Основателят на Twitter купи hi-fi платформата Tidal, въпросът е много ли са $300 млн.

Глобална пандемия, управление от джипка и продажба на гифчета за стотици хиляди са добра причина да си мислиш, че няма новина, която да те учуди. После Square - компанията за разплащателни услуги на основателя на Twitter Джак Дорси - купува Tidal, музикалната стрийминг услуга на Jay-Z.

Естествената реакция е - какво по дяволите, защо, кому е нужно?

Отговорът е неясен, но има няколко ъгъла, от които тази новина може да се погледне. Първият е този на участниците - за тях, естествено, разбрахме от Twitter, където Джак Дорси обяви сделката на стойност 297 млн. долара.

Всичко опира до една проста идея“, пише той, “намирането на нови начини за артистите да поддържат работата си“.

Той прави съпоставка между влиянието на Square върху възможностите за приходи на малките търговци в САЩ, с потенциала, който обединението с Tidal може да даде за музикантите. “Ще работим върху изцяло нови преживявания за слушане [на музика], които да сближават феновете, прости интеграции за продажба на мърчъндайз, модерни инструменти за колаборация и нови допълнителни източници на приходи“. Какви обаче са интеграциите и преживяванията не е напълно ясно.

Вторият ъгъл е изненадата от чистата икономическа логика предвид историята на Tidal като поредица от един връх и повече падения.

През 2015 г. група артисти, сред които Daft Punk, Rihanna, Madonna и Coldplay, водени от Jay-Z, купуват норвежката стрийминг услуга за 56 млн. долара, за да се противопоставят на технологичните гиганти.

Обещанието е, че ще предоставят hi-fi аудио, ексклузивно съдържание и достойно възнаграждение за артистите, което да закопае конкурентите им като Spotify.

Много скоро след това стана ясно, че закопаването няма как да стане, защото повечето от приятелите на Jay-Z не притежават музиката си, а са част от лейбъли, така че няма как да я направят ексклузивна.

Освен това средният меломан очевидно не се интересува от hi-fi аудио, което накара броят абонати на Tidal да забуксува и към 2017 да е около 3 млн., докато в това време Spotify се радваше на 20 млн. плащащи потребители.

Нещо повече - Tidal постоянно бавеше преводите си към държателите на музикални права, което прави очевиден и провала по линията за достойно плащане на артистите.

Без ексклузивно съдържание и без кой знае колко слушатели, шансът за Tidal беше да бъде придобита от някой технологичен гигант. Нещо подобно се случи на Beats, чийто бизнес за аудио продукти и стрийминг услуга бяха придобити от Apple за 3 млрд. долара и дадоха основата на Apple Music, втората музикална платформа в света. През 2017 обаче американският телеком Sprint купи 33% от Tidal в сделка, която оцени компанията на 600 млн. долара.

Новата сделка от миналата седмица оценява Tidal на сума, която е някъде над 300 млн. долара и е ясен сигнал, че компанията очевидно не се справя като музикална стрийминг услуга.

Според източници на Billboard компанията продължава да не се справя и с това да покрива дълговете си към държателите на права, а новините, че Spotify ще пусне hi-fi стрийминг по-късно тази година, правят бъдещето ѝ още по-"вълнуващо", ако си падате по зрелищни фалити.

Третият ъгъл, който може да даде малко по-логично обяснение е този за променливата музикална индустрия. Със спадовете в продажбата на албуми и възхода на музикалните платформи, изкарването на пари от продажба на музика се превърна в почти невъзможна задача. Затова и в последните години музикантите разчитат изцяло на турнета и мърч, за да изкарват пари. Тази дейност също отиде по дяволите в последната година благодарение на Covid-19.

Експериментът в Барселона: Концерт без социална дистанция и нито един случай на Covid-19

Все пак очакванията са, че ваксинацията ще върне артистите по сцените, а феновете - пред тях още към края на 2021 г. Гладът за жива музика, който трови душите на толкова много хора, би трябвало да доведе до бум в тази сфера.

Тук на помощ идва Square - разплащателна услуга, която прави прехвърлянето на пари бързо и лесно. Така синергията между Tidal и Square ще доведе до това артистите да могат лесно да си продават тениските, без значение дали е пред залата на концерта им или не. Това може да порасне до продажба и на музика, така че ако решите да си купите песен, парите да отиват директно в артиста.

В полза на тази теория е успехът на платформата Bandcamp сред независимите и малки артисти, включително в България. През нея всеки може да си купи музика, винили, касетки и какво ли още не, а Bandcamp задържа наистина минимален процент от трансакцията, за да покрие разходите си. Така артистите взимат 80-90% от стойността на продажбите, а феновете са доволни от подкрепата си. Tidal и Square, предвид репутацията и приятелите на Jay-Z, биха могли да са нещо подобно, но за големите артисти.

Въпросът при тази теория, който остава неотговорен, каква е нуждата от Tidal за Square или артистите?

В крайна сметка, ако някой иска да използва платформата на компанията за разплащания, нищо не го спира да го направи. Нещо повече, подобни услуги вече има, така че възможностите за иновация не изглеждат прекалено големи.

Затова трябва да преминем към четвъртия ъгъл, който включва финансите на Square и егото на Джак Дорси. За всеки обикновен човек 300 млн. долара звучат като много пари, но за финансова компания оценявана на около 100 млрд. долара, която тъкмо отвори своя банка и има милиарди в кеш, това са жълти стотинки. Сделката за Tidal вероятно е платена основно с акции на Square.

Така финансовата ѝ логика е, че Джак Дорси хвърля жълти стотинки на вятъра за своя приятел Jay-Z.

В замяна на това Дорси получава възможността да се отърка в развлекателната индустрия и някои от най-големите звезди на света. Също така може да туитва за промяна на статуквото в тази индустрия, да говори за нови форми на изкуство и евентуално да изкара малко пари, ако комбинира интересите си в криптовалутите, NFT и пиенето на шампанско със звезди.

При така подредената картинка няма как да не направим лека промяна във въпроса около тази сделка. Вместо “защо“, по-добре да питаме “защо не?“. В крайна сметка, какво са 300 млн. долара между добри приятели?


7 прогнози за бъдещето на бизнеса през 2021 г., според проф. Скот Галоуей

Три приложения, без които мога, но не е добре без тях


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024