Равнопоставеност. Приобщаване. Създаване на кариерни възможности за хора от уязвими групи в обществото. Интегриране на младите хора на пазара на труда…
Изпразнени от смисъл словосъчетания ли са това или пътна карта към успех и развитие –и на компанията, и на хората в нея?
Ани Стоянова и Наталия Миткова имат ясен отговор на този въпрос. Кои са те?
Те са ментор (Ани) и стажант (Наталия) от тазгодишната стажантска програма на Лидл България, която дава възможност на 14 студенти от университети в пет държави да работят по реални проекти в продължение на два месеца и да натрупат така нужния им трудов опит, лични умения и контакти.
Наталия е втора година студент в Юридическия факултет на Софийския университет, но борбата за справедливост изобщо не е нова за нея. Самата тя е от ромски произход, от 16-годишна е доброволец във фондация „Арете“ по темата за интеграция на ромски деца. Благодарна е за своя шанс да израства и да се развива чрез програмите на фондацията и сега се стреми да е ролеви модел за по-малките.
Именно на съвместно събитие на „Арете“ и Lidl тя научава за стажантската програма на ритейлъра и решава да грабне възможността.
„Реших, че няма как да изпусна такъв шанс, чест и отговорност. Един вид представлявам всички деца и доброволци в организацията с работата си тук."
Радвам се, че се осмелих да кандидатствам, защото като част от екипа виждам в цялост мащаба на подкрепата на Lidl не само за интегрирането на различни общности, но и за спорт, култура и други каузи“.
Стажантската програма е само една от всички възможности, които Лидл България създава, за да подпомогне социалното приобщаване – в конкретния случай на младите хора – и равните възможности в обществото. В подкрепа на младите хора компанията развива също практикантска и trainee, които протягат ръка към поколението Z.
В допълнение на своите собствени инициативи, Lidl работи активно и с редица организации, които с дейността си спомагат за развиването на нови умения в посока разнообразие и включване – като Стопанския факултет на Софийския университет и Съвета на жените в бизнеса в България. По партньорството с фондация „Арете“ Lidl осигурява стипендии на младежи от ромската общност, които желаят да продължат образованието си и после да се превърнат в активна част от пазара на труда като качествена и конкурентоспособна част от него.
Работят ли наистина програмите за приобщаване?
Историята на Наталия е пример как различните пътеки, по които Lidl създава възможности за включване, могат да се слеят в една кариерна пътека.
А пътят на Ани Стоянова, нейният ментор в стажантската програма, показва как с професионализъм и отдаденост можеш да се развиваш, когато средата е благоприятна. Самата тя е била стажант, след което става служител на Lidl, а в вече е и ментор.
“Стажантските програми помагат за запълването на една сериозна пропаст между университетското образование и старта на кариерата”, смята Ани Стоянова. Особено голямо предимствоса реалните проекти, в които се включват стажантите в Lidl.
“Макар да сме стажанти, на нас ни се гласува доверие да помагаме за изпълнението на ежедневните, реални задачи на екипа и това е особено мотивиращо. Виждаш смисъл от усиленото учене в университета, прилагаш на практика теорията и обогатяваш с реални казуси”, разказва Наталия.
“За мен като ментор е удовлетворяващо да мога да предам опита си, но съм и благодарна за помощта, която получавам от стажантите за работата по текущите задачи”, допълва Ани.
Всеки се учи от всеки...
“Научих колко са важни хората, с които работиш, а не само работата като такава. Отзивчивостта на моя ментор и останалите колеги ми дава кураж, че ще се справя с всяка задача”, разказва Наталия.
“А аз пък се възхищавам на активността и целеустремеността на нашите стажанти. Те са не само всеотдайни в ученето на тази така трудна специалност, каквато е правото, но и намират време да се развиват и в други направления, да развиват доброволческа дейност и свои лични проекти. Като човек, който вече от няколко години е от страната на работещите, мога само да взема пример от стажантите и да се върна отново към свои любими дейности и хобита с кауза, които съм имала преди”, дава Ани своята гледна точка.
...и така печелим всички
Към поколението на Наталия са насочени много от политиките за приобщаване на Lidl. За да могат да развиват знанията и уменията си, да са конкурентноспособни на пазара на труда и да имат мотивация да останат да работят в България.
До над 3000 младежи пряко са достигнали инициативите за приобщаване на компанията само през 2023 година, а индиректно броят им е много по-висок.
Защото всеки от младите хора, запознал се с идеите на многообразието, става техен посланик и ги разпространява – сред колегите си, семейството и приятелите си.
Така, както Наталия уверено върви по своята кариерна пътека и със своя успех се превръща във вдъхновение за много други младежи, които искат да учат, да се развиват и да допринасят за развиването на среда на толерантност и многообразие.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: