Повече протеини и по-малко захар - как се променят продажбите от български производители в Европа с Lidl Снимка: © LIDL

Повече протеини и по-малко захар – потребителите в Европа все по-често обръщат внимание на съдържанието на храните, които слагат в количките си. И българските производители изглежда успешно отговарят на промяната в търсенето и тенденцията към по-балансирано и осъзнато хранене.

Това се вижда от последните данни за реализацията на продукти от български производители в европейската търговска мрежа на Lidl. През първата половина на 2025 г. оборотът на външни пазари достига над 60 млн. лв., което представлява ръст от малко над 29% спрямо същия период на 2024 г. Чрез търговската мрежа на ритейлъра продуктите на 30 български компании достигат до потребителите в 28 европейски държави.

Стоките от български производители са най-търсени в Румъния, Гърция и Германия, но прави впечатление, че експортът към цяла Европа расте устойчиво.

Докато традиционните за българския износ олио и хляб запазват водещите си позиции като обем, в статистиката за износа на български храни вече личи и промяната към по-балансирано хранене.

Потребителите все по-често търсят междинни закуски и „снаксове“, които не идват с угризенията за нездравословна храна. Продуктите с по-високо съдържание на протеин и по-малко захар вече не са запазени само за активни спортисти, а са все по-масово предпочитани от всички, които обръщат внимание на етикетите и се стремят да се хранят осъзнато.

Неслучайно пазарът на протеинови барчета в Европа се очаква да достигне стойност от 7 млрд. долара до 2030 година според различни оценки.

Резултатите на българската компания „Борн Уинър Глобал“ ЕООД потвърждават тенденцията. Продуктите ѝ са отскоро в мрежата на Lidl и само за шест месеца компанията прави пробив, като попада сред топ 3 по експортен оборот през първата половина на 2025 г.

Основният ѝ фокус са високопротеинови и фитнес храни без добавена захар – сурови барчета, десерти, напитки и бисквити, които следват глобалния тренд към активен, здравословен и балансиран начин на живот.

Именно чрез мрежата на ритейлъра софийският производител достига до пазара в Румъния, където реализира богат асортимент от продуктите си.

По-балансираните български алтернативи на снакс и чипс също достигат до потребителите в цяла Европа чрез Lidl и бележат сериозен ръст.

Производителят на печени пшенични снаксове и брускети „Фикосота Фууд“ ЕАД отчита осемкратно увеличение на оборота си спрямо първата половина на 2024 г., като чрез мрежата на Lidl достига до потребителите в 11 европейски пазара.

Подобна тенденция се наблюдава и при „Оргеник Фууд“ ЕООД, чийто експортен оборот нараства девет пъти за същия период. Докато през 2024 г. компанията присъства основно на пазара в Чехия с царевичен чипс, през 2025 г. вече предлага по-широк асортимент от чипсове от ориз и царевица, до пуканки и ядки, които достигат 18 европейски пазара.

Износът на български храни в Ирландия, Великобритания, Швейцария, Испания, Финландия и Португалия бележи над 100% ръст.

Прави впечатление, че на развитите пазари се радват на успех нетрадиционни храни от български производители като сладолед „мочи“ – тип японски сладолед, шоколирани плодове и печени снаксове.

Така например оборотът от износа на българския производител „Виктория Нутс“ ЕООД, през първите шест месеца на годината нараства повече от три пъти и половина спрямо същия период на 2024 г.

Шоколираните плодове и ядки на компанията се оказват сред най-търсените в мрежата на Lidl в Германия, а сладоледените десерти "мочи" на "Корте Дилето" ЕООД се оказват хит в Швеция, Дания, Франция, Швейцария и редица други пазари.

Био суровите барчета на „Смарт органик“ АД, които се предлагат под собствената марка на Lidl – Alesto, в последните години също трайно държат високи позиции в експорта. През първата половина на 2025 г., освен в България, те се предлагат в магазините на Lidl на още 11 пазара в Европа.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

L’Oréal за бъдещето – красотата, която е ценна за повече от едно поколение

В основата на програмата „L’Oréal за бъдещето“, започнала през 2020 година, стои идеята, че иновацията и устойчивостта не могат да съществуват отделно.

09:39 - 03.12.2025
Важно днес

Атанас Бобоков за ареста на сина му: Целта е да уязвят семейството ни

"Синът ми е заложник, не е палил контейнери и е имал 20 лв. в джоба", каза бизнесменът

09:17 - 03.12.2025
Важно днес

Кремъл обяви, че не е постигнат компромис за прекратяване на войната

Путин продължава да настоява за контрол върху определени украински територии

08:50 - 03.12.2025
Важно днес

Лаура Кьовеши пристига на официално посещение у нас

Предстои да бъде избран нов прокурор, който да се включи в екипа ѝ

08:25 - 03.12.2025
Важно днес

Парламентът ще решава за оттеглянето на проектобюджета

Дотук се стигна след безпрецедентните протести на 1 декември в цялата страна

07:58 - 03.12.2025
Спорт

"Ман Сити" оцеля в луд мач с девет гола

Можеше да има пълна драма в гостуването на "Фулъм"

23:33 - 02.12.2025
Важно днес

Бойко Борисов заплаши с избори, ако няма подкрепа за ГЕРБ при нов Бюджет 2026

Лидерът на ГЕРБ отказва да се съобразява "с всякакви безумни искания"

22:47 - 02.12.2025
Коледен булевард

Запалиха светлините на коледната елха в София

Точно в 19:00 ч. площад „Св. Александър Невски“ беше озарен от празничната украса

19:48 - 02.12.2025