Volkswagen бяха въвлечени в сериозен спор заради одита, който даде "зелена светлина" за продължаване на работата в завода им в Синдзян (Китай).
Компанията е сред групата на най-големи германски производители на автомобили, обвинени в използване на принудителен труд в китайските си вериги за доставки.
Синдзяно-уйгурския автономен регион е под международно наблюдение от години заради данните за това, че китайските власти организират произволни арести и принудително вкарване в "превъзпитателни" лагери на местното мюсюлманско малцинство.
През юли VW назначи "независима проверка " на китайската си база (съвместно предприятие с най-големият държавен автомобилен производител в Китай - SAIC) под натиск на правозащитници.
А преди броени дни одиторската компания Löning "изми" лицето на автомобилния гигант като обяви, че проверката им е доказала, че условията на труд във фабриката в Китай не нарушават човешките права.
Сега обаче Löning е разтърсена от тежък вътрешен скандал заради одита - изводите му са оспорени не от друг, а от собствения персонал на базираната в Берлин фирма за оценка на защитата на човешките права и отговорния бизнес.
Повечето служители на Löning поставиха под съмнение достоверността му в публикация в официалния LinkedIn-профил на дружеството.
- Те твърдят, че проверката е „наблюдавана и улеснена“ от основателя на компанията Маркус Льонинг и още един изпълнителен директор – Кристиян Еверт.
- „Техническият одит в съоръжението е извършен от двама китайски адвокати и е наблюдавана на място от Кристиан Еверт. Никой друг член на екипа от Löning не е участвал, не е подкрепял или допълвал този проект“, се казва в изявлението на служителите, публикувано скоро след обявяването на констатациите от одита на 5 декември.
Проблемтъ стигна до институционално ниво в ЕС. Служители на Европейската комисия предупреждавт, че ако има някакви съмнения относно трудовите стандарти в даден регион, европейските компании трябва да се преместят другаде.
- А проблемите в Синдзян са известни от години. В доклад на ООН се посочва, че там се извършват „престъпления срещу човечеството, сравними със заробване“.
- Международната организация твърди, че мюсюлмански малцинствени групи (уйгури б.р.) са били принуждавани от Пекин да полагат принудителен труд.
- Заради строгия полицейски контрол в региона, които прави невъзможна независимата проверка на условията на труд, редица одиторски компании се оттеглиха от Синдзян. Според Джим Уормингтън, старши изследовател в Human Rights Watch нито един одит не може достоверно да твърди, че е разследвал условията на труд във фабриките в Синдзян поради страха от репресии срещу одитори и работници.
- Китай, от своя страна, отрича каквото и да е преследване на мюсюлманското малцинство уйгури или други етнически малцинства в региона и напълно опроверга доклада на ООН.
Основателят на одиторската фирма Маркус Льонинг се опитва да защити доклада, като твърди, че „застава зад оценката си“, но признава, че се е наложило да работят с "упълномощена китайска кантора", защото законите на Пекин не допускат друг вариант за одит.
"Проверихме трудовите договори и плащанията на заплатите на всичките 197 служители през последните три години, проведохме 40 интервюта и успяхме свободно да инспектираме фабриката“, пише той.
- „Служителите получават над средното заплащане и нямат много работа. Заводът се използва само за техническо въвеждане и доставки до търговци в региона. Не успяхме да идентифицираме специални мерки за сигурност. Ситуацията в Китай и Синдзян и предизвикателствата при събирането на данни за одити са добре известни“, добави той.
- „Не се разграничавам от провеждането или резултатите от одита в автомобилен завод в Урумчи... Заставам зад работата на моята компания при условията, споменати и които направих публично достояние“, казва Льонинг по -късно отново в LinkedIn..
По ирония на съдбата скандалът се случи в деня, в който ЕС договори нови правила, чрез които европейските фирми да гарантират, че не допускат трудови нарушения по веригата им за доставки.
На пресконференция в Брюксел еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс призова компаниите „да се опитат да избегнат използването на принудителен труд и в крайна сметка, ако това е невъзможно“, да отидат „някъде другаде“.
Европейските институции подготвят собствено законодателство, което ще задължи компаниите да носят отговорност за веригите си на доставки както в ЕС, така и извън него.
Целта е именно да се ограничи нарушаването на човешки права в трети страни, като се използва и влиянието на големите корпорации.
„Когато говорим за големи компании като Volkswagen, бихме искали те да използват лостовете си, за да повлияят на промяната. Това може да не е лесно, може и да не възможно, но тогава идва момент, в който компанията трябва да се откаже и да отиде другаде“, казва Лара Уолтърс, главен преговарящ на ЕП по пакета за комплексна проверка.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: