Нов „път на коприната“ или обратно в 90-те: Как руснаците се снабдяват с автомобили Снимка: © Getty Images

От сградата на митницата в покрайнините на Гюмри, вторият по големина град в Армения, се простират редици от автомобили във всички посоки. На много от тях им липсва бронята, други са със смачкани калници или врати, облепени с найлонови торби. Млади руснаци обикалят насред това кътче в Кавказ, превърнало се в ключова спирка по процъфтяващ търговски маршрут.

Оттам минава един нов „път на коприната“ – но за употребявани автомобили до Русия, където санкциите заради пълномащабната инвазия на Москва в Украйна доведоха до остър недостиг на западни марки.

„Нищо от това, което виждате тук, не остава в Армения“, коментира един от потенциалните купувачи пред Financial Times и сочи морето от коли, оставени на припек. „Всичко това се реекспортира в Русия, а някои и в Казахстан.“

Армения не е производител на автомобили, но износът от малката страна за Русия рязко се е увеличил след миналогодишното нахлуване в Украйна – номинално стойността му е скочила от 800 000 долара през януари 2022 г. до малко над 180 млн. долара през същия месец тази година.

Главозамайващият скок идва на фона на повсеместното затваряне на автосалони в Русия, където по-заможните хора вече няма как да се сдобият с марки като BMW, Audi и др.. „Затова се обръщат към нас или към някой друг, за да вкараме колата“, казва руснак, работещ на митническия терминал в Гюмри, пожелал анонимност.

Автомобилите са най-красноречивият пример за повишения стокообмен, но заедно с тях от Армения към Русия се пренасят и други стоки. Очаква се официалната статистика да потвърди, че търговията между двете страни за 2022 г. се е увеличила двукратно. Освен Армения, държави като Турция и Казахстан също се оказаха на пътя на нов оживен търговски маршрут – факт, който смущава Запада заради рисковете за заобикаляне на санкциите срещу Москва, наложени ѝ заради войната, която започна.

Икономиките, които спечелиха от изолацията на Русия, сега рискуват удар от Запада

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обявява нов пакет от санкции срещу Русия „Нов удар по военната машина на Путин“: ЕС прие 11-и пакет санкции срещу Русия

Арменското правителство отрича обвиненията, че помага за вноса в Русия на забранени стоки и твърди, че в сътрудничество с ЕС и САЩ е съставило списък на неща, които биха могли да се използват от руската армия и които сега са под особено строг контрол.

След като САЩ забраниха износа на леки автомобили за Русия, независимо дали са употребявани или нови, чуждестранните коли се превърнаха в особено желани от руснаците. ЕС също бързо забрани износа на коли на стойност над 50 000 евро, а наскоро разшири обхвата на органиченията.

Много чуждестранни автомобилни компании продадоха производствените си заводи и закриха дилърските си центрове в Русия. Някои от тях също се изтеглиха от пазара, въпреки че не подлежат на пряк контрол върху износа. Южнокорейската компания Hyundai преустанови дейността си и планира да продаде руските си заводи.

Китайските модели се предлагат, но не са популярни. Местните коли са малко, а производството им е силно ограничено от санкциите, които затрудняват достъпа до необходимите високотехнологични производствени инструменти.

Така цените на пазара на автомобили втора употреба се повишиха.

Според брокери и купувачи старите коли пристигат предимно от САЩ през черноморското пристанище Поти в Грузия. След това много от машините се превозват до Армения за оформяне на митническите документи, тъй като страната участва в общ блок за безмитна търговия с Русия.

Град Гюмри е ключов център, откъдето автомобилите се отправят на север към Русия по шосе, като отново преминават през Грузия.

„Тази схема – САЩ-Грузия-Армения-Грузия-Русия – не е единствената. Има толкова много“, казва Павел, нов търговец, който минава през Гюмри от Санкт Петербург и отказва да назове истинското си име. „Тези схеми са се разклонили като корените на дърво.“

Той казва, че е обмислял да се насочи към Беларус – входната точка за автомобили от Германия – но се е спрял на кавказкия маршрут. Двадесетгодишният търговец първоначално прекарва месеци в проучване на пазара и онлайн разговори с руски „селекционер на автомобили“ в Грузия, който му помага да намери употребяван Hyundai, продаден на търг в САЩ.

Много други търговци също се насочват към американски коли. През януари 2022 г., преди началото на руската инвазия в Украйна, Армения внася автомобили от САЩ на стойност 2,8 млн. долара. Година по-късно тази сума се покачва до 29,5 млн. долара. Оттогава насам обемът на вноса продължава да расте. През април тази година стойността му скача до 34 млн. долара.

Повечето коли се купуват евтино в САЩ на застрахователни търгове, където се предлагат катастрофирали превозни средства. След това се ремонтират в сервизи в Грузия или Армения. Така маржът на печалбата остава висок. Ремонтираните автомобили втора употреба могат да бъдат продадени в Русия на много по-висока цена от себестойността им въпреки дългия път, който трябва да изминат.

Освен това търговците се съобразяват с ограниченията на европейските санкции, за което настояват някои местни митнически служители. „Ето защо всички внасят смачкани автомобили“, казва млад руски търговец в Гюмри. „Скъпи, но достатъчно смачкани, за да бъдат по-евтини от 50 000 долара във фактурата.“

Павел изминава пътя от Санкт Петербург до Южна Русия със самолет, а след това с автобус пресича границата с Грузия, носейки около 1,5 млн. рубли (17 000 долара) в брой. Той открива Hyundai в отлично състояние, след като е поправен в сервиз. След като го обмитява в Гюмри, той се кани да го закара до дома си, където е убеден, че ще го продаде лесно.

„На руския пазар всичко е зле“, казва той. „Хората ще го купят, защото всъщност нямат никакъв избор заради обстоятелствата.“

Броят на продадените нови автомобили в Русия е спаднал с 60% през миналата година, а вътрешното производство – след напускането на западните производители на автомобили – се е на най-ниското си ниво от 1991 г. насам, когато бе краят на Съветския съюз, според анализ на данни на „Автостат“.

Свитото предлагане и свитите бюджети на домакинствата са причината за много по-ниските продажби както на нови, така и на употребявани коли. Новите автомобили, които са били продадени, са били предимно от родната марка Lada, класически съветски автомобил. Нейният пазарен дял нарасна до 37% през първото тримесечие на тази година.

„Счупиха колата“: Новата Lada Aura не успя да запали по време на официална презентация

Сега се продават и повече нови китайски автомобили, като пазарният дял на държавната марка Chery например се е увеличил със 165% през първото тримесечие на тази година спрямо година по-рано. А Русия се превърна в най-големия вносител на китайски автомобили.

Повечето руснаци са се насочили към закупуване на автомобили втора употреба. Но дори и този пазар става все по-тесен – цените са високи, а добрите употребявани автомобили са все по-малко.

Макар че Западът се стреми да наложи контрол върху износа, според някои анализатори съществува и опасение за забавяне на темповете на растеж на по-малките икономики в региона, които изглеждат все по-склонни да се откажат от историческите си връзки с Русия и да се обърнат към Запада.

В неотдавнашен работен документ Европейската банка за възстановяване и развитие отбеляза, че макар тази търговия през места като Армения да представлява само малка част от това, което Русия е внасяла от Запада, „съответните суми са големи за междинните икономики“ и имат „значителен принос“ за икономическия им растеж.

„Този бизнес съществува от дълго време. Беше супер популярен през 90-те години на миналия век, защото официалният пазар все още не беше развит, търговците и марките все още не бяха навлезли в Русия“, казва Александър, друг търговец, който връща лентата назад към периода непосредствено след разпадането на Съветския съюз.

„Сега се връщаме към това“, каза Александър. „90-те години на миналия век се завръщат.“


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Русия удари строителен хипермаркет в Харков, пълен с хора

Най-малко 24 души са ранени, а двама са загинали, много от хората са в неизвестност

17:36 - 25.05.2024