В момента, за да се стигне от Европа до отдалечена дестинация като Австралия, отнема около 20 часа с обикновен пътнически самолет. Това обаче може много скоро да се промени, тъй като швейцарско стартиращо предприятие иска да съкрати времето на подобни пътувания на близо четири часа.
Как? Отговорът е с хиперзвуков пътнически самолет, задвижван с водород. Новата технология се разработва компанията Destinus, избрана от Испанския център за технологично развитие и иновации (CDTI) да работи по проект за аеронавигационен технологичен план.
Дружеството е получило близо 12 млн. евро, за да разработи първия самолетен двигател, задвижван с водород, и да насърчи разработването на свръхзвукови полети с водородно гориво. Проектът е финансиран с европейски средства от фондовете на ЕК за Испания и в него участват и технологични центрове и дори испански университети.
"Радваме се, че ни бяха отпуснати тези безвъзмездни средства, особено защото те са ясен знак, че Destinus е в унисон със стратегическите линии на Испания и Европа за развитие на водородните полети", заяви Давиде Бонети, вицепрезидент по бизнес развитие и продукти на Destinus.
"За дълбокотехнологични компании като нашата достъпът до тези фондове на ЕС за възстановяване е от съществено значение за провеждане на напреднали изследвания и ускоряване на иновациите, необходими за постигане на конкурентоспособност в световен мащаб. С тези безвъзмездни средства решенията на водородна основа за аеронавигационна мобилност ще бъдат една стъпка по-близо до превръщането им в реалност", допълва той.
Destinus вече разполага с два водородни прототипа - Jungfrau и Eiger - и в момента работи по газова турбина, оборудвана с водородно доизгаряне, която ще бъде тествана преди средата на тази година.
Водородната енергетика е обект на множество изследвания и разработки, като привържениците ѝ изтъкват нейните екологични предимства, тъй като основните странични продукти от изгарянето на водорода са топлина и вода.
С настоящите самолети пътуването от Европа до Австралия отнема около 20 часа. Destinus обаче е изчислил, че с неговите водородни летателни апарати ще бъде възможно да се лети от Франкфурт до Сидни само за 4 часа и 15 минути. В резултат на това полетите, които понастоящем отнемат почти един ден, биха могли да се извършват за много по-кратко време. Бъдещите търговски авиокомпании ще могат да летят между Лондон и Ню Йорк за около 90 минути.
Проектът е част от стремежа на Испания да заеме водеща позиция в разработването и осигуряването на мобилност на базата на водород в редица сектори.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: