Снимка: © Министерство на финансите

Министърът на финансите Владислав Горанов ще предложи създаването на нов регулатор за хазартната индустрия на мястото на действащата държавна комисия.

Бъдещата Национална агенция по хазарта ще бъде специализиран орган към министъра на финансите. На мястото на сегашното петчленно ръководство на комисията, агенцията ще има само изпълнителен директор и заместник-директор, които ще се назначават от Горанов. Законът за хазарта даваше правото на министъра да избира председателя, както и да назначава членовете й. Те обаче се предлагаха от други институции - НАП, ДАНС, министъра на икономиката и министъра на правосъдието. 

Владислав Горанов обяснява предложението си с "констатираните недостатъци и проблеми в работата на настоящия регулатор ДКХ". Целта на преструктурирането е "повишаване ефикасността, бързината, прозрачността и непротиворечивостта при правоприлагането, свързано с обществените отношения в областта на хазарта". 

Реформата в хазартната регулация се случва в разгара на сътресенията около най-големите лотарийни организатори, които могат да изгубят бизнеса си заради предложението на Валери Симеонов за одържавяване на този тип игри. В сряда Агенцията за държавна финансова инспекция потвърди съмненията за данъчно облагодетелстване на частните оператори за сметка на Държавния спортен тотализатор заради допуснатото от Комисията по хазарта прилагане на двоен стандарт при събирането на такси от оборота. 

Екипът на Владислав Горанов се аргументира и с това, че "чрез премахването на Комисията като колегиален орган и замяната ѝ с едноличен такъв, в лицето на изпълнителния директор на НАХ, да се осигури бързина в развиващите се пред държавния орган производства и персонализиране на отговорността, с оглед законосъобразно вземане на решения". 

Той дава за пример страни като Дания, Франция, Германия, Латвия, Литва, Малта, Нидерландия, Норвегия, Швеция и др., в които регулаторният орган е едноличен. 

Създаването на Националната агенция по хазарта ще доведе и  до промени в действащото регулаторно законодателство за "яснота и избягване на противоречиво тълкуване на някои от нормите на закона". 

Един от тези казуси засяга събираните такси на хазартни оператори. Финансовият министър сам признава слабостите на действащото законодателство: "Действащата към настоящия момнет разпоредба разграничава две хипотези на формиране на основа, върху която се събират държавни такси... В едната хипотеза "основата" са стойността на постъпилите залози, а във втората това са събраните такси и комисионни за участие. В Закона за хазарта няма легална дефиниция на понятието "хазартни игри, за които се събират такси и комисионни". Липсата на прецизна нормативна уредба прави трудно ясното разграничаване на относимите хипотези". 

В тази връзка Горанов предлага таксата да се промени на "25 процента върху разликата между стойностите на направените залози и изплатените печалби за всяка игра". Това представлява моделът, по който е облагана "Националната лотария" и "Лотария България" на Васил Божков, с тази разлика, че ставката пораства от 20 на 25%. За разлика от тях - Спортният тотализатор е плащал такса в размер на 15% от всички получени приходи, независимо от изплатените разходи на победителите в държавната лотария.

Облагането върху "такси и комисионни" ще се запази, но само за игри, в които участниците играят един срещу друг (например, турнири по покер).

Ще бъдат прецизирани случаите, при които не следва да се доказват инвестиции и средства за организиране на играта от организаторите, които вече веднъж са го доказали. Промяна ще има и в режима на вноските за социално отговорно поведение, като те ще бъдат наложени за всеки издаден лиценз, а не еднократно за конкретния оператор. 

 

Проектът е обявен за обществено обсъждане, като предложения за корекции се приемат до 22 февруари 2020 г.

Прочети