Няма не искам, няма недей! Pop-Folk is not dead!

Не разбрахме кога чалгата в ефира на националните телевизии е станала задължителна. Дали с изискването към чуждите търговски вериги да продават стоки на български производители или с друга регулация, тайно и полека, някой е вменил на големите медии с чуждестранни собственици, да показват хора от една индустрия, построила триумфа си върху плътските страсти, евтиния хедонизъм и култа към физическата любов.

Не минава и уикенд без съботно-неделните публицистични предавания да ни срещнат с бита и ума на поп-фолк елита на България.

поп-фолк звездите по телевизията - азис, галин, емилия, камелия,

Уважавани журналисти сменят като събеседници министри и поп-фолк звезди, понякога и “без едни реклами време” помежду им.

Плурализмът до такава степен е застъпен, че ако не ви се гледа Азис по bTV, можете да превключите на Софи Маринова по Nova, писнала ви е Емануела, тогава заповядайте - интервю с Галин. Разбира се “всеки сам си преценя” дали да гледа, но нека се замислим какво е телевизията.

Телевизията до голяма степен е онова, което наричаме обществено мнение.

Поради умението си да говори на големи маси от хора едновременно, тя има силата да задава обществените настроения и освен привилегията да може да продава скъпо реклами, има и отговорност за вкуса, който възпитава у хората.

Ако в годините приехме повечето от синоптичките да са стилизирани като стимул за еротични фантазии, вместо като глас на експертното поднасяне на една по същество сервизна информация, то подмяната на обществения разговор не е толкова безобидна.

“Една жена, която ви е много позната, тя е от онези жени, за които може да се говори само с обожание, защото е една, защото е икона, защото е Камелия”, анонсира водещата на Coolt и по съвместителство синоптичка на bTV Натали Трифонова. “Красива като залеза и зората”, която е моята любима песен”, казва Натали, докато започва интервюто си с живата “икона” Камелия.

В представянето ѝ думата “поп-фолк” не присъства. За много хора чалгата е просто синоним на музика, благодарение на масовите медии.

Без претенцията за пълна изчерпателност, едно обстоятелство прави силно впечатление в този тип разговори - те винаги са ограничени в частното - пътувания, подаръци, нови дрехи, бременност, годежни пръстени, и са въпиющо некомпетентни, когато дори и само мимолетно се мине през полето на обществения интерес.

Няма да видите чалга звезда да разкрие тъмните страни на живота на богатите. Да пусне снимки от спалнята на политик или от нечие чекмедже. Да оглави кауза срещу домашното насилие, да защити плаж от застрояване, да говори за депресията - дори след самоубийството на Денис Теофиков.

Това е драмата с поп-фолка - липсващият морален компас.

Един път сме видели чалга-звезди на протест и то беше срещу Covid-мерките, когато правителството на Борисов затвори нощните клубове. По същото време площадът беше пълен с хора, които викаха “Гешев е позор, оставка и затвор”, но поп-фолк секторът имаше личен проблем.

Виждали сме обаче чалга концерт пред Александър Невски и втори път не искаме - нищо, че на него имаше само живи икони.

Ако перифразираме Джак Сегела - “Чалгата пере най-добре.” Смъкваме летвата, за да можем всички да сме над нея.

И така - какво разбра публиката от Камелия: имала е рожден ден, записала е ново парче, което хората много са харесали -“може би защото тя е една от последните нейни любими песни, които е правила”.

Зара Ръдърфорд, ICD Soft Песента разбира се минава по bTV. Същата медия замъгли логото на българския спонсор на Зара Ръдърфорд - момичето с ултра лекия самолет, поставило два световни рекорда и чийто първи партньор в това начинание е българска хостинг компания, работеща основно с клиенти от чужбина - ICDSoft.

Парчето на Камелия също е продукт, а името ѝ е марка. И тук, като говорим за Камелия, нямаме предвид Камелия, а всички нейни колеги от чалга индустрията, които печелят директно от това, че ги дават по телевизията. Това вдига цените им за живи участия, увеличава хонорарите им като инфлуенсъри и помага песните им да са топ в класациите на Youtube.

“Исках да се развивам в бизнес, в който ще мога да печеля добре” - казва Галин по Нова телевизия, когато водещата на “Събуди се” Марина Цекова го пита как е избрал поп-фолка след Музикалното училище.

Ще помогне ли на бизнеса на Димитър Димитров, ако телевизиите покажат името на компанията му на шапката на Зара - може би, но едва ли.

Да видим обаче текста, толкова любим на Камелия.

Догоре ми сипи и не спирай,
Не спирай, ти говори,
Ще съм твоя отново до сутринта, до сутринта.
Драмата няма я, всеки тръгва в свойта кола.

Ще се размажа, ще се разбия до сутринта,
ще си трая за тебе пред хората, нали така?
Драмата няма я, двама непознати сме пак.

- Какви са най-големите ти грешки за тези 25 години кариера? - пита Натали Трифонова.

- Ами появявала съм се в предавания след 25-тото участие или след 3-тото за деня, правила съм неща, за които не съм била готова. - отговаря Камелия.

Чалгата прави рейтинг, а телевизиите са търговски дружества, които работят за печалба. Това обаче е лесен рейтинг, рейтинг, който сваля общото доверие в медиите. Подобен разговор не изисква компетентност у водещите, излиза евтино на телевизиите и държи прилично ниво на рейтинг точки за пред рекламодателите.

Големите медии имат цялата власт да формират и възпитават вкус, да налагат ценности, да казват кое е хубаво и кое - не.

Неслучайно политиците с власт първо опитват да овладеят медиите, после рейтинг точките и социологията.

“Хората искат да гледат това” - всеки, който е прекарал няколко дни, правейки телевизия, се е сблъскал челно с този аргумент на безсилието. Смокиновото листо на липсата на идеи и ценности.

Дългосрочните вреди обаче не са за подценяване. На какво ни учи чалгата? На това, че животът е лесен, когато има алкохол и секс и, че всеки се спасява по единично - “драмата няма я, всеки тръгва в свойта кола”.

“Ние сме най-слушаната музика, хора от поп-музиката, минават в нашия жанр”, казва Галин. В новото му парче, представено по Nova, озаглавено “Да си ми ти”, се пее за това “как един човек дава всичко за теб, но просто на теб не ти стига".

Не е ли парадоксално, че телевизията черпи рейтинг от чалгата? Че телевизията доброволно се отказва от лидиращата си позиция, за да се качи на един вагон на чужд влак и просто да се вози.

“Няма не искам, няма недей” пееше Слави, а сега има четири министерски кресла в портфолиото си на политик. И да не ви се иска, те пак са тук - на един екран разстояние и вие нищо не можете да направите, освен да се изключите.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Трамвай дерайлира, след като беше засечен oт BMW в София

Движението е района е затруднено

20:14 - 26.11.2024
Важно днес

Жена е в болница, след като беше блъсната от електрическа тротинетка

Извършителят се издирва

20:04 - 26.11.2024
Важно днес

Слави Трифонов към Борисов: Не участвай в избори, щом не ти се занимава с тази „разбита държава“

Лидерът на ИТН реагира на реплика на бившия премиер

18:41 - 26.11.2024
Технологии

Vivacom GAME ON счупи рекорд на Гинес

Големият финал на Vivacom GAME ON постави нов световен рекорд за най-много хора, играещи едновременно първата видео игра в света

17:59 - 26.11.2024
Важно днес

Съдът остави в ареста тийнейджърите, пребили мъж в софийски мол

Близките им твърдят, че младежите са се защитавали

17:39 - 26.11.2024
Важно днес

КС нареди повторно преброяване на вота в 1777 секции

Експертизата на изборния резултат трябва да е готова до 25 януари 2025 г.

17:31 - 26.11.2024