"Тази публикация нарушава стандартите ни за спам. Никой друг не може да види вашата публикация".
Това съобщение се появи във Facebook при множество потребители от цял свят, които се опитват да споделят статии от авторитетни медии или официални правителствени източници в последните часове. Спам-филтърът погрешно блокира сайтовете на BBC, The Atlantic, Times of Israel и десетки регионални медии като нерегламентирано съдържание и не позволява разпространението им.
Няколко души съобщават, че Facebook блокира дори сайтове като този на детския фонд на ООН - UNICEF, канадското правителство и др.
Is this a joke @Facebook ?? My comment which was a link and a picture directing people to pregnancy advice from @UNICEF was removed because it was spam? Nice to see you're supporting people through this crisis. pic.twitter.com/8m0W4tmJIY
— Maria (@SonnysLuckyMama) March 18, 2020
"Това да не е някаква шега, Facebook? Коментарът ми, в който имаше линк и снимка към съвети за бременността от UNICEF, беше изтрит, защото бил спам. Хубаво е, че "помагате" на хората по време на криза"
Голяма част, но не всички от свалените статии са свързани с кризата около пандемията от новия коронавирус, като представят легитимна и проверена информация по темата. Въпреки това - автоматичната система за изтриване на подвеждащо или обидно съдържание във Facebook се активира и ги отстранява без причина.
Социалната мрежа е освободила голяма част от модераторите си заради съображения за сигурността им по време на пандемията от Covid-19. За сметка на това, компанията разчита повече на автоматичния софтуер за проверка на нарушения. Бившият директор по сигурността на Facebook Алекс Стамос коментира в Twitter, че е възможно това да е причината за кризата.
"Изглежда антиспам-правилата във Facebook са се побъркали. Вчера Facebook изпратиха модераторите си вкъщи, а като цяло те не могат да работят от дистанция заради правилата за сигурност на личните данни, към които компанията трябва да се придържа. Може би започваме да виждаме как машинното самообучение излиза от релси при по-ограничен човешки надзор", пише той.
It looks like an anti-spam rule at FB is going haywire. Facebook sent home content moderators yesterday, who generally can't WFH due to privacy commitments the company has made. We might be seeing the start of the ML going nuts with less human oversight. https://t.co/XCSz405wtR
— Alex Stamos (@alexstamos) March 17, 2020
"Имате три опции:
1) Да поддържате постоянна модерация на съдържанието
2) Да защитите личните данни, като осигурите контролирана IT среда на модераторите си
3) Да защитите модераторите, като ги изпратите вкъщи.
Изберете две от три. Запомнете, че какъвто и избор да направите, ще ви обвинят, че грешите (и ще бъдете нарочени за морално-неосъзнати и егоистични) от медиите", пише Стамос.
Консултантът Макс Навара (бивш директор по социалните мрежи в The Next Web и бивш съветник по дигиталните комуникации на британското правителство) посочва, че някои страници на популярни медии отчитат огромен спад на достъпността до статиите си в социалната мрежа заради този срив.
Facebook отрича проблемът в антиспам-системата да има връзка с ограничението на броя работници по филтриране на съдържанието.
Вицепрезидентът на компанията Гай Роузен казва, че екипите на социалната мрежа са се заели с отстраняването на техническия бъг и изрично отбелязва, че той не е предизвикан от липсата на модератори по съдържанието. Роузен се ангажира всички изтрити публикации да бъдат върнати онлайн.
През януари Facebook обяви, че ще отстранява статии и постове, в които се съдържат фалшиви твърдения или конспиративни теории за новия коронавирус.
Във вторник Facebook, Google, Linkedin, Microsoft, Reddit Twitter и YouTube подписаха обща позиция, в която поемат ангажимент да се борят с измамите и дезинформацията в разгара на пандемията.
Още на 16 март обаче YouTube предупреди, че задействането на автоматичните системи за модерация за сметка на човешкия персонал може да доведе до по-често отстраняване на клипове, които не нарушават общите условия на платформата.
"Знаем, че това ще ви затрудни. Благодарим за търпението ви към забавянията в отговорите на екипа по поддръжка в този период. Продължаваме да полагаме усилия, за да ви помагаме по най-добрия начин, на който сме способни", се казваше в съобщението на YouTube.
With fewer people to review content, our automated systems will be stepping in to keep YouTube safe. More videos will be removed than normal during this time, including content that does not violate our Community Guidelines.
— TeamYouTube (@TeamYouTube) March 16, 2020
We know this will be hard for all of you.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: