Полската агенция за киберсигурност разкри предполагаема чуждестранна намеса в предизборната кампания за президентските избори в Полша, които ще се състоят на 18 май.
Изследователи от местния Център за анализ на дезинформацията към полската организация за научни изследвания NASK са установили, че преди изборите във Facebook са се появили редица политически реклами, финансирани от чужбина, което поражда опасения за опит за намеса.
Рекламите са публикувани няколко дни преди първия тур на изборите, който ще се проведе тази неделя. Рекламните акаунти, които са открити в съмнителната кампанията, са похарчили повече за политически материали през последните 7 дни, отколкото който и да било официален предизборен щаб".
От Центъра обаче не уточняват откъдето точно е дошло финансирането, но допускат, че то идва от чужбина.
NASK казва, че рекламите привидно подкрепят един от кандидатите на изборите, но в действителност може да са имали за цел да дестабилизират ситуацията в страната.
Основните претенденти в първия тур за президентския пост са кметът на Варшава Рафал Тшасковски от управляващата партия "Гражданска платформа", Карол Навроцки, който ръководи полския Институт за национална памет, и крайнодесния Славомир Менцен.
Според NASK политическите рекламите във Facebook са имали за цел да дискредитират Навроцки и Менцен и привидно да подкрепят Тшасковски, но е възможно да са били и опит за провокация.
В изявлението си организацията посочва, че е уведомила полската Агенция за вътрешна сигурност и че се работи по установяване на произхода и финансирането на рекламите.
Говорител на Meta - компанията майка на Facebook, отхвърли твърденията за потенциална чуждестранна намеса.
"Всеки, който иска да пуска реклами в нашите платформи, свързани със социални въпроси, избори или политика, трябва да премине през процес на проверка, за да докаже самоличността си и че живее в страната, в която пуска рекламите", заяви говорителят, цитиран от Reuters.
"Нашето разследване потвърди, че администраторът, свързан с тези страници, е автентичен и се намира в Полша. Не сме видели доказателства за чуждестранна намеса", допълва той.
В изявлението на NASK обаче се казва, че Meta е блокирала въпросните реклами, едва след като институтът е подал сигнал за тях.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: