Бившият вицепремиер Николай Василев реши да защити държавния меморандум с инвестиционната компания Gemcorp на Атанас Бостанджиев въпреки разкритията за руското финансиране на фонда от 2014 до 2020 г. 

Василев участва в интервю за "Лице в лице" на bTV часове след като Financial Times публикува собствено разследване, проследяващо отношенията на Gemcorp от създаването ѝ до края на 2020 г. с руския олигарх Алберт Авдолян. В статията се описваха и връзките на самия Бостанджиев с Русия (той е бивш ръководител на българското звено "ВТБ Кепитал" до 2014 г.), дори след откупуването на дела на Авдолян преди две години. Още по-рано BIRD цитира данни на американското финансово разузнаване, които описват и Бостанджиев, и Адволян като "руски политически свързани лица". 

FT посочва, че българският инвестиционен банкер е опитвал да посредничи в сделка за продажба на руските ваксини "Спутник V" в Гана, но проектът не е осъществен. 

Николай Василев направи уточнението, че "нито е свързан, нито е адвокат" на Gemcorp, но по негова информация "няма нито една копейка руски пари". Той все пак не отрече нито един факт от изнесената информация във Financial Times и препрати всички въпроси към самите управители на Gemcorp, но акцентира на това, че от 2020 г. досега мажоритарни собственици са Атанас Бостанджиев и Първолета Щерева.

Василев определи двамата като потенциални участници в "националния отбор от инвестиционни банкери на България" заради опита си в банки като Merrill Lynch и Goldman Sachs и ги постави наравно с бившия си колега от НДСВ и бивш финансов министър Милен Велчев. 

До 2014 г. Атанас Бостанджиев е член на съвета на директорите на "ВТБ Капитал" в България, в който влизат Милен и Георги Велчеви. Компанията беше акционер във фалиралата банка КТБ на Цветан Василев като представител на руската държавна Внешторбанк. След като Бостанджиев напусна дружеството на ВТБ и създаде Gemcorp, фондът му отново направи опит да участва в спасяването на Корпоративна банка, но безуспешно. 

"Когато някои идва с 1 млрд. долара, би следвало, ако това е читава компания, ние да искаме да дойдат в България, а... не по български да оклепваме и да омаскаряваме достойни български граждани, които искат да инвестират в родината си", беше коментарът му. 

Василев обяви, че ако правителството е успяло да привлече толкова голяма инвестиция, то трябва да бъде подкрепено, като направи уговорката: "освен ако не се окаже, че някои от тези притеснения, които всички имаме, са верни". 

Той отрече предварителните информации, че Gemcorp се интересува от строителство на предполагаемия бъдещ завод за батерии в Марица Изток, и посочи, че компанията няма отношение към обществени поръчки и бюджетни средства в България, няма нищо общо с еврофондове и няма нищо общо с Плана за възстановяване. 

"Ако още малко ги омаскарим, хората ще отидат да инвестират в Румъния и Македония", каза още той. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Карнавалът в Габрово осмя политици и се изгаври с Костадин Костадинов

Тази година фестивалът е под мотото "Кот доди, гад доди"

Морган Фрийман и покойният Джон Маккейн получиха забрана да влизат в Русия

МВнР на Русия публикува странен санкционен списък

"Мариуполис 2": Филмът за трагедията на обсадения град, чийто създател загина във войната

Фестивалът в Кан показа последния филм на Мантас Кведаравичюс

Йотова критикува Петков - "има нещо недоизказано" в призива за свикване на КСНС

Румен Радев все още не е отговорил на предложението на премиера за Северна Македония

Нов спор между Германия и Полша заради танковете за Украйна

Берлин не може да достави исканите танкове Leopard от най-ново поколение за Варшава

Новата схема на Анна Сорокин: Колекция с рисунки от затвора за $500 000

Измамницата, на която Netflix посвети сериал, се преквалифицира в художничка

Осем души в килия за психично болни и кръв по стените: Тревър Рийд за престоя в руски затвор

Американският ветеран беше върнат от Русия в САЩ след почти 3 години зад решетките

"Космическото такси" на Boeing най-после се скачи с МКС

Трудният път на Starliner до орбитата на станцията