След 11 години на гребена на журналистическата вълна и престижни отличия като наградите „Пулицър“ BuzzFeed News остава в историята. Собственикът на новинарския отдел – компанията BuzzFeed Inc. – съобщи, че закрива звеното, защото вече не може да го финансира. Ходът ще бъде придружен от значителни съкращения на работната сила.
Основателят и главен изпълнителен директор на медията Джона Перети обясни, че компанията е била силно засегната от пандемията, проблемното листване на фондовата борса, тежката икономическа ситуация, забавянето на онлайн реклама и променящите се навици на аудиторията.
BuzzFeed News се появи през 2012 г. с обещанието да преобърне индустрията. Закриването му слага края на цяла една ера на надежди в качествената онлайн журналистика, за каквато обаче излиза, че няма устойчив бизнес модел по думите на Перети.
„Взех решението да инвестирам прекалено много в BuzzFeed News, защото много обичам тяхната работа и мисия. Това ме накара бавно да приема, че големите платформи няма да осигурят разпространението или финансовата подкрепа, необходими за поддържането на първокласна, безплатна журналистика, специално създадена за социалните медии“, коментира той.
BuzzFeed набра стотици милиони от инвеститори в началото на 2010 г., когато се възползва от експлозията на социалните мрежи като Facebook и Twitter за разпространение на съдържание. В допълнение към създаването на „вирусно“ (viral) съдържание, тя инвестира в оригинални новинарски репортажи с убеждението, че това ще привлече по-качествени рекламодатели.
Този скъпоструващ процес включваше наемането на стотици журналисти по целия свят и бе ознаменуван със спечелването на награда „Пулицър“ за нейните репортажи.
Новинарският отдел стана известен с амбициозните си репортажи, особено по време на президентството на Доналд Тръмп. Разследващият екип на BuzzFeed News си създаде репутация с ярките си сензации и тежки разследвания. През 2021 г. редакцията спечели първата си награда „Пулицър“ за поредица от четири части, в която бяха идентифицирани повече от 260 структури, които Китай тайно е изградил за задържане на уйгурски мюсюлмани.
Не липсват и противоречиви моменти. Един от значимите такива настъпва през 2017 г., когато BuzzFeed News решава да публикува „Досието Стийл“ – класифицирани документи, в които се твърди, че Русия разполага с компрометираща информация за Тръмп. Редица медии бяха отказали да го направят, тъй като откриха грешки и непроверени твърдения – нещо, което BuzzFeed News призна в своя материал. Най-малко две групи тогава съдиха за клевета.
Медии и бизнес
Перети заяви, че съжалява, че не е изисквал от компанията да спазва „по-високи стандарти за рентабилност“, и заяви, че е „изчерпал много други мерки за спестяване на разходи, за да запази възможно най-много работни места“, включително съкращаване на разходите и закриване на физически офиси.
Други подобни онлайн новинарски сайтове, включително Vox и Vice, които преживяха бум през 2010 г., също изпитват затруднения, тъй като аудиторията и рекламодателите се отдалечиха от социалните медии и се насочиха към видео услуги като YouTube и TikTok. Новината за края на BuzzFeed News идва непосредствено след тази, че Insider - известен преди като Business Insider – също съкращава значителен брой работни места.
Заедно със закриването на новинарския си отдел, BuzzFeed ще съкрати 15% от работната си сила, което представлява около 180 души. Орязването на редиците ще засегне почти всяко подразделение на компанията, като по думите на Перети всичко това е резултат от последните финансови предизвикателства.
През декември 2021 г. BuzzFeed Inc. стъпи на фондовата борса, възползвайки се от еуфорията около обратните сливания (извършвани чрез т.нар. SPAC сделки – сливания с фирми със специално предназначение). След това обаче този пазар се охлади и много от тези компании загубиха значителна стойност след това. BuzzFeed планираше да набере 288 млн. долара капитал, но 95% от инвеститорите в SPAC, които я направиха публична, изтеглиха парите си и оставиха дигиталната медийна компания само с 16 млн. долара от първоначалната сума.
Впоследствие акциите ѝ паднаха значително, макар че през януари 2023 г. скочиха със 120% след новината за партньорство с OpenAI, създателят на нашумелия чатбот ChatGPT.
Така или иначе финансовите затруднения явно са предрешили съдбата на новинарския отдел. А съкращенията в компанията са свидетелство за по-широкия спад в медийната и технологичната индустрия.
Оттук нататък BuzzFeed ще има само новинарската марка HuffPost, която придоби през 2020 г. и за която Перети каза, че „е печеливша, с лоялна директна аудитория на първа страница“.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: