Над 330 от най-големите международни компании прекратиха дейността си в Русия, заради войната в Украйна - от McDonald's, Nestle и IKEA, през LVMH, Prada и Rolex, до Airbus, Boeing, Rolls-Royce, Audi и много други.
Оказва се по-лесно да се изброят компаниите, които все още не са се изтеглили от Русия - екип от икономисти в Йейл, ръководени от Джефри Соненфелд, обновяват този списък всеки час.
Решението за напускане на руския пазар явно не е лесно. Financial Times цитират рекламния експерт Мартин Сорел, който посочва, че брандовете ще претърпят щети при всички положения - и ако останат, и ако си тръгнат. Повечето от тях са подложени на много силен натиск от страна на чуждестранните потребители, които заплашват с бойкот, ако компаниите не се дистанцират изрично от Русия на Путин.
PepsiCo, които присъстват на този пазар още от епохата на СССР, все пак решиха да прекратят продажбата на газирани напитки и да спрат капиталовите инвестиции и рекламата си в Русия. Въпреки това ще продължaт да продават млечни продукти и бебешки храни, които са част от местния им бизнес. Корпорацията е работодател на 20 000 души в Русия.
Danone, Nestle и др. също взеха мерки за замразяване на инвестициите в страната, но запазват част от продажбите си.
Други брандове като търговските вериги Auchan (Франция) и Metro (Германия) засега нямат намерения да затварят врати в Русия.
Джефри Соненфелд сравнява тази ситуация с решението за изтегляне на 200 големи компании от Южна Африка по време на Апартейда от 80-те години.
Икономистът настоява всички западни компании да спрат дейността си в Русия, за да съдействат за пробуждането на обществото за последиците от войната в Украйна.
McDonald's разполага с около 850 търговски обекта в цялата страна, от тях 250 са само на територията на Москва. Всички те ще бъдат затворени, докато дружеството ще продължи да плаща заплатите на 62 000 руски служители.
Изненадващо, кметът на Москва Сергей Собянин обяви в четвъртък, че смята да отпусне 500 млн. рубли (около 3,3 млн. евро по настоящия курс) и "за половин година максимум можем спокойно да заместим тази мрежа с наши отечествени предприятия".
Амбицията му беше посрещната с подигравки в социалните мрежи.
"Ако не беше толкова жалко, щях да се смея с глас - страшни капиталисти сте. Дайте за една година да скалъпим компания, която да замени най-успешната верига за бързо хранене в историята и е един от най-разпознаваемите брандове", пише коментатор в Twitter.
"След няколко месеца с тези пари ще можете да си купите само чувал с картофи", коментира друг.
"Двоен МакВлад с малко картошки и голям квас. Ще платя с карта "Мир", иронизира трети човек.
Руското правителство смята да изнуди международните компании да останат чрез заплаха за национализация.
"Коммерсант" посочва, че са обсъждани три различни варианта за отнемане на активите на западните бизнеси в Русия, като е избран този на "ускорения банкрут".
Предложението, което правителството засега поддържа, е във фирмите, в които 25% от собствеността принадлежат на лица от "недружествени страни", да се вкара външно управление.
След три месеца акциите им трябва да бъдат обявени на търг, като купувачът е длъжен да запази 2/3 от персонала и да поддържа дейността им за не по-малък срок от 1 година.
Тази извънредна мярка се посреща с недоумение не само по света, но и в самата Русия. Експерти поставят под въпрос как точно ще се дефинира "прекратяването на дейността" и прогнозират, че ще се стигне до лавина от съдебни спорове.
Искането за задействане на тази процедура ще може да се прави не само от директорите на руските подразделения, но и от регионалните власти и прокурорите. Според обсъждания законопроект - собствениците ще имат срок от 5 работни дни, за да решат дали все пак да подновят дейността си, да предадат собствеността си на доверително управление или да я продадат.
FT цитират съветник на американски компании за потребителски стоки, според когото руската дилема е довела до непрекъснати срещи на бордовете на директорите.
"Всички са притеснени от това дали служителите им няма да бъдат вкарани в затвора заради това, че затварят бизнеса си", казва източникът.
Според източници на медията - най-сериозен е натискът за дистанциране от Русия спрямо брандовете, чиито потребители са от по-младите поколения и имат високи изисквания към социалната отговорност на компаниите.
Повечето от анонсите за прекратяване на дейността на руския пазар уточняват, че става дума за временна мярка, но никой не може да прогнозира докога ще продължи конфликтът.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: