Оборотът на стоки от български производители в Lidl достигна 2 млрд. лева за две години Снимка: © Lidl

С 36% се е увеиличл оборотът на стоки от български производители за една година в търговската мрежа на "Лидл" в България.

В периода 2020 - 2022 той вече надхвърля 2 млрд. лв., съобщиха от компанията. Близо 90% от тази стойност е реализирана в страната, а останалите 10,6% са износ в европейската мрежа на веригата.

Ефектът от тези обороти върху развитието на самите компании и производствата им, както и въздействието върху регионите, в които те оперират, е обект а специален анализ, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според резултатите от техния доклад, през последните три години "Лидл България" доставя стоки от над 250 български компании, които са разположени на територията на всички 28 области на страната.

Главният изпълнителен директор на търговската верига за България – Милена Драгийска обяснява, че партньорството с български производители е стратегически приоритет за "Лидл България".

„Тази година решихме да анализираме заедно с ИПИ как тази съвместна дейност се отразява върху регионалното развитие в страната, което е от ключово значение. Резултатите още веднъж потвърждават това, което винаги ни е мотивирало в работата ни с родни производители – а именно ползите. А ползите са за всички: за българския потребител, който получава качествени местни продукти на изгодна цена, за производителя, който става по-конкурентен на пазара и разширява производството си, за местната икономика чрез осигуряване на заетост и приходи“, каза Милена Драгийска.

С най-голям дял от продуктите, които българските производители са доставяли на веригата в периода 2020-2022 г., са месото, колбасите и рибата с общо 33%, млечните продукти и яйцата (16%) и плодовете и зеленчуците (7%). Сред останалите продукти са хляб, различни алкохолни и безалкохолни напитки и вода, захарни изделия, консерви, лютеници, сладка и др.

Когато държавата и бизнесът работят в синхрон, могат да направят най-доброто за българските потребители. Подкрепяме усилията Ви да осигурите пазар за българските стоки не само у нас, но и на чужди пазари. Стремим се да подкрепим това усилие и да работим всички заедно в една посока.“, каза заместник-министърът на икономиката и индустрията Ирина Щонова.

Ефект върху производството

Съвместната работа на "Лидл България" с родните производители и оборотите, които те реализират в търговската мрежа на веригата, оказват положително влияние върху растежа и развитието на самите компании.

Според анализа на ИПИ за водещите 50 доставчика (според стойността на доставките), търговските им отношения с Lidl носят средно 10,6% от общите им приходи, като при 13 компании те са над 1/3 от приходите, при 7 – над половината, а при три – почти всички приходи.

Анализът отчита още, че компаниите, които работят с Lidl, бележат ускорен ръст на общите приходи за последните три години, отколкото общото увеличение на приходите в преработващата промишленост в страната. Тези компании осигуряват заетост на над 12 хил. души, в много случаи – в малки населени места със сравнително висока безработица.

Ефект върху регионите

Продуктите, които българските производители доставят за Lidl, са от всяка една от 28-те области в България. За периода 2020-2022 г. с най-висока стойността на продукцията, реализирана в мрежата на веригата, е област Пловдив – над 250 млн. лева. В още три области – София, Ловеч и Търговище, стойността на доставките е над 100 млн. лева.

На общинско ниво "Лидл България" работи с местни производители от 85 общини. В почти половината от тях доставчиците са два или повече, а най-голям брой са тези в София-град и община Пловдив.

Над половината от общините, в които е разположена производствена мощност на поне един доставчик на веригата, имат население под 30 хиляди души, а в 1/5 (общо 16 общини) населението е под 10 хиляди души.

Това е индикатор за равномерно териториално разпределение на стопанското въздействие в цялата страна, включително в региони със сравнително малко население и относително слаба икономическа активност като цяло.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Тръмп и Путин се разбраха за спиране на огъня срещу енергийни обекти в Украйна (Обновена)

Кремъл настоява за спиране на военната помощ за Киев, за да има примирие на фронта

19:03 - 18.03.2025
Важно днес

Десетки протестиращи са с диагноза "увреден слух" след многохилядния митинг в Белград

Властите все още отричат използване на "звуково оръжие", въпреки кадрите и свидетелските разкази

18:31 - 18.03.2025
Политика

Ключово решение за Киев и ЕС. Германия прие мащабна реформа в името на отбраната

Първа голяма победа на Фридрих Мерц преди да е станал канцлер

18:09 - 18.03.2025
Бизнес

Поскъпване, празни рафтове и санкции. Бизнесът отговори за "ценовия таван" за храните

Идеите на земеделското министерство за "планова икономика" са рискови за пазара

17:45 - 18.03.2025
Важно днес

50 млн. лв. на километър: Рекордната поръчка на Пътната агенция за магистралата до Русе

Финансиране не е осигурено, но поръчката е задействана

15:31 - 18.03.2025
Бизнес

Два нови бранда в Сердика Център, японски ресторант и 100% чиста енергия

Нови магазини, ресторант и инвестиция в още зелена енергия предстоят през 2025-а

14:37 - 18.03.2025
Важно днес

Масова чистка в полицията в Кочани и Щип след пожара в дискотека "Пулс"

7 полицейски началници са уволнени заради трагедията

14:12 - 18.03.2025
Живот

„На първа линия“ - кампанията, която иска да обучи най-близките да разпознават домашното насилие

Когато говорим за подкрепа при домашно насилие, често си представяме институции и закони за защита. Но истинските герои в тази борба често са невидими

14:12 - 18.03.2025
Важно днес

Слави Трифонов губи дело за клевета срещу Кирил Петков на втора инстанция

Първоинстанционният съд беше осъдил Петков да плати на Трифонов 50 000 лева

13:42 - 18.03.2025