Facebook не се е променил коренно през последните 10 години, но и това ще се случи на 1 септември. Когато всички 2,7 милиарда активни месечни потребители влязат в акаунтите си този вторник, ще бъдат посрещнати от новия дизайн, който вече предизвика объркване и огромно недоволство. Това ще е моментът, в който опцията "върни се към стария Фейсбук" няма да е възможна.

В социалните медии вече има достатъчно обратна връзка за това, което ни чака. 

Някои го наричат „кошмар“, други заплашват, че повече няма да използват платформата,  трети все пак опитват да открият позитивното в новия интерфейс.

Всички са единодушни в едно: класическият стар дизайн, с който сме свикнали, е далеч по-добър.

Въпреки „хейта“ обаче, мърдане няма.

Новият дизайн на Фейсбук бе пуснат първо за iOS и Android, после стана достъпен и за десктоп. До момента потребителите можеха да избират дали да върнат стария си, класически интерфейс – докато компанията пренастройваше последните детайли, изискваше обратна връзка, за да разбере кои са слабите места на новия проект.

Първите неща, които правят впечатление: средният модул, т.нар. newsfeed, е по-широк. Най-отгоре виждате сторитата, отдолу е модулът, за да постнете нещо, а под него има чисто нова лента, наречена Rooms, която е за видео чат с приятелите ви - очевидно Covid-19 си казва думата и видео чатът ще е новото черно. 

Фейсбук продължава да е на три колони, като в лявата част на екрана имате доста въздух, който при бялата версия е доста неприятен. Тъмната версия като че ли изглежда малко по-добре.  

Голям недостатък е, че е новият Фейбук е доста тежък и може да натовари компютъра ви, ако не е първа младост. 

"Ужасно дразнещ е новият модел на Фейсбук. Не защото е различен, а защото му липсват функционалности, скапва месинджера и не доставя съобщения, алгоритъмът е прецакан, снимките са прекалено големи и заемат целия екран, скролвато е трудно, липсва възможността за връщане по месеци на предишни постове, отвратително!", са първите български реакции (от профила на Любомир Аламанов).

Ако напишете „Facebook Interface“ в търсачката на Twitter, веднага ще попаднете на негативни коментари от цял свят.

Една от причините потребителите да не харесват дизайна е, че създава объркване.

За един добър интерфейс е важно той да е максимално опростен и да не съдържа излишни елементи. Хората не трябва да четат указания как да публикуват в социалната мрежа. Но, изглежда, ще им бъдат нужни.

„Дори не знам как вече да публикувам“, пише в Twitter потребителят с никнейм Paris B.

Навигационните икони трябва да бъдат напълно ясни, но много потребители отбелязват, че това не е така. Един от примерите е бутонът със символ „+“, който се намира до бутона за съобщения и известия най-горе вдясно, там къде сме свикнали да са "нотификациите" ни.

Едва когато натиснем върху "+" -а (без да знаем какво ще последва), се появява падащо меню и първата опция там е да направите нова публикация. Нещо, което можете обаче да извършите и по стария начин, както досега.

Отдолу са добавянето на „Story“ и Житейско събитие/Live Event, също могат да се използват опциите за създавне на групи, събития, Marketplace, набиране на средства за благотворителност.

Чатът е вдясно на екрана. Там, както и досега потребителят избира в търсачката на кого иска да пише, след което автоматично се отваря предишната комуникация със съответния акаунт. Активните кръгчета на хората, с които си пишете вече не се редят най-долу едно до друго, както досега, а вдясно. Така не ви закриват активната част от екрана. 

Вдясно  са страниците, които даден потребител управлява, събитията, рождените дни, поканите за приятелство.

Бутоните за страници, приятели, събития и съобщения са извадени като най-важни – техни големи икони се намират най-отляво в менюто, под търсачката. Отдолу, за улеснение на потребителите, са изведени „Преки пътища“/Your Shortcuts – страниците и групите, които посещавате най-често.

Съдейки по няколко публикации на недоволни хора в Twitter, те откриват проблем при следенето на публикациите в групите, където членуват. Иконата за тази опция е малка котешка лапа. На пръв поглед. Всъщност съвсем не е лапа, а са трима души един зад друг и вече ги познаваме от мобилната версия. 

Потребителят с никнейм vee2X_ коментира в Twitter, че е бил на път да докладва публикация, докато е пишел коментар под нея.

„Новият интерфейс на Facebook е ужасен и абсурден. Вместо да ни позволят да го използваме ефикасно, модераторите са превърнали 27-инчов екран в огромен екран на телефон с ниска резолюция. Дизайнерите, които са участвали в това, трябва да бъдат уволнени и да не могат да си намерят работа повече в този сектор“, пише потребителят Denys Fedoryshchenko. „Може никога повече да не ползвам Facebook“, добавя Wei Ting.

Медията за новини от света на рекламата „Adweek“ съобщава, че новият интерфейс, наречен „New Facebook“, среща критики и от маркетинг специалистите, чиято работа е да прекарват деня си с работа в социалните мрежи. Според тях – всичко в дизайна, който ще остане след 1 септември, е „по-голямо“ и „набиващо се на очи“. Отчитат, че това е подобрение, що се отнася до достъпа до определени опции.

Не са доволни обаче от многото начини, заложени за достигане до определена страница. „Страници“ се намира като опция вляво, под името на потребителя, а в същото време може да бъде намерена и малко по-надолу. Това натоварва системата, а се случва и публикациите да зареждат по-бавно.

Преди опциите на дадена страница, която е управлявана от потребителя, се намираха най-отгоре, а сега са долу вляво. Създава се и друг проблем – обновяването на публикации, насрочването им за определен час и създаването на анкети не присъства в менюто. Затова трябва да се влезе в опцията „Creator Studio“ – Facebook продължава да насърчава използването ѝ, но това, изглежда създава големи обърквания.

Съществуват елементи от стария дизайн, но някои потребители са недоволни заради това, че Facebook сега изглежда „разхвърлян“. Все пак трябва да се отбележи, че новият интерфейс е далеч по-модерен, и както споменахме има дори и „тъмна“ версия. Най-вероятно от компанията обаче ще продължат да правят подобрения – най-вече за тези, които използват социалната мрежа професионално.

Най-лошото е, че с преминаването към него започвате да виждате съдържание от "приятели" и групи, които дори не подозирате, че са част от вашия кръг. За да научите Фейсбук с кого искате да си общувате, ще трябва да мине малко време. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Весела Казакова, Мина Милева и "наказателният вот" срещу филмите им в България

"Това е наказание срещу успеха на всички, които светът призна - и то западният свят"

Изследване от Швеция: Covid-19 засяга по-малко хора, ако близките им са ваксинирани

Ваксините играят ключова роля не само за индивидуалната, но и за колективната защита във високорискова среда

Вирусолозите предлагат по-строги мерки: "Ние сме в извънредна ситуация"

"Излизането от тази вълна зависи от нашето разумно поведение като общество"

Евростат: България е втора по бедност в ЕС след Румъния

Над 1/3 от населението на страната е изложено на бедност и материални лишения

Меркел посети Ердоган за последно - разбраха се за бежанците и за преговори с талибаните

Германският канцлер беше на визита в имение в Истанбул

Елтън Джон оглави британските чартове за първи път от 16 г. със съдействието на Дуа Липа

Първата му поява на върха беше през 1976, а последната - през 2005 г.

Най-скъпоплатените баскетболисти и бизнес начинанията им

ЛеБрон Джеймс води класацията на Forbes за осма поредна година