Реклама на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за младежка карта за градски транспорт предизвика остра обществена реакция и беше определена като "сексистка" и "унизителка".
От Българската платформа към Европейското женско лоби изпратиха отворено писмо до изпълнителния директор на ЦГМ Румяна Милова, кмета на София Васил Терзиев и министъра на труда и социалната политика Борислав Гуцанов с настояване за реакция и публично извинение.
„Балът мина - матурите пълен провал, от утре започваш работа.“ С този „оптимистичен“ тон започва рекламата. Млад мъж влиза с баща си в бюро за продажба на карти и билети за градския транспорт в София, където ги посреща млада служителка. „За 25 лева и е твоя“, казва бащата на сина, а момчето реагира със замечтано изражение. „Картата, бе, картата“, уточнява бащата и го удря по врата. Служителката отвръща с лъчезарна усмивка.
„Такива послания поддържат култура, в която сексизмът се възприема като допустим хумор“, се казва в писмото. Спред организацията подобни неуместни шеги са първична форма на дискриминация. Те са среда, която благоприятства насилието над жените. Особено тревожно, според платформата, е че подобно съдържание се разпространява от обществена институция.
След излъчването на репортаж на bTV по темата, ЦГМ са изпратили официален отговор до телевизията.
В позицията си ЦГМ подчертава, че видеото е изцяло създадено вътрешно, без външни разходи или професионални услуги, с участието на реални служители. Според институцията целта е била „самоирония за по-успешна реализация“ на продукта - въпросната младежка карта за градския транспорт.
"Подчертаваме, че никой не е страдал нито във физическо, нито в стойностно изражение", казват още от дружеството.
След общественото недоволство рекламата все пак беше свалена от страниците на ЦГМ във Facebook и Instagram, макар да продължава да се разпространява онлайн.
Българската платформа към Европейско женско лоби призовава ЦГМ да изтегли рекламата, да се извини публично, да преразгледа етичните си стандарти и да поеме ясен ангажимент за равнопоставеност и недопускане на дискриминация в бъдещите си кампании.
Това не е първият път, в който българска институция пуска меко казано озадачаваща реклама. През лятото на 2024 г. Министерството на отбраната публикува видеоклип, с който опита да вдъхнови младежи да се запишат във военно училище. В рекламата на министерството "деликатно" се прокрадва логото на "Делта гард", а червенокоса дама с "бунтарска видия" се обръща към младежите "Ти си млад и сърдит, светът наоколо постоянно ти лази по нервите, наричат те буен, даже див, не се подчиняваш току-така на другите. Усмихни се - има рецепта за твоето щастие. Защо не опиташ да станеш истински войник?". Тогава видеото отново беше свалено часове след излъчването.
От министерството на отбраната пробваха нещо ново и пуснаха тази реклама.
— FORZA ELENA GUNCHEVA (@elenaultras) July 25, 2024
След като отнесоха доста критики, я свалиха от страницата си. pic.twitter.com/WMWuZL60Av
През 2018 г. реклама на студентската телевизия „Алма матер“ към Софийския университет, с участието на тогавашния директор Башар Рахал, отново предизвика вълна от критики в социалните мрежи. В клипа той получава кафе от млада асистентка, която оглежда многозначително, докато обявява кастинг за водещи. Опитът за хумор със сексуален намек беше определен от Рахал като „сарказъм и самоирония“. Въпреки негативните реакциите, ръководството на телевизията обяви, че целта е постигната – повече млади хора са научили за кастинга.
Любопитно е, че само дни преди скандала ЦГМ публикува закачлив пост, свързан с издирваната пантера в Шумен, в който насърчава пътуване до зоопарка в София с градски транспорт. Очевидно от организацията се стремят да достигнат до младата аудитория — дали го правят успешно, е съвсем отделен въпрос.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: