За едва втори път в историята Pantone определи не един, а два цвята на следващата година. „Крайно сиво“ и „осветяващо“ ярко жълто са цветовете на 2021-а година според американския институт, известен със своята едноименна система за съответствие на цветовете.
Решението за обявяването на двата цвята за общ цвят на годината е отговор на "безпрецедентната година, която доведе до този момент" и е вдъхновено от пандемията и събития като "Black Lives Matter".
От Pantone го описват като "брак на цветове, предаващ послание за сила и надежда, което е едновременно трайно и приповдигнато."
"Всеки от тях има своя собствен емоционален аспект, сивото е по-подкрепящо и солидно, практическата основа, от която се нуждаем, а жълтото е за надежда и слънце, и добро настроение", коментира изпълнителният директор на института Леатрис Айземан.
Обединението на двата цвята е и символ за необходимостта от връзка на хората в година, в която трябваше да свикнем със социалната дистанция. Единственият предишен случай с два цвята на годината бе през 2016-а, когато институтът избра "розов кварц" и "спокойствие" в опит да пресъздаде доближаването по отношение на половите норми.
"Очевидно е колко много се нуждаем един от друг и че тези връзки с другите ни дадоха сила и кураж, както и надеждата и положителната нагласа, които са в основата на това да продължим напред. Избирането на два независими цвята ни помага да предадем това послание", коментира Лори Пресман, вицепрезидент на Pantone.
Цветът на отминаващата година бе "класическо синьо", даващо усещане за спокойствие и увереност. Той обаче е избран преди Covid-19 да се превърне в част от живота ни.
"Като картина на Пикасо, като нощ над Сахара". Цветът на 2020 г. според Pantone
Процесът на избор тази година бе повлиян от пандемията. Обикновено изследователите на института прекарват годината в пътувания, за да наблюдават цветовите тенденции преди да направят избора си. Но тази година заради ограниченията процесът премина онлайн и с помощта на служителите от различни кътчета на света. А целта остава същата: да бъде избран цветът, който да рефлектира върху културата на момента, в който живеем.
В това отношение от Pantone се надяват цветовете на 2021г. да ни подготвят за една година на възможности: за ваксина, отваряне на света, завръщане на нормалност и шанс за свързване.
"Знаем, че живеем в необичайно време. Дали заради пандемията или бунтовете по света, ние се опитваме да си представим бъдещето, докато вървим в това много различно време", допълва Пресман.
Най-търсеното в Google от България през 2020 г.
"Цветът на годината" на Pantone си поставя за мисия да предскаже нагласите и да улови духа на времето. В последните години тя действително успява да даде ход на нови тенденции да наложи определени нюанси в модни колекции, интериорен, графичен и продуктов дизайн, опаковане и др.
Pantone е известна със своята едноименна система за съответствие на цветовете, която се ползва в различни индустрии за пресъздаване на специфичните нюанси при печат, оцветяване или производство на материали. В последните 2 десетилетия компанията създава собствен "Цветови институт", чиито експерти събират данни и анализират тенденциите в киното, развлекателната индустрия, новите произведения на изобразителното изкуство, модата, дизайна, популярните туристически дестинации, спортни събития, тенденции в социалните мрежи, промени в начина на живот и в социално-икономическите условия по света.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: