23-годишен мъж е в кома след падане с електрическа тротинетка, съобщава БНТ. Инцидентът е станал на 23 август около 05.57 ч. на вътрешния път Черноморец – Созопол. Водачът е изгубил контрол над превозното средство и е катастрофирал.
По първоначални данни причината е движение с несъобразена с релефа на местността скорост.
Младият мъж, което е управлявал превозното средство, е с отнета шофьорска книжка заради употреба на алкохол. Той откаран по спешност в УМБАЛ – Бургас. Настанен е в реанимация в кома, с черепно-мозъчна травма и на апаратно дишане.
Само за 2024 година МВР е регистрирало осем смъртни случая при каране на електрически тротинетки, а произшествията с ранени се увеличават.
Заради поредицата от тежки инциденти в края на юли парламентът прие промени в Закона за движение по пътищата. Според експерти обаче по-строгите мерки няма да доведат до намаляване на инцидентите и е спорно как ще се прилагат те.
В текстовете е записано, че мерките ще влязат в сила поетапно и към този момент все още не важат.
От 7 септември 2025 г. обаче става задължително:
- Водачите на електрически тротинетки да носят каска .
- Да се движат по велосипедна инфраструктура: или, при липса на такава, възможно най-вдясно по платното.
- Максималната допустима скорост е 25 км/ч .
- Движението е позволено само в светлата част на денонощието .
- Изисква се сключена застраховка "Гражданска отговорност": за електрическите персонални превозни средства.
- Водачите трябва да са навършили 16 години и им се забранява да возят други хора. Минималната възраст за управление на тротинетка досега бе 14 години.
- Родителите на деца под 16 години, каращи тротинетка, ще носят отговорност. Санкцията за родител, настойник или попечител, който допуска непълнолетно лице да управлява тротинетка, ще бъде 500 лв.
Как точно ще се констатират и доказват тези нарушения не е много ясно.
Следващата вълна от промени влиза в сила от 7 февруари 2026 г. Според тях:
- Ще бъде задължителна регистрацията в общините на всички електрически персонални превозни средства. При нарушение глобата стига до 250 лева, а при повторно нарушение - до 800 лева.
- Без регистрация тротинетката не може да бъде в движение .
- Общинските съвети ще определят с наредба минималната допустима скорост и допълнителни ограничения. Общините ще могат да въвеждат задължителни зони за паркиране, както и да определят реда и условията за регистрацията на тротинетките.
Въпреки приетите мерки основен проблем остава въпросът как ще бъде следено дали се спазват. Начинът, по който полицията може към този момент да мери тази скорост, е чрез радар. Но според експерти радарите дават отклонения, а и досега дори да бъде установено нарушение, трудно се понася отговорност заради липсата на регистрационен режим. В началото на лятото от МВР обявиха, че започват акция в по-големите градове срещу несъобразителното каране на тротинетки. Резултати все още не са известни.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: