Китайският проблем на VW: Манипулиран ли е одитът за условията на труд в завода в Синдзян? Снимка: © Getty Images

Volkswagen бяха въвлечени в сериозен спор заради одита, който даде "зелена светлина" за продължаване на работата в завода им в Синдзян (Китай).

Компанията е сред групата на най-големи германски производители на автомобили, обвинени в използване на принудителен труд в китайските си вериги за доставки.

Синдзяно-уйгурския автономен регион е под международно наблюдение от години заради данните за това, че китайските власти организират произволни арести и принудително вкарване в "превъзпитателни" лагери на местното мюсюлманско малцинство.

През юли VW назначи "независима проверка " на китайската си база (съвместно предприятие с най-големият държавен автомобилен производител в Китай - SAIC) под натиск на правозащитници.

А преди броени дни одиторската компания Löning "изми" лицето на автомобилния гигант като обяви, че проверката им е доказала, че условията на труд във фабриката в Китай не нарушават човешките права.

Сега обаче Löning е разтърсена от тежък вътрешен скандал заради одита - изводите му са оспорени не от друг, а от собствения персонал на базираната в Берлин фирма за оценка на защитата на човешките права и отговорния бизнес.

Повечето служители на Löning поставиха под съмнение достоверността му в публикация в официалния LinkedIn-профил на дружеството.

  • Те твърдят, че проверката е „наблюдавана и улеснена“ от основателя на компанията Маркус Льонинг и още един изпълнителен директор – Кристиян Еверт.
  • Техническият одит в съоръжението е извършен от двама китайски адвокати и е наблюдавана на място от Кристиан Еверт. Никой друг член на екипа от Löning не е участвал, не е подкрепял или допълвал този проект“, се казва в изявлението на служителите, публикувано скоро след обявяването на констатациите от одита на 5 декември.

Проблемтъ стигна до институционално ниво в ЕС. Служители на Европейската комисия предупреждавт, че ако има някакви съмнения относно трудовите стандарти в даден регион, европейските компании трябва да се преместят другаде.

  • А проблемите в Синдзян са известни от години. В доклад на ООН се посочва, че там се извършват „престъпления срещу човечеството, сравними със заробване“.
  • Международната организация твърди, че мюсюлмански малцинствени групи (уйгури б.р.) са били принуждавани от Пекин да полагат принудителен труд.
  • Заради строгия полицейски контрол в региона, които прави невъзможна независимата проверка на условията на труд, редица одиторски компании се оттеглиха от Синдзян. Според Джим Уормингтън, старши изследовател в Human Rights Watch нито един одит не може достоверно да твърди, че е разследвал условията на труд във фабриките в Синдзян поради страха от репресии срещу одитори и работници.
  • Китай, от своя страна, отрича каквото и да е преследване на мюсюлманското малцинство уйгури или други етнически малцинства в региона и напълно опроверга доклада на ООН.

Основателят на одиторската фирма Маркус Льонинг се опитва да защити доклада, като твърди, че „застава зад оценката си“, но признава, че се е наложило да работят с "упълномощена китайска кантора", защото законите на Пекин не допускат друг вариант за одит.

"Проверихме трудовите договори и плащанията на заплатите на всичките 197 служители през последните три години, проведохме 40 интервюта и успяхме свободно да инспектираме фабриката“, пише той.

  • Служителите получават над средното заплащане и нямат много работа. Заводът се използва само за техническо въвеждане и доставки до търговци в региона. Не успяхме да идентифицираме специални мерки за сигурност. Ситуацията в Китай и Синдзян и предизвикателствата при събирането на данни за одити са добре известни“, добави той.
  • „Не се разграничавам от провеждането или резултатите от одита в автомобилен завод в Урумчи... Заставам зад работата на моята компания при условията, споменати и които направих публично достояние“, казва Льонинг по -късно отново в LinkedIn..

По ирония на съдбата скандалът се случи в деня, в който ЕС договори нови правила, чрез които европейските фирми да гарантират, че не допускат трудови нарушения по веригата им за доставки.

На пресконференция в Брюксел еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс призова компаниите „да се опитат да избегнат използването на принудителен труд и в крайна сметка, ако това е невъзможно“, да отидат „някъде другаде“.

Европейските институции подготвят собствено законодателство, което ще задължи компаниите да носят отговорност за веригите си на доставки както в ЕС, така и извън него.

Целта е именно да се ограничи нарушаването на човешки права в трети страни, като се използва и влиянието на големите корпорации.

„Когато говорим за големи компании като Volkswagen, бихме искали те да използват лостовете си, за да повлияят на промяната. Това може да не е лесно, може и да не възможно, но тогава идва момент, в който компанията трябва да се откаже и да отиде другаде“, казва Лара Уолтърс, главен преговарящ на ЕП по пакета за комплексна проверка.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

2-часовият разговор между Тръмп и Путин се оказа "информативен", но безрезултатен

Джей Ди Ванс казва, че САЩ могат да се откажат от войната в Украйна, тъй като преговорите са в безизходица

19:58 - 19.05.2025
Важно днес

Край на блокадата: Градският транспорт в София тръгва от вторник

След 6 дни на блокада наземният градски транспорт в София отново ще работи от вторник.

18:45 - 19.05.2025
Спорт

Преди финала за Купата: теренът на “Васил Левски” е в лошо състояние

Сериозно предизвикателство след финала на шоуто „Като две капки вода”

18:43 - 19.05.2025
Важно днес

Столичани излязоха на протест в подкрепа на кмета Васил Терзиев и "срещу мафията"

"Демокрацията е диалог - не синдикален шантаж", гласят плакати

18:10 - 19.05.2025
Важно днес

Тръмп иска разследвания срещу Бийонсе и Брус Спрингстийн

Звездите са "виновни" за подкрепата си за Камала Харис, вярва президентът на САЩ

17:00 - 19.05.2025
Важно днес

Инфлацията в България ще спадне през 2026 г., напук на внушенията срещу еврото

ЕК представи икономическата си прогноза за тази и следващата година

16:42 - 19.05.2025
Кино и сериали

"Пушилка" по Max - високоскоростно приключение от старата школа

Джош Холоуей (Lost) влиза в ролята на най-добрия шофьор на мафиотски бос

16:30 - 19.05.2025
Важно днес

ПП-ДБ: Борисов се отказа да "наказва" софиянци, защото подцени ситуацията

"Да, България" поиска оставките на бордовете на транспортните дружества, които обслужват градския транспорт в София

15:18 - 19.05.2025
Пътуване

Ryanair вдига цените на билетите след спад в годишната печалба

Пътуванията с авиокомпанията ще поскъпнат с до 6% това лято

14:55 - 19.05.2025