Пазаруването “на живо” не е това, което беше. Добре дошли в ерата на стрийминга Снимка: © Getty Images

Добре дошли в ерата на пазаруването в реално време или в империята на live shopping-а.

Както името подсказва това е комбинация от стрийминг на живо и онлайн пазаруване - като да гледаш любимо предаване, но накрая да можеш да поръчаш 60-арското канапе на Дон Дрейпър от "Mad Men".

Продуктите се предлагат на потребителите във видео формат с живо излъчване.

Този тип пазаруване дава възможност на търговците да презентират своите продукти по иновативен начин, а на клиентите - не само да купуват, но и да отправят запитвания и да бъдат ангажирани в самата продажба.

Това е нова тенденция, която скоростно променя търговията такава, каквато я познаваме, при това на глобално ниво. Kитайските бизнеси вече са много по-напред в нея, като делът на лайв шопинга заема над 10% от целия пазар на електронна търговия в Китай.

Световни играчи също вече пробиват в тази ниша. Гигантът за електронна търговия Amazon например има свой раздел за пазаруване на живо, наречен Amazonlive. Макар на пръв поглед да изглежда просто като платформа за видео стрийминг, той успешно продава продукти, като често използва влиятелни личности и инфлуенсъри, които да са лица на рекламните видеа.

Сред някои от големите имена в бизнес средите, които организират подобни събития, попадат още L'Oréal Paris, модната марка Zara и други. Прогнозите на консултантската фирма McKinsey сочат, че до 2026 г., продажбите, генерирани чрез live shopping, ще представляват между 10% и 20% от цялата електронна търговия.

За да бъде организирано едно live shopping събитие е необходим екип от експерти, които са повече специалисти във видео услугите, отколкото в разпродажбите на дрехи и мебели.

В България също се предлага подобна услуга от пионерите в стрийминга STREAMER.BG които са с 15-годишен опит в почти всяка сфера на видео услугите - заснемане, стрийминг, режисура, дистрибуция и всяка друга подобна продукция с картина.

Компанията има над 1600 отразени събития, а от известно време в портфолиото си предоставят и услуга за live shopping в България. Техните оператори, режисьори, техници и стрийминг специалисти знаят всичко, което е нужно за добрата картина и доброто потребителско преживяване.

Като overlay във видеото на живо се показват визии на самите продукти, които даден бизнес продава. Потребителите гледат излъчването, като могат да кликат върху артикулите и да правят покупки без дори да излизат от видеото.

Това е и едно от най-големите предимства на този тип пазаруване. Пътят, който клиентът “извървява” с дигиталната си пазарска кошница, е не само по-кратък, но и по-бърз. Цялата информация за продукта, включително неговата цена и размер, е събрана на едно място.

Лайв шопингът всъщност е едно продуктово представяне, но с ускорен процес по вземане на решение за покупка. Той следва т.нар. модел “виждам сега и го искам” (see-now-want-now), който е застъпен особено сред по-младото поколение, което желае да го купи без да се налага да чака твърде дълго. Това е типично за Gen Z, които са израснали с незабавен достъп до информация в социалните мрежи.

Пазаруването чрез видеострийм е най-популярно сред клиентите между 25 и 34 години, като т.нар. миленълс най-често прибягват до този тип шопинг - близо 38% от тях го използват, сочат данни на McKinsey за световния пазар.

Тази видео услуга е голямо преимущество и за бизнесите, тъй като чрез нея те създават ангажираност с клиентите си. Чрез платформата, която STREAMER.BG предлага например, потребителите могат да задават своите въпроси за продуктите, от които се интересуват, да изкажат притеснения, да получат отговор на момента и така да вземат информирано решение като пестят много време.

Зрителите могат да закупят продуктите директно през интерфейса на живото предаване, без да се налага да напускат платформата. Това може да се случи чрез интеграция с мобайл app или онлайн магазин на бранда. Този жив, интерактивен и честно казано донякъде забавен начин на пазаруване спомага за по-високи нива на обвързване със самите брандове и на конверсии в сравнение с традиционната електронна търговия.

От страната на клиентите - търговската верига за козметика и други стоки dm в България е един от брандовете, които разчитат на помощта на STREAMER.BG за своите предавания за лайв шопинг - dmLIVE.

Два пъти в месеца, винаги в сряда в мобилното приложение на dm - Моят dm-App, потребителите имат възможност да пазаруват "на живо" чрез стрийм, излъчван от екипа на STREAMER.BG. dmLIVE предлага на клиентите опцията да задават въпроси, да пишат коментари в чата на предаванията, както и разбира се - да правят онлайн поръчка още по време на излъчването.

Тези, които са пропуснали живото включване, могат да гледат записи на всички предавания на сайта на dm, като от компанията отчитат, че процентът на гледащите в реално време, и тези на запис, е близък и варира в зависимост от темата на съответното предаване.

Лайв шопингът вече е част от българския пазар и това е чудесно, защото затвърждава позицията на потребители и бизнес у нас като early adopters. Заради бързия интернет и може би вроденото българско любопитство, тук новите неща винаги бързо навлизат и няма съпротива към тях - напротив.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Супертайфун отне живота на поне двама в Китай. Ранени са над 90 души

"Яги" е вторият най-мощен тропически циклон в света през 2024 г. досега

09:37 - 07.09.2024