Националната служба за охрана е решила да остави без охранител съпредседателя на ПП и бивш премиер Кирил Петков.
Петков ще продължава да използва само полагащия се по закон специализиран транспорт от НСО с шофьор - така както го предвижда ресорния закон от 2018 г. - "до 4 години след края на мандата му".
Решението беше обявено от BIRD, а "24 часа" я потвърждават през ПП.
От НСО отказват да съобщят какви са мотивите за решението им да свалят нивото на охрана на Петков.
"Казаха, че не виждат опасност", коментира самият Петков.
Не е ясно дали той иска да стои под закрилата на държавната служба, която е на подчинение на президентството. По време на мандата си той беше поискал оставката на действащия началник ген. Емил Тонев заради това, че е предоставял видеозаписи с посетители на Министерски съвет на прокуратурата, което можело да доведе до заплаха за предполагаеми защитени свидетели. Тогава Румен Радев отказа да отстрани Тонев, а част от записите изтекоха през приближени на ГЕРБ медии.
- Новината се появи само ден след като германският Welt публикува статия, описваща ролята на Кирил Петков и Асен Василев за изпращането на боеприпаси и горива към Украйна през трети страни в първите месеци на руската военна инвазия.
- BIRD дори посочват, че случаят е обсъждан в праймтайма на руските медии, или "пропагандистки инструменти на кървавия путински режим".
По закон, "при усложнена среда за сигурност" комисията в НСО има право да назначи не само служебен гард, но и "други видове охрана" на бившите държавни и правителствени ръководители.
Бойко Борисов е охраняван от служители на НСО почти 2 години след края на мандата си, защото според службата има заплахи за живота му. Колкото до служебния транспорт - вече не кара сам прословутата джипка на службата, а ползва автомобил на ГЕРБ.
- През ноември 2022 г. по инициатива на служебния кабинет на Гълъб Донев обаче бяха приети промени в правилника за дейността на службата, които ѝ позвоялват "периодично да решава за продължителността на срока" на охрана на бившите премиери.
- Мотивът на Донев при приемането на постановлението е, че то цели "подобряване на дейността на службата" и "оптимизиране на броя на обектите, които се охраняват" от нея.
- В обясненията по предварителната оценка се твърди, че формулировката "до 4 години" създава "правна неточност по отношение на установяване на продължителността на осъществяването на дейността". Не е ясно и кой взема решението за тази продължителност.
- "В контекста на съвременните политически условия броят на посочените лица, на които се осигурява специализиран транспорт, се увеличава, което допълнително ангажира разход на ресурс на службата, който не е планиран и непредвидим за бюджета на НСО", се казва още в документа, част от процедурата по обществено обсъждане.
Това, което искат да кажат от екипа на Донев, е, че при честата смяна на парламенти и кабинети службата за охрана се затруднява финансово - особена позиция на фона на факта, че бюджетът за НСО през 2022 г. беше около 50 млн. лв.
Интересното е, че в началото на януари 2023 г. "Възраждане" решиха да внесат сходен законопроект, "загрижени" за "напълно неоправдания и ненужен разход" по предоставянето на специализиран транспорт на бившите премиери (общо трима на брой).
В същия ден "Епицентър" съобщиха, че Кирил Петков и Асен Василев си наели "частна охрана" заради появата на предполагаем бодигард в обкръжението им в Народното събрание. Те го идентифицират като нещатен сътрудник, вписан към депутата от ПП Искрен Митев.
Днес Петков отрече да е наемал частна охрана.
- Хората на Костадин Костадинов искат максималния срок за ползване на автомобил и шофьор от НСО да се намали до 6 месеца, и то само "при наличие на усложнена среда за сигурност или конкретна застрашеност".
- Съответно - досегашните екс-премиери като Бойко Борисов, Кирил Петков и Стефан Янев, които се ползват от тези права преди евентуално приемане на закона на "Възраждане" също ще могат да продължават да ги упражняват за не повече от 6 месеца.
- Проектът все още не е стигнал до първо четене в нито една комисия.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: