили процедури по отчуждаване и одобрени инвестиционни проекти.
По участъците 4, 5 и 6 няма нито едно издадено разрешение за строеж, но въпреки това са изпълнявани незаконни строително-монтажни работи. Това показва окончателната проверка на ДНСК по магистралата.
"Този тип незаконно строителство е гаранция за некачествено строителство", коментира министърът на регионалното развитие Виолета Комитова.
Бившите ресорни министри на ГЕРБ Петя Аврамова и Николай Нанков дадоха отделен брифинг, на който отрекоха да има нарушения на процедурите и на свой ред обвиниха Комитова в това, че "не придвижва на йота" управлението на инфраструктурния проект.
Проверката на ДНСК е установила, че в участък 4 на АМ "Хемус" има одобрен подробен устройствен план, но няма приключило отчуждаване навсякъде, няма одобрени инвестиционни проекти и няма издадено разрешение за строеж. Независимо от това по него се работи, като е извършено отнемане на хумусен слой, изградени водостоци, изпълнени са 3 подлеза. Участъкът е с дължина 25,8 км. Строителната компания, която действа по него, е "Парсек".
В участък 5 няма разрешение за строеж, но се правят изкопни работи по около 8 км от общо 23-километровата отсечка от служители на "Громахолд".
В участък 6 също няма разрешение за строеж, но проверка на министъра на регионалното развитие Виолета Комитова е установила насипи и "луксозен автопарк" от чисто нови строителни машини.
"Техниката не беше използвана никога, гумите бяха като извадени от магазина. Ние направихме констативен акт за незаконно строителство на фирмата, която беше наета за доставка на материали и техника "Европейски пътища". Те отговориха, че нямат договор за строителство и не носят отговорност", каза директорът на ДНСК Влади Калинов.
От МРРБ коментираха, че нито една от трите фирми не е подписала договор за строителство с АПИ - на хартия тази дейност би трябвало да се изпълнява от държавната "Автомагистрали", с изключение на някои специфични обекти като подлези, надлези, виадукти и др. Всяка от фирмите има договори за "наем на техника и доставка на материали".
"В участък 4 фирма е копала върху неотчуждени имоти. Не е ясно защо собствениците не са реагирали. Има анонимен строител, на който не може да се търси никаква отговорност, няма никаква гаранция за качество. Този тип незаконно строителство е гаранция за некачествено строителство. Земната основа под асфалта не е подготвена по правилата, не се носи отговорност за нея, не е уплътнена, не е извършена с разписаните материали. В случая няма проект, така че който и да копае там, не знае какъв проект изпълнява", каза Виолета Комитова.
Участъците 7, 8 и 9 нямат ПУП, нямат отчуждителни актове и одобрени инвестиционни проекти, а по два от тях все още не е изяснено какво ще е трасето на пътя.
От ГЕРБ твърдят, че всички дейности са "регламентирани" по Закона за обществените поръчки и че "българският съд ще се произнесе по тази тема, тъй като ще се стигне до съдебни обжалвания".
Петя Аврамова призова президента Румен Радев да назначи в следващото служебно правителство "хора, които могат да управляват както административно, така и политически процеса" в МРРБ.
Николай Нанков обвини ръководството на министерството за това, че не е предприело действия за довършване на процедурите в оставащите отсечки без одобрени документи.
Той твърди още, че в 1, 2 и 3 участък на АМ "Хемус" се работи с "десетократно по-ниски темпове", а забавянето ще има последици както за строителния бранш, така и за жителите на Северна България.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: