Пазарът на дигитална реклама в България е пораснал с 38% за година, показва AdEx2021 Снимка: © IAB Bulgaria

Нетният обем на дигиталната реклама в България през 2021 г. е 198.9 милиона лева (повече от 100 милиона евро), според традиционното проучване AdEx, провеждано от IAB България в партньорство с ИПСОС. Това е увеличение с близо 38% в сравнение с предходната година.Този ръст изпреварва и средния за Европа, отчетен от IAB Europe - 30,5% годишна база.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - нет растеж

Също така е най-големият откакто се прави проучването в България. Подобна е и тенденцията за Европа, където ръстът на пазара на дигитална реклама е сравним само с предкризисната 2008* година. (*В България AdEx Report се прави от 2010 г.)

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - тенденция на растежа на пазара

Инвестициите в български издатели са 55 милиона лева. Това е повишение от 33,6% на годишна база.

„За първи път нетните инвестиции в дигитална реклама в България преминават „психологическата граница“ от 100 милиона евро. Ръстът от близо 40% ни нарежда в топ 5 по растеж сред пазарите в ЕС. Рекорден е и ръстът на инвестицията в локални издатели – близо 34%. Това е важен знак за доверието на рекламодателите в българските медии.“, споделя Чавдар Димов, мениджър пазарни проучвания в Икономедиа и ръководител на комисията за проучвания на IAB България.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - нетен пазар срещу основен пазар - категории

Сегментът „дисплей реклама“ запазва най-големия дял от общия пазар на дигитална реклама – 69%, което е с два пункта по-малко от миналата година. В обем обаче „дисплея“ расте с 21,7% спрямо 2020. Инвестициите във видео формати нарастват с 25%, като по този начин заемат 43% от най-голямата категория на нашия пазар.

Като част от дисплейната реклама, социалните мрежи достигат 43% дял от нея – ръст спрямо дела от 38% през 2020 г. Това остава под средното за Европейския пазар ниво.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - видео, дисплей реклама ръст

Най-голям процент от инвестициите в дигиталната реклама са направени през автоматизирани/ програматик решения - близо 78% от общия обем на пазара.

Похарченото в партньорства с таланти и инфлуенсъри значително расте – с 143% на годишна база и достига 6,1 милиона лева.

AdEx е единственото проучване, което представя нетния обем на инвестициите в дигиталната реклама в България. От 2010 г. насам, проучването проследява нетния пазар в основни категории на интернет рекламата – дисплейна, търсене, нейтив и PR, инфлуенсър маркетинги др. AdEx оценява локалните инвестиции във Facebook, YouTube и Google search, като за целта IAB Бъгария кани за участие издатели и рекламни агенции. Партньор на проучването и тази година е ИПСОС България – една от най-големите агенции за маркетингови изследвания в глобален мащаб. Българската вълна на проучването се включва и в AdEx Benchmark Survey на IAB Europe, с която организацията представя общата картина на европейския пазар на дигитална реклама.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

ЕС разследва „SkinnyTok“ – тенденцията за екстремно отслабване в TikTok

TikTok е разследван по европейския закон за онлайн съдържание

19:24 - 20.05.2025
Живот

Жерар Депардийо отново се изправя пред съда – този път за побой над италиански папарак

След присъда за сексуален тормоз, Депардийо се изправя пред ново обвинение в Италия

18:15 - 20.05.2025
Важно днес

Джордже Симион твърди, че Франция се е намесила във вота и ще оспорва загубата в съда (Обновена)

Загубилите изведнъж заговориха за "чуждестранна намеса" във вота

17:40 - 20.05.2025
Важно днес

Верижна катастрофа предизвика сериозно задръстване на бул. "Цариградско шосе"

Инцидентът е станал около 16:30 часа. 

17:00 - 20.05.2025
Политика

ЕС и Великобритания удариха в синхрон Русия с нови санкции по "сенчестия" флот

Брюксел и Лондон се опитват да засилят натиска върху Путин, но без съдействие от САЩ

15:40 - 20.05.2025
Зелен булевард

Билото на Софийска планина е с нова туристическа маркировка

Доброволците в третата инициатива от проекта на БТС и Kaufland България – „Не губи посоката“, поставиха 15 указателни табели и се включиха в дейности по почистване на района около чешмата „Момин дол“

15:02 - 20.05.2025
Кино и сериали

"Улица Сезам" отива в Netflix, след като Тръмп спря парите обществени медии в САЩ

Предаването стартира през 1969 г.

14:58 - 20.05.2025
Живот

Високият зрителски вот за Израел на "Евровизия" роди съмнения. Страните искат отговори от EBU

Обществените телевизии на Испания, Белгия, Финландия и Исландия се усъмниха във вота

14:44 - 20.05.2025
Важно днес

ТВ водещият Боби Ваклинов реши да прави политически проект

Бившият репортер от "Господари на ефира" обяви начало на "народно движение за истински промени"

14:37 - 20.05.2025