Пазарът на дигитална реклама в България е пораснал с 38% за година, показва AdEx2021 Снимка: © IAB Bulgaria

Нетният обем на дигиталната реклама в България през 2021 г. е 198.9 милиона лева (повече от 100 милиона евро), според традиционното проучване AdEx, провеждано от IAB България в партньорство с ИПСОС. Това е увеличение с близо 38% в сравнение с предходната година.Този ръст изпреварва и средния за Европа, отчетен от IAB Europe - 30,5% годишна база.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - нет растеж

Също така е най-големият откакто се прави проучването в България. Подобна е и тенденцията за Европа, където ръстът на пазара на дигитална реклама е сравним само с предкризисната 2008* година. (*В България AdEx Report се прави от 2010 г.)

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - тенденция на растежа на пазара

Инвестициите в български издатели са 55 милиона лева. Това е повишение от 33,6% на годишна база.

„За първи път нетните инвестиции в дигитална реклама в България преминават „психологическата граница“ от 100 милиона евро. Ръстът от близо 40% ни нарежда в топ 5 по растеж сред пазарите в ЕС. Рекорден е и ръстът на инвестицията в локални издатели – близо 34%. Това е важен знак за доверието на рекламодателите в българските медии.“, споделя Чавдар Димов, мениджър пазарни проучвания в Икономедиа и ръководител на комисията за проучвания на IAB България.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - нетен пазар срещу основен пазар - категории

Сегментът „дисплей реклама“ запазва най-големия дял от общия пазар на дигитална реклама – 69%, което е с два пункта по-малко от миналата година. В обем обаче „дисплея“ расте с 21,7% спрямо 2020. Инвестициите във видео формати нарастват с 25%, като по този начин заемат 43% от най-голямата категория на нашия пазар.

Като част от дисплейната реклама, социалните мрежи достигат 43% дял от нея – ръст спрямо дела от 38% през 2020 г. Това остава под средното за Европейския пазар ниво.

adex проучване, пазар за дигитална реклама в българия 2021 - видео, дисплей реклама ръст

Най-голям процент от инвестициите в дигиталната реклама са направени през автоматизирани/ програматик решения - близо 78% от общия обем на пазара.

Похарченото в партньорства с таланти и инфлуенсъри значително расте – с 143% на годишна база и достига 6,1 милиона лева.

AdEx е единственото проучване, което представя нетния обем на инвестициите в дигиталната реклама в България. От 2010 г. насам, проучването проследява нетния пазар в основни категории на интернет рекламата – дисплейна, търсене, нейтив и PR, инфлуенсър маркетинги др. AdEx оценява локалните инвестиции във Facebook, YouTube и Google search, като за целта IAB Бъгария кани за участие издатели и рекламни агенции. Партньор на проучването и тази година е ИПСОС България – една от най-големите агенции за маркетингови изследвания в глобален мащаб. Българската вълна на проучването се включва и в AdEx Benchmark Survey на IAB Europe, с която организацията представя общата картина на европейския пазар на дигитална реклама.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Русия изгражда голяма военна база в окупирания Мариупол

Русия укрепва военното си присъствие в окупирания украински град Мариупол, показват сателитни снимки

18:37 - 03.12.2022

Сериалите и филмите, които ще гледаме през декември в HBO Max

Селекция от най-добрите заглавия, които ще бъдат достъпни в HBO Max през декември

17:45 - 03.12.2022

Кампанията "Генератори за Украйна" събра 393 хил. лв. в помощ на украинците

Най-малкото дарение е за 1 евро, а най-голямото за 30 хил. лева.

16:35 - 03.12.2022

"Досиетата Twitter": Мъск опита да разкрие случаи на цензура. Те се оказаха не толкова тайни

Мъск каза, че "обществото заслужава да знае какво наистина се е случило". То обаче знае отдавна

15:21 - 03.12.2022

Борисов: ГЕРБ ще предложи правителство от експерти, които да стабилизират страната

Лидерът на ГЕРБ публикува и снимки от срещите си с европейски лидери от срещата на ЕНП в Атина

14:50 - 03.12.2022

Реакциите след изолацията на България от Шенген: Най-голямата руска победа след избора на Радев за президент

Експерти и политолози коментират решението на Нидерландия да лиши България от членство в Шенген

13:21 - 03.12.2022

Борисов се появи във въпрос за корупция в нидерландско куиз шоу

Кои са тези десет политически личности, заплетени в скандали за корупция? Жокер: Един от тях е Бойко Борисов.

12:42 - 03.12.2022

Опит за кражба на графит на Банкси в Украйна: Хора се опитаха да отмъкнат творбата от разрушена сграда

Творбата на Бански на жена с противогаз и пожарогасител е станала обект на посегателство

11:00 - 03.12.2022

Коледа пред Народния - 3D мапинг в розово и ансамбъл "Българе"

Тържеството започна със запалване на елхата от кмета Фандъкова

10:34 - 03.12.2022