Телефоните не са това, което бяха. С тях правим много други неща и от време на време ги ползваме и за да говорим. 

Pay by VIVACOM - както подсказва името, става дума за приложение за плащане, вид дигитален портфейл, който може да се ползва от потребителите на всички телекоми. Изтегляте го по стандартния начин, след което въвеждате телефонния си номер. Системата ви изпраща номер, с който инициирате активирането на приложението, следва да довършвате регистрацията си, включително да удостоверите самоличността си.

Сигурността е една от ключовите характеристики на приложението. Затова и всяко отделно разплащане се удостоверява с ПИН код или с биометрични данни – пръстов отпечатък или сканиране на лицето.

Основните две функционалности на устройството са да плащате с телефон и да превеждате пари на други хора, точно по същия начин, по който им изпращате смс-и.

Може да плащате безконтактно на ПОС терминал, чрез технологията за безжичен пренос NFC, като удостоверяването на трансакцията става с
телефона ви. Така избягвате не само ползването на банкноти и монети, но и ходенето до терминала.

Поискахме да знаем малко повече за Pay by VIVACOM и от телекома ни уговориха среща с две чаровни дами, които са „на входа и на изхода“ на приложението.

Миглена Инджова и Стелияна Маринова - позициите им като формулировка са еднакви - Ръководител Продуктово развитие в отдел Финтех и дигитални услуги. Миглена се занимава предимно с продуктовата и бизнес част на финтех услугите, които VIVACOM разработва, а Стелияна - с частта за успешното им маркетиране и промотиране.


Асен Григоров: От колко време съществува Pay by VIVACOM?

Миглена Инджова: От сравнително скоро - от месец март, съвпадна с началото на кризата Covid.

Сибина Григорова: Кризата обаче подпомага подобен вид алтернативно плащане, което не предполага хората да докосват едни и същи банкноти и монети.

Миглена Инджова: В случая - да. Първоначално цялата ни комуникация имаше друг фокус. Бяхме готови с видеоклипове и други материали, които се фокусираха върху посланието "Плащаш бързо и лесно". Впоследствие акцентирахме върху това, че плащането с Pay by VIVACOM е безопасно - не само като сигурност на съхранение на данните, но и като възможност за управление на финансите в условията на тази криза.

Асен Григоров: Защо изобщо решихте да направите такова приложение? Има много подобни на пазара, български...

Миглена Инджова: Чак толкова много български няма...

... да, български няма, но небългарски има.

Миглена Инджова: Това не е нова идея, доста отдавна колегите ни от Vivacom са правили проучвания по темата и са поставили този тип услуга на фокус. Смятаме, че сега моментът е подходящ за стартирането на подобен тип приложение - хората вече познават този вид разплащания, благодарение на другите услуги, които съществуват и вече са използвани. Могат да видят, да направят сравнение и сами
да преценят какви са предимствата на Pay by VIVACOM.

Стелияна Маринова: Ситуацията с Covid-19 доста видоизмени ежедневието ни: не само от гледна точка на плащанията, но и на работата. Забелязваме, че хората все по-често плащат безкасово. Стараят се да не докосват пари. Това беше едно от ключовите ни послания в началото. Ние наистина вярваме, че Pay by VIVACOM е не само удобно приложение, но и може да спести излишни докосвания на ПОС-
терминали, банкноти и монети.

Сибина Григорова: Какъв е профилът на потребителя?

Миглена: Това са по-млади, технологично ориентирани хора. 

Стелияна: Това се оказа core-ядрото. Но сега вече можем да направим и анализи върху данните за хората, които са инсталирали приложението.

Асен: Да, предварителният маркетинг е едно, а сега вече имате данни на базата на потреблението от няколко месеца. Какво показват те?

Стелияна: Отзивите са, че с приложението се борави лесно. Следим коментарите в App Store и всички останали платформи, подготвили сме и tutorial-клипове, които също помагат на потребителите.  Когато видим, че потребителят се затруднява при дадена стъпка или процес в приложението, му изпращаме съобщения и нотификации, с информация какво може да направи, за да продължи по-нататък и да
го улесним в процеса.

Сибина: Основното нещо, което съм виждала като обратна връзка, са въпросите, свързани със сигурността. Те се появяват и при онлайн-услугите на банките, не е нещо, което е специфично за това приложение. Там какво отговаряте?

Миглена: Винаги когато става дума за пари, хората са по-склонни да се притесняват и това е разбираемо - това са техните пари и те трябва да знаят как са подсигурени. Ние сме убедени, че е много по-сигурно да държиш парите си в телефона, отколкото в брой. Първо, за да си отключиш телефона, трябва да въведеш код за достъп. Самото приложение се отваря с биометрия или с код. Операциите в него се нареждат след идентификацията, т.е. потребителят трябва да ги потвърди.

Вероятността някой да знае всички тези детайли е много по-малко вероятна. Ако загубите телефона си, много трудно някой би могъл да го отключи и да го използва. Ако носите пари в брой и ги изгубите, няма как да ги възстановите, или процесът ще е много сложен.

Същото е и с банките. Ако държите парите си в банкови карти и нещо се случи с тях, вероятността да си върнете средствата е много по-голяма, отколкото ако носите пари в брой.

Стелияна: При нас има и опция за блокиране на картата - ако изгубите картата си, много лесно с едно движение сами можете да я блокирате и никой друг не може да я използва.  

Миглена: Дори да не е изгубена - ако искате да я ползвате за определена покупка в интернет и след това да я блокирате - това става веднага.

Стелияна: Ще ви дам пример със себе си: Когато плащам онлайн, аз плащам през виртуалната си карта. Там знам, че имам определена сума и дори нещо да се случи, няма как да загубя повече от нея. Като потребител смятам, че това е мисленето на повечето хора.

Сибина: Трябва ли да обяснявате какво правите на търговците или те вече са наясно?

Стелияна: Това лято влязох в едно малко магазинче за хранителни стоки на Кабакум и когато извадих телефона, за да платя, помислих, че касиерката ще реагира по някакъв начин, но жената съвсем спокойно прие плащането. В заведения също плащам с Pay by VIVACOM, няма никакъв проблем.

Миглена: Все повече квартални магазини, дори най-малките, имат ПОС-терминали. Моето впечатление е, че дори когато поискам да платя с карта или с телефон, самите продавачи са по-доволни. За тях това е по-лесно и сами го препоръчват. Не броят стотинки, не се налага да търсят дребни.

По-бързо обслужват клиентите и така всички са доволни.

Асен: В какви отношения  сте с банките?

Миглена: Ние не конкурираме банките, а по-скоро сме партньори, защото така или иначе без тях трудно бихме могли да съществуваме. За да използвате своя дигитален портфейл, трябва да го заредите с пари - това обикновено става през платежна карта или с банков превод.

Сътрудничим си с банките, просто улесняваме начина, по който се извършват плащанията. Ние сме представител на "Пенетикс", които са финансовото дружество зад приложението ни. Вписани сме в регистъра на БНБ. Те имат необходимите разрешителни, за да извършват такъв вид дейност. Сметката, която откриваме на потребителите, е стандартна платежна сметка и тя реално е в "Пенетикс".  

Сибина: Имате ли наблюдения дали хората използват приложението по-често за споделяне на сметки и за размяна на пари, или по-скоро я ползват като виртуална карта?

Миглена: Основно се използва плащането с телефон, което и ние промотираме. Но ако нямате NFC на телефона, няма как да плащате с него. Тогава остават вариантите за преводи между потребители и плащане с карти. Хубавото е, че преводите между потребители се случват веднага. Ако ви изпратя пари, ще ги получите веднага. Това се случва без такси между потребителите в нашето приложение и останалите в мрежата на phyre.

Стелияна: Удобно е, ако сте в заведение и искате да споделите сметката. Родителите на студенти могат много лесно да им изпращат пари - не се налага да чакат два-три дни, за да ги получат, всичко се случва на момента.  

Сибина: Има ли териториално ограничение? Само на територията на България ли действа или работи и в чужбина?

Миглена: Работи навсякъде.

Асен: Защо човек да ползва Pay by VIVACOM, a не някой друг wallet?

Миглена: Едно от предимствата на Pay by Vivacom е, че се използва с Android и iOS, приложението е достъпно в Apple Pay, App Gallery на Huawei, така че може да се използва от всички потребители и най-вече всички те да плащат с телефона си, включително и ако мобилните им устройства са под Android. Единственото условие за плащане през телефона е устройството да поддържа NFC.

Стелияна: Още една полезна функция в Pay by VIVACOM е събирането на едно място на всички карти за отстъпки, членски карти и др. Това е едно от улесненията. Можете да съберете всички свои карти в телефона, а не само платежните - стига да имат баркод и да могат да се сканират. Това е много добра услуга, защото един активен потребител има поне десет карти - бензиностанция, спорт, намаления в някой магазин, хранителни стоки.

Асен: От корпоративна гледна точка, каква е идеята на това приложение? Да държи клиенти във вашата екосистема? Да печелите пари от евентуални комисионни, които се начисляват при финансови транзакции? Да привличате нови потребители?

Стелияна: Всеки потребител - без значение от мобилния оператор, може да се възползва от приложението ни. Името понякога обърква, но то е за всички. Имаме план за потребителите на VIVACOM, който им предлага малко повече преференции. Този план може да се разгледа на сайта.

Сибина: Колко са високи таксите и каква е съпоставката им спрямо банковите такси? Можете ли да направите такава оценка?

Миглена: Бързите преводи, за които вече стана дума, между голяма част от населението на България - включвайки два от най-големите мобилни оператора и phyre - са моментални и без такси. Получавате парите си в същия момент, в който са пратени и това е безплатно.

Таксите за банков превод са стандартните средни такси за страната, каквито се прилагат и от банките. Виртуалната карта е безплатна и не се плаща месечна такса или такса за издаване, това е предимство. В момента се стремим да наберем по-голяма база клиенти. Опитваме се да им предложим конкурентни услуги и функционалности, съответно и ценообразуване. Смятаме, че таксите за услугите в нашия портфейл, които са платени, в никакъв случай не са високи и са сравними с пазарните нива.

Асен: Какво се случва, ако имам проблем при ползването на услугата?

Стeлияна: Има чат в приложението, в който може да пишете при възникнали затруднения. Там ще ви отговорят веднага и ще може да проследите цялата кореспонденция. Разбира се можете да изпратите имейл или да позвъните на телефоните ни Когато имате някакъв проблем или не може да се ориентирате в приложението - те ще ви помагат на момента.

Асен: Как ще се развивате? Предполагам, че мислите с една стъпка напред за новите си предложения.  

Миглена: Сега вече имаме и физическа карта - стандартна дебитна карта, на която за разлика от другите платежни карти има изписано само името на картодържателя и нищо друго, няма номер, срок на валидност, код за плащания в интернет. Много се  гордеем с нея като визия и функционалност, защото сме сред малкото компании в света, които предлагат такъв вид карта от гледна точка на сигурността. Данните не са отпечатани върху картата, те са само в приложението. Достъпни са само с биометрия или с код. Дори да изгубите картата си, няма как да бъдат отнети пари през нея, защото не издава чувствителна информация.

Сибина: Другата функция, която се ползва често е отчетността - за какво харчиш, колко харчиш. От коментарите, които четох, забелязвам, че хората я харесват, за да следят парите си.

Стeлияна: Мъжете повече харесват тази функция, в повечето случаи жените я  използват по-рядко, за да не се стресират от размера на покупките си. Извън рамките на шегата, голям брой от потребителите ни следят статистиката, без значение от пола им....Когато по-голяма част от разходите им минават през портфейла имат много ясна отчетност за какво правят плащанията си по категории - храна, дрехи и др.

Сибина: А отношенията с комунални плащания като сметки за Топлофикация, ток, вода и др.?

Стeлияна: Това е нещо, по което работим и съвсем скоро ще пуснем. Имаме много дълъг road map от функционалности, които правим. За съжаление имаме някои ограничения - чисто технически, времеви. Но това е правилната посока.

Миглена: Работим и върху възможността за по-различен начин на плащанията от стандартния с карта - със сканиране на QR-код. Този модел не е много популярен в България, но в азиатските държави напр. е много развит. Там хората са свикнали, тук ще са ни нужни усилия да убедим потребителите в ползите и сигурността му - както беше преди години с безконтактните плащания. Работим и върху предлагането на дигитален портфейл и за бизнесклиентите.

Асен: Разкажете малко повече за всекидневната ви работа, какво включва тя?

Стeлияна: Много е разнообразна, особено в последните месеци, и това е хубаво. Ние постоянно мислим за нови функционалности и нови партньорства. Като човек, който идва от сфера с еднотипна дейност, този продукт ме ангажира много - защото е нов, защото е интересен на хората. Бяхме в Пловдив и Бургас, имахме пряка връзка с хората и реално виждахме обратната връзка. Потребителите са много позитивно настроени - спират, обръщат внимание, задават допълнителни въпроси, искат да се възползват от приложението. Видяхме, че това, което правим, има реално въздействие върху живота на хората. Харесват го и им помага.

Хубавото е, че това, което правим, улеснява ежедневните разплащания на хората, спестява им време и пари.