Пазарът на дигитална реклама в България е пораснал с 38% за година, показва AdEx2021 Снимка: © IAB Bulgaria

Нетният обем на дигиталната реклама в България през 2021 г. е 198.9 милиона лева (повече от 100 милиона евро), според традиционното проучване AdEx, провеждано от IAB България в партньорство с ИПСОС. Това е увеличение с близо 38% в сравнение с предходната година.Този ръст изпреварва и средния за Европа, отчетен от IAB Europe - 30,5% годишна база.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - нет растеж

Също така е най-големият откакто се прави проучването в България. Подобна е и тенденцията за Европа, където ръстът на пазара на дигитална реклама е сравним само с предкризисната 2008* година. (*В България AdEx Report се прави от 2010 г.)

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - тенденция на растежа на пазара

Инвестициите в български издатели са 55 милиона лева. Това е повишение от 33,6% на годишна база.

„За първи път нетните инвестиции в дигитална реклама в България преминават „психологическата граница“ от 100 милиона евро. Ръстът от близо 40% ни нарежда в топ 5 по растеж сред пазарите в ЕС. Рекорден е и ръстът на инвестицията в локални издатели – близо 34%. Това е важен знак за доверието на рекламодателите в българските медии.“, споделя Чавдар Димов, мениджър пазарни проучвания в Икономедиа и ръководител на комисията за проучвания на IAB България.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - нетен пазар срещу основен пазар - категории

Сегментът „дисплей реклама“ запазва най-големия дял от общия пазар на дигитална реклама – 69%, което е с два пункта по-малко от миналата година. В обем обаче „дисплея“ расте с 21,7% спрямо 2020. Инвестициите във видео формати нарастват с 25%, като по този начин заемат 43% от най-голямата категория на нашия пазар.

Като част от дисплейната реклама, социалните мрежи достигат 43% дял от нея – ръст спрямо дела от 38% през 2020 г. Това остава под средното за Европейския пазар ниво.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - видео, дисплей реклама ръст

Най-голям процент от инвестициите в дигиталната реклама са направени през автоматизирани/ програматик решения - близо 78% от общия обем на пазара.

Похарченото в партньорства с таланти и инфлуенсъри значително расте – с 143% на годишна база и достига 6,1 милиона лева.

AdEx е единственото проучване, което представя нетния обем на инвестициите в дигиталната реклама в България. От 2010 г. насам, проучването проследява нетния пазар в основни категории на интернет рекламата – дисплейна, търсене, нейтив и PR, инфлуенсър маркетинги др. AdEx оценява локалните инвестиции във Facebook, YouTube и Google search, като за целта IAB Бъгария кани за участие издатели и рекламни агенции. Партньор на проучването и тази година е ИПСОС България – една от най-големите агенции за маркетингови изследвания в глобален мащаб. Българската вълна на проучването се включва и в AdEx Benchmark Survey на IAB Europe, с която организацията представя общата картина на европейския пазар на дигитална реклама.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024