След като цели три институции – Националната агенция за приходите (НАП), Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП), отделиха над 20 дни, за да проверяват цените на хранителните стоки и да анализират данните, вече е напълно ясно, че ръстът на цените, където има такъв, няма общо с въвеждането на еврото.
„Темата се използва чисто спекулативно от определени търговци“, заяви категорично директорът на НАП Румен Спецов. Най-драстичният случай, който институциите посочиха като пример за необосновано поскъпване, е увеличение от 83% на минерална вода от 1,5 литра.
Поскъпването обаче се оказа само на една определена марка вода и в един-единствен магазин във Велико Търново.
„Във Велико Търново и великотърновско е съсредоточено най-голямо увеличение, което даде най-сериозното основание да смятаме, че въвеждането на еврото няма абсолютно никакво отношение“, каза още Спецов.
Шефът на НАП добави, че тази сутрин лично е направил проверка и е установил, че „от вчера вечерта до днес няма промяна в цените“.
По време на съвместна пресконференция на трите институции стана ясно, че в 25 града в страната е установено значително поскъпване на основни храни и стоки – сред тях олио, ориз, яйца, пилешко и свинско месо, кайма, краве сирене, хляб, картофи, мляко и минерална вода.
Най-малка е промяната в цените в магазините в област Пловдив и в градовете Бургас и София.
Председателят на КЗП Мария Филипова каза, че е „установено завишение без ясна причина и обективни икономически фактори“ за стоки от първа необходимост, но то най-често се отнася за конкретни продукти, а не за цели групи.
„Спекулативните практики са единични“, уточни Филипова. Въпреки това са издадени 43 заповеди за нелоялни търговски практики. На търговците е даден срок от 5 календарни дни да представят обяснение и доказателства, че цените са повишени по обективни икономически причини.
Ако това не се случи, глобата е 50 000 лева за всеки отделен продукт.
От КЗП съобщиха, че вече има изграден онлайн портал за наблюдение на цените – не само на хранителни стоки, но и на телекомуникационни услуги. Въпреки това, системата все още не функционира, защото хранителните вериги не предоставят данни за цените си.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: