Момиче, облечено в зелено университетско яке, седнало в количка за пазаруване, поставена на паркинг; група приятели, които позират с пици и безалкохолна напитка; момиче с бейзболна шапка, загледано в сянката, която оставя върху тревата…
Всички тези снимки, които са актуални в китайските социални мрежи, имат нещо общо - голямо лого на Costco (един от най-големите търговци на дребно в САЩ), което се вижда на заден план.
Американската компания, която отвори първия си магазин в Шанхай през 2019 година, се превърна в любима дестинация за китайските инфлуенсъри. Това, което ги привлича, не са намаленията и голямото разнообразие от стоки, а мястото, което те наричат „Калифорния vibe“.
В продължение на почти две години повечето хора в Китай не могат да напускат страната заради строгия граничен контрол - изходящите полети са ограничени, карантината при повторно влизане е тежка и продължителна, а китайските власти преустановиха издаването и подновяването на паспорти за всички пътувания, с малки изключения.
Това принуди китайските инфлуенсъри да измислят креативни начини да внесат привидно екзотични сцени в своите постове в социалните мрежи – снимайки се на места като магазина Costco в Шанхай.
В Xiaohongshu - приложение за мода и лайфстайл, често наричано „китайския Instagram“, потребителите споделят съвети как се позира за снимка пред големия магазин, за да изглежда така, сякаш си в Лос Анджелис.
Съветите включват носене на дрехи в ярки цветове, пица и кола за реквизит, и задължителното: снимките се правят в късния следобед, когато цветовете изглеждат по-топли и по-наситени.
Повечето потребители са откровени и признават, че всъщност не са в Лос Анджелис и позират за забавление – често снимките им са придружени от хаштаг "Преструвам се, че съм в Ел Ей“.
Други хаштагове, станали популярни по време на пандемията, са „Правя се, че съм в Париж“ и „Преструвам се, че съм в Токио“, като потребителите позират на търговски улици, кафенета или чайни.
За много инфлуенсъри това е още един забавен начин да разнообразят каналите си в социалните мрежи. Но публикациите са и тъжно напомняне колко дълго Китай е изолиран от света.
Преди да настъпи пандемията, пътуванията в чужбина се превърнаха в обичайна част от живота на нарастващата средна класа в Китай. Държавата отчете общо 155 милиона изходящи туристи през 2019 г., като прати най-много в Япония, Тайланд и Виетнам. Китайците са ключови клиенти на луксозните търговци в далечни градове като Париж и Рим.
Според Световната организация по туризъм към ООН китайските туристи са похарчили повече от 254 милиарда долара в чужбина през 2019 година - почти една пета от световните разходи за туризъм.
В разгара на пандемията повечето държави затвориха границите си и отмениха международните полети. Сега все по-голям брой страни се връщат към нормалния живот, особено след масовите ваксинации. Китай обаче все още държи границите си затворени и поддържа политика за „нулев Covid“ - с цел напълно да изкорени вируса вътре в страната.
Китайските власти насърчават вътрешния туризъм като алтернатива. Силно заразният вариант Делта обаче затруднява дори пътуванията в страната. В четвъртък китайските власти отмениха стотици полети, затвориха училища и засилиха масовите тестове, за да се опитат да ограничат ново огнище на Covid-19. То е свързано с възрастна двойка, която е била в група от туристи, установени като положителни в Шанхай, преди да летят до Сиан, провинция Гансу, и Вътрешна Монголия.
В отговор местните власти започнаха масови тестове и затвориха туристически обекти, училища и места за забавление в засегнатите райони. Някои региони, включително Ланджоу - град с около четири милиона души в северозападен Китай - призова жителите си да не напускат домовете си, освен ако не е необходимо. В четвъртък са регистрирани 13 нови случая на Covid, съобщи Китайската национална здравна комисия.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: