Нарушен ритъм в тези тактове на учене и ваканция, учебен материал, който не е съобразен с възрастта и 25% по-малко учебно време за учениците спрямо връстниците им в чужбина - тези проблеми очерта министър Николай Денков в интервю за bTV.
„Нашите деца учат с месеци по-малко от връстниците си в чужбина. Това е много неравен старт“, каза Николай Денков. Министърът вече лансира идеята си за по-дълга учебна година, като предложението е тя да започва на 1 или на 7 септември. За момента обаче е налице голяма съпротива от учителите, която, в повечето случаи, е с несериозни аргументи.
"Учебната година 2022/2023 година ще започне на 15 септември, въпросът е кога ще завърши и как ще започне следващата", каза министър Дeнков.
Страната ни е последна по продължителност на учебните часове, особено в периода от първи до шести клас, показва анализ на министерството. Разликата в продължителността е 25%. „Това трябва да се компенсира, затова наред с промените в учебните програми, трябва да помислим и как да удължим учебната година“, каза Денков.
Предстоят преговори с учителите как да бъдат компенсирани, ако началото на учебната година бъде изтеглено в първите дни на септември. Именно в допълнителното натоварване са критиките на учителското съсловие.
Дeнков коментира и учебния материал в средните класове, към който има много забележки. До 30 юни е срокът за крайните доклади след възложената оценка на учебното съдържание и след тази дата ще се мисли за промени в учебния материал, каза министърът.
Най-много критики има към съдържанието на уроците по математика и природни науки. Като основен проблем се очертава това, че учениците не разбирали защо учат определено нещо.
"Искаме базовите учебници да следват стриктно програмите", каза още министърът, коментирайки разликата в нивата между учениците.
„Това различно ниво, което имат учениците, то трябва да бъде покрито с учебните помагала. Става едно объркване, ако учител избере по-сложен учебник – нито го покрива качествено, нито децата го разбират“, обясни Денков.
Преди почти две години учители по география и университетски преподаватели изпратиха становище до МОН, в което се казваше, че обучението по география в 5 клас е практически невъзможно заради прекомерно голям брой понятия.
Те призоваваха образователното министерство да разреши проблема, който, по думите им, влошава не само резултатите, но и отношението на децата към учебната програма.
Учители и преподаватели обърнаха внимание, че петокласниците изучават "География и икономика" средно 1,5 часа седмично. В рамките на тези уроци те са длъжни да покрият сериозен конспект от нови знания, за част от които не разполагат с необходимата предварителна подготовка по математика, физика, химия и биология.
На въпрос за заплатите на учителите, министърът потвърди вече обявеното обещание за 125% ръст спрямо средната работна заплата - и тъй като предстои тя да се повиши, ще се повиши и заплащането на преподавателите, обясни Денков.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: