"Средната скорост е като извънземните - всички говорим за нея, но никой не я е виждал".
С тези думи изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров окачестви работата на системата, засичаща средната скорост в България. Повод за тях стнаха изнесените преди това данни, че тол системата е засякла за един месец 37 900 нарушители, като от тях близо 14 000 са чужди граждани, но нито един от тях не е санкциониран.
Според Димитров причината за това е, че два органа отговарят за системата, което води до "колективна безотговорност".
"Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) констатира нарушението и изпраща данните на МВР. Доколкото знам има техническо несъответствие между двете системи, вследствие те не си комуникират правилно. (...) Дори да започнат да си комуникират, не смятам, че от МВР са в състояние в рамките на няколко месеца да връчат над 37 000 нарушения само за средна скорост. Много често, дори транспортна фирма, която е изрядна, повече от година може да не бъде потърсена, за да й се връчат глобите.”, посочи експертът.
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи подчерта, че фактът, че системата не функционира заради софтуерни проблем е "несериозен на фона на дигиталния свят, в който живеем.”
Тодоров изтъкна, че Асоциацията е предупреждавала неведнъж, че започне ли засичането на средна скорост, ще има стотици отсечки, констатиращи нарушения и затова МВР трябва да има административен и технически капацитет да ги обработи. Въпреки това резултат няма.
Той припомни, че преди две години, когато Народното събрание прие мярката да се конфискуват автомобили на пияни и дрогирани водачи, властите обещаха да има допълнителни лаборатории, за да могат по-бързо да се обработват пробите. "Такива няма и в момента хората продължават по 12 месеца да бъдат престъпници, докато им излезе кръвната проба. Ние приемаме закони, които са положителни, но те не заработват заради бюрократични проблеми”, коментира Тодоров.
Според него това, че тези системи продължават да не работят се дължи на "нехайство и некомпетентност" и на това, че някой не си е свършил работата.
Тодоров допълни, че проблем има и със системата за засичане на тежкотоварни автомобили. "Констатира се, че камионът е претоварен, но никой не взима мерки, за да бъде свален от пътя", посочи експертът.
Промените в закона за движение по пътищата бяха приети в края на юли и още тогава бяха критикувани от редица експерти и юристи. Мярката за глобяване на шофьорите за превишаване на т.нар. „средна скорост“ в даден участък от пътя се оказа изключително спорна заради липсата на яснота как ще се определят тези участъци, как ще се обозначават, кой ще ги избира и как точно ще се смята скоростта, особено когато по трасето има различни ограничения. Според експертите така се създава опасна възможност за произвол – шофьорът не знае, че нарушава, но може да бъде санкциониран, а администрацията има свобода да тълкува ситуацията, както ѝ е изгодно.
Още преди да бъдат приети тези мерки обаче министърът на вътрешните работи Даниел Митов се похвали, че камерите на ТОЛ системата вече са напълно синхронизирани със системата на МВР, което ще позволи ефективно санкциониране на нарушители на пътя, които се движат в аварийните ленти на магистралите или шофират с превишена скорост. Това, оказва се, не е вярно.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: