Някои от най-популярните истории на маратонки са свързани с имената на спортисти. Един от най-успешните модели в историята обаче отговаря на името на Тошиказу Каяно - човек далеч от елитния спорт.
Индустриалният дизайнер Каяно пристига в компанията за спортни обувки ASICS през 1987 г., година след раждането на революционния GEL материал на марката. В началото той участва в разработването на модели като GEL-Saga и GEL-Spotlyte, които днес са се наложили като класики. Това са годините, в които ASICS се разраства в Съединените щати - не само като марка маратонки за бягане, но и за баскетбол.
Когато става част от екипа на ASICS, Тошиказу Каяно започва да работи по концепцията на модел, който да замени GT-Cool Xpress - обувки за бегачи, но и за хора, трениращи във фитнеса. Докато за други модели Каяно трябва да има предвид професионалните спортисти, с които работи брандът, то за новите маратонки той по-скоро е концентриран в технологичното им представяне.
През 1993 г., вдъхновен от историята на създателя на компанията Кихачиро Оницука и пипалата на октопода, Каяно решава да търси отговори в природата.
В негова неочаквана муза се превръща бръмбърът рогач. Дизайнерът забеляза как твърдият екзоскелет на буболечката служи като защита, като същевременно позволява на насекомото да бъде бързо и леко. Това вдъхновява поддържащите структури в новия дизайн на обувките на Каяно.
Така се ражда GEL-KAYANO - моделът, който се превръща в легендата сред маратонките за бягане. В знак на почит към звездния дизайнер на ASICS обувката приема името на създателя си.
В Япония изразът onko-chishin означава „уважавай миналото; създай новото”. Четвърт век по-късно разработчиците на ASICS все още се обръщат към откритията на Тошиказу Каяно, когато са напът да започнат нов проект.
И днес все още можете да забележите следите му в характеристиките, които определят водещата обувка в категория ,,Stability".
Две години след първото пускане на пазара през 1995 г., Каяно отговаря и за обновяването на дизайна на GEL-KAYANO въз основа на отзивите на клиентите. Така фокусът се измества повече върху представянето на обувката по време на маратон.
Доказателството за отдадеността на японеца е решението му да се премести в САЩ, където офисите се занимават с творчеството, далеч от бизнес структурите.
Така Каяно опознава повече нуждите на бегачите на дълги разстояния, а името му става синоним на иновацията.
- Третият модел GEL-KAYANO има системата Duomax,
- Шестият представя AHAR (изключително издръжлива смес във външната подметка) и системата IGS, която улеснява естествения преход на стъпалото.
- Седмият Kayano дебютира със SpEVA - нов тип от известанта EVA пяна, която този път е по-реактивна.
- С осмия GEL-KAYANO за първи път се появяват лимитирани издания, които привкличат интереса на колекционерите на кецове.
Biomorphic Fit, Space Trusstic или Solyte - стават термини, неделима част от всяка нова маратонка и знак за иновация и дух, който се запазва и след като Тошиказу Каянo спира да отговаря за дизайна на моделите GEL-KAYANO. Това става след 13-ия модел.
Но не става дума само за добавяне на нова технология с атрактивно име, подходът към серията GEL-KAYANO минава през философията Кайзен (改善), чието значение е промяна към по-добро в цялостен мащаб.
GEL-KAYANO, модата и българската следа
Открай време спорните обувки имат запазено място във всекидневната мода. През последните няколко години мнозина се изненадаха, когато GEL-KAYANO се превърна в търсен модел сред поколение Z и фаворит в снийкър културата.
В исторически план ASICS имаше две основни таргет групи - спортистите, които предпочитат техническите високоефективни дизайни и ,,татковците", намиращи комфорт в GEL подметките.
След пандемията всичко сякаш се обърна на 180 градуса и изведнъж моделите Хейли Бийбър и Кая Гербер започнаха да носят GEL-KAYANO.
В последните две години, в които се възроди носталгията по 2000-те години (известна и като Y2K), ASICS пожъна още по-голям успех.
От няколко години спортният гигант си партнира с българския моден дизайнер Кико Костадинов. Костадинов живее в Лондон от 16-годишен. Той трансформира дизайна на десетки маратонки от GEL линията на бранда, а един от фаворитите му е GEL-KAYANO 14.
„От ден едно ASICS приветсва екипа ми с готовност към новите насоки и идеи, които представихме. Тяхното доверие е това, което направи партньорството ни толкова успешно", каза българинът.
Днес маратонките, трансформирани от него, са позиционирани в ,,Специалните колекции" на междунардония сайт на ASICS - ,,Curated by Kiko Kostadinov".
30 години GEL-KAYANO
По повод 30-годишнината от основаването на технологията ASICS представи GEL-KAYANO 30. Маратонките, които завинаги промениха бягането, са надградени с революционните PureGEL и 4D GUIDANCE SYSTEM - иновативна система в стабилността и комфорта.
За първи път в конструирането на обувките се взима под внимание измерение време - след широчината, дължината и дълбочината.
Именно то е допълнението в 4D GUIDANCE SYSTEM - то позволява на ASICS да намали времето, прекарано в свръхпронация. Резултатът: по-добра поддръжка и удобство при бягане.
Следващото им предимство е технологията PureGEL, която е стратегически интегрирана в задната част на подметката, за да осигури по-добро "поглъщане" на удара и по-плавни преходи. Към това изследователите на бранда добавят 20% повече от олекотената пяна FF Blast PLUS ECO и увеличават височината на подметката с 4 мм.
,,Благодарение на дизайнерската философия на ASICS ни се отдаде възможност да разработим маратонка, която предлага стабилността, заради която хората се влюбиха в серията и да добавим комфорт, който знаем, че е толкова важен за бегачите.“, коментира Рохан ван дер Звет, старши продуктов маркетинг мениджър в ASICS.
GEL-KAYANO 30 вече се продават в магазините на бранда по целия свят.
Моделът е наличен и в монобранд магазините на ASICS (Paradise Center, Serdika Center, Delta planet Mall Варна, Markovo Tepe Пловдив), както и онлайн.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: