NEVEREST е в открити води: Двама българи ще прекосяват Атлантическия океан Снимка: © facebook.com/NeverestOceanRow

Рано тази сутрин Стефан Иванов и 16-годишният му син Максим дадоха старт на своето NEVEREST: Двама българи, един океан и редица рекорди за покоряване Банкерът и десетокласникът официално отплаваха от пристанището на португалския град Портимао и вече са в Атлантическия океан.

Двамата се насочват към Бразилия, а маршрутът им е дълъг 3200 морски мили, или 6 хиляди километра.

Ако мисията е успешна, Максим Иванов ще стане най-младият гребец, прекосил океан. Десетокласникът е само на 16 години в началото на пътешествието. NEVEREST би била първата океанска гребна лодка, преминала от континентална Европа до Южна Америка, а начинанието би се превърнало в първата българска океанска гребна експедиция.


NEVEREST: Двама българи, един океан и редица рекорди за покоряване


През последните няколко дни двамата авантюристи очакваха по-добри метеорологични условия, за да започнат своето плаване в открити води. Това се случи на 14 юни, както показва и специалният сателит, чрез който пътешествието на Стефан и Максим може да бъде проследявано онлайн - ТУК.

Лодката им NEVEREST е създадена специално за проекта и носи едно послание – никога да не спират (от английски Never rest – Никога не почивай).

Желанието за мисията идва от приключенския нюх на банкера, който през 2011 става първият плувец-аматьор, преплувал Ламанша. Преди това бяга на Берлинския маратон и на 100-километровия планински ултрамаратон “Обиколката на Витоша”. Силата му обаче е във водата, а всичко започва на шега.

"Една вечер му казах на шега: "Тате, един ден ти ще преминеш Атлантика", споделя Макс, а за баща му явно тези думи съвсем не са шега: "Трудно е, трябва човек да се подготви. И решихме да се пробваме", казва Стефан.

В началото мисията изглежда сложна, но двамата успяват да се свържат с Фил Морисън - английският морски архитект, който е проектирал повечето океански гребни лодки.

„Той е най-опитният морски архитект, който е направил дизайна на почти всички лодки за прекосяване на океан през последните няколко десетилетия“, сподели Стефан Иванов във „Фейсбук“ на 13 юни – ден преди отплаването.

„Лодката е дълга 6,5 метра и широка 1,8 м. Направена е от фибростъкло и епоксидна смола в нашия собствен гараж“, каза Иванов, който в продължение на четири години управляваше българския клон на „Синибанк“.

В последния ден преди отпътуването той сподели, че двамата с Максим са научили още няколко важни метода за построяване на лодката от добрия им приятел Стоян Войводов. „Той ни помогна да намерим висококачествени материали, за да изградим лодката".

Въпреки че баща и син Иванови никога не са се занимавали с подобна конструкция, те се хвърлят „в дълбокото“. Започват сами да сглобяват сложни елементи, да боядисват, да изграждат водоизолиращи ниши, люкове, да инсталират соларни панели и навигационно и комуникационно оборудване.

Добавят сателитен хотспот, сателитен телефон, устройство за проследяване и съобщения. Така - близо две години след началото на конструкцията, двамата гребци-аматьори вече могат да се похвалят с напълно завършения NEVEREST.

Стефан Иванов показа всички детайли по лодката в онлайн тур преди заминаването. „Както виждате, има само една позиция за гребане. Процесът е такъв – един от нас гребе в рамките на 2 часа, а после – другият. Когато един от двамата почива, той ще яде, ще чисти лодката. После пак се сменяме, така че да може лодката да не спира изобщо 24 часа в денонощието“.

„Този метод е по-безопасен. Иначе вятърът и вълните ще обърнат лодката перпендикулярно на посоката, в която се движим и тя може да се обърне. А ние не искаме това да се случи“, обясни още той.

Ако има силен вятър по пътя, NEVEREST разполага с парашут, който може да бъде разпънат над носа на лодката, за да я предпази от преобръщане. „А ако има вятър в посоката, към която плаваме, разполагаме със специална котва, на която има верига за тежест. Можем да я хвърлим във водата от задната част и да изчакаме в кабината, докато времето се оправи“, каза Стефан Иванов.

NEVEREST разполага и със специална система автопилот, която помага да се поддържа избраната посока на плаване. Има и машина, която изсмуква вода от океана, прекарва я през няколко филтъра, премахва над 99% от солеността ѝ и накрая я прави годна за пиене. Стефан и Макс са заредили лодката и с всички нужни хранителни провизии.

Технологичната част също е на високо ниво. Иванов показа, че на NEVEREST има 2 радиостанции и 4 компаса, както и автоматизирана идентификационна система, която улавя сигнали от сателити на други лодки в периметъра. „Целта е да се видим и да не се натъкнем на по-голяма лодка“, каза банкерът във видеото.

Как обаче се учиш да гребеш, когато никога преди не си го правил? Това е най-важната част от мисията на Стефан и Максим и те са помислили за нея предварително. Докато в гаража им е текла пълна подготовка за океанското пътешествие, двамата взимат уроци по гребане от двукратната световна шампионка на скиф Виктория Димитрова.

За първи път тя им показва основите на своята дисциплина на 27 декември 2018 г. Желанието на двамата българи да успеят надминава всички граници и те се свързват още с треньора на българския национален отбор по гребане Свилен Нейков. Най-големият авторитет в този спорт в България веднага откликва на молбата и се заема със задачата да помогне за оптимизирането на позициите и ъглите на ключовете за греблата, плъзгащата седалка и захватките за краката.

Стефан и Макс тестват NEVEREST в река Искър, а после в Черно и Егейско море. Двамата българи обикалят остров Тасос само за 48 часа, като по време на тази кратка експедиция преминават през две бури. Така добиват безценен опит, който ще им помогне в Атлантическия океан.

Зад пътешествието на двамата българи стои специална кауза – стимулиране на донорството. Гребците застават зад кампанията на Министерството на здравеопазването „ДА! ЗА ЖИВОТ!“, която цели да повиши информираността в обществото за даряването на органи и да окуражи повече хора да спасят живот, като бъдат потенциални донори след смъртта си.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

11 души са пострадали при катастрофа на автобус с българска регистрация в Турция

В превозното средство е имало 14 пътници, сред които и двама български граждани.

09:17 - 20.04.2024
Живот

Вайбът е в детайла: Япония и стрийт еклектиката на чувства и цветове

И тук, в началото на пролетта, ще празнуваме Япония, Страната на изгряващото слънце с това специално събитие.

09:05 - 20.04.2024